Advies gevraagd: Commode steigerhout

RML

Nieuw lid
7 nov 2015
7
0
Tussen de 11 steden
Hallo,

Komende zomer verwachten mijn en ik een baby. Voor de babykamer ga ik een commode maken van steigerhout.
De commode wordt 1100x600x900, lxbxh. In de commode komen drie lades welke ik wil voorzien van laderails. De lades zelf wil ik gaan maken van MDF met een steigerhouten frontje.

Nou is mijn vraag, heeft iemand ervaring met laderails en steigerhout? Is dit aan te bevelen? Zo ja, welke laderails kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt!
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Hoi RML, gefeliciteerd!
Ik heb zelf nog nooit laden en steigerhout verwerkt maar in mijn ervaring is steigerhout van verschillende kwaliteit en wil het nogal eens kromtrekken. Daarom lijkt het mij verstandig om de laderails niet rechtstreeks aan het steigerhout te maken maar aan mdf of multiplex, dit is rechter en werkt amper waardoor je na verloop van tijd niet hebt dat je laden slecht gaan lopen.ik zou denk ik eerst een frame van multiplex maken en die vervolgens bekleden met steigerhout. Je zou ook een bestaande commode kunnen bekleden met steigerhout.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Deze heb ik nu zo'n 2 jaar terug gemaakt en is nog steeds in gebruik. De lade is volledig uit steigerhout (bodem alleen niet, dat is een plaatje tri/multi-plex, lade rails is een B-merk ding wat ik nog had liggen. Van het bovenblad is de voorste plank een klein beetje gaan schotelen, de rest is recht gebleven.

20140412_121955.jpg20140412_122050.jpg20140412_122115.jpg
 

RML

Nieuw lid
7 nov 2015
7
0
Tussen de 11 steden
Deze heb ik nu zo'n 2 jaar terug gemaakt en is nog steeds in gebruik. De lade is volledig uit steigerhout (bodem alleen niet, dat is een plaatje tri/multi-plex, lade rails is een B-merk ding wat ik nog had liggen. Van het bovenblad is de voorste plank een klein beetje gaan schotelen, de rest is recht gebleven.

Bekijk bijlage 48073Bekijk bijlage 48074Bekijk bijlage 48075


Vraagje, hoe heb je het frontje aan de lade vastgemaakt? Ik zie geen schroeven, is het domino/lamello?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een heel stuk simpeler, gewoon een latje aan de binnenzijde in de hoek van zijkant en frontje. Net zoals de onderste plank ook vast zit aan de zijkant (en het blad en het achterschot ook aan de zijkant vast zitten).
Niet de meest charmante manier, maar dat vond/vind ik wel passend bij een meubel met deze look.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Overigens was een citaat van mijn bericht niet perse nodig hoor, met een gewone reactie had ik het ook wel begrepen.
Dat houdt de posts een stuk overzichtelijker omdat dan niet het zelfde bericht achter elkaar staat ;) :)
 

RML

Nieuw lid
7 nov 2015
7
0
Tussen de 11 steden
Bedankt voor de uitleg. Ik zal als het klaar is een foto posten.

PS, ik ben nieuw binnen dit forum, ik moet het nog wat uitvogelen hoe het allemaal werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.