Eindopdracht voor mijn jaaropleiding.

Eldert

Nieuw lid
12 jul 2017
14
0
Hallo allen,

Bij dezen laat ik graag mijn eindopdracht zien die ik heb gemaakt voor mijn jaaropleiding.

*moderator: ik kan veel, maar blijkbaar hier een foto plakken niet...
Dan maar een link naar de pagina waar mijn foto's te vinden zijn:
https://nl.pinterest.com/evhh1/eindopdracht-selectie/

We hadden vrije keus wat betreft het stuk dat we wilden maken, al waren er natuurlijk wel criteria om aan te voldoen, zoals verbindingen, scharnieren, voorbereiding en machine- en gereedschapsbeheersing.
Ik heb gekozen voor een secretaire (schrijfbureau?).
In grote lijnen heb ik een ontwerp gemaakt, hoewel het uiteindelijk vooral is gegroeid. Veel dingen heb ik gaandeweg bedacht of veranderd.
Het hout dat ik heb gebruikt is allemaal resthout dat ik via via heb gekregen: een oude boeken/archiefkast, hout nog van mijn opa van ver voor de eeuwwisseling en verder wat ik maar kon vinden.

Er zit voornamelijk handwerk in, al heb ik ook gebruik gemaakt van een zaagbank, langgatboor, vlakte/vandiktebank, freestafel en bovenfrees, kolomboor en afkort- en lintzaag.

De afwerking is eenvoudige houtolie van de Ikea, want mijn budget was al meer dan op...

Ik ben zeer benieuwd naar jullie vragen en opmerkingen!
Bureau klaar.jpgbinnenkant.jpglade voorzijde.jpgkartonnen model.jpghoutsoorten.jpgbovenzijde en klep.jpgversteviging.jpgwenge detail.jpgdoorgaande pen gat.jpgdecoratieve pen gat.jpgreparatie in wenge.jpgpennen en spatpennen.jpgsierrand zijpaneel.jpgteak deuvels.jpgstopcontact.jpglichtbak.jpgruimte achter de lade.jpgschakelaar.jpgelectronica.jpgschuifdeurtjes.jpglaadje.jpglade.jpgzwaluwstaarten.jpgmoeilijke zwaluwstaarten.jpg
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ziet er mooi uit, maar misschien kan je de foto's ook ergens anders uploaden (hier bijv.)? Want Pinterest is nogal een vervelende site als je geen account hebt. Je kan de foto's namelijk niet allemaal zien zonder te registreren.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Dat ziet er mooi uit Eldert! Proficiat. En bedoel je er mee dat je ook geslaagd bent voor de opleiding? Dan nogmaals gefeliciteerd En welke opleiding is dat?
Groet, Hendrick
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Hoe veel geheime vakjes dienen we te vinden :)?

Mooi werkstuk trouwens.

Ik ga ervanuit dat de wipschakelaar de verlichting bedient, maar waar dient de knop (?) rechts dan nog voor?
 
P

Pel

Guest
Apart ontwerp, alhoewel ik de poten iets zwaarder had uitgevoerd, meestal zie je deze lessenaars met wieltjes er onder, dat zal hier waarschijnlijk niet gaan denk ik. Ik vraag me wel af, waarom je mooi passende zwaluwstaarten van de lade, met een rand van pasta of iets dergelijks hebt gemaakt, waarschijnlijk om de zwaluwstaart te accentueren? Wat m.i. een averechts effect geeft omdat niet passende zwaluwstaarten doorgaans van armoe opgestopt worden. Misschien dat ik wat negatief overkom Eldert, wat geenszins mijn bedoeling is, dit is mijn eerlijke mening, smaken verschillen nu eenmaal. Ik zou ook een heel mooi verhaal kunnen hebben gehouden, maar of je daar nou beter van wordt?

Groet Pel
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik vraag me wel af, waarom je mooi passende zwaluwstaarten van de lade, met een rand van pasta of iets dergelijks hebt gemaakt, waarschijnlijk om de zwaluwstaart te accentueren?
Groet Pel

Pel, Dat zie je verkeerd denk ik :)

Dit zijn dubbel zwaluwstaarten. Foto links is de enkele uitvoering, die is uitgetekend en nogmaals uitgevoerd te zien op de rechter foto. De planken zijn uit hetzelfde hout, het contrast komt van de zwaluwstaart gezaagd uit het hout van de linker foto.


Leuke secretaire met een paar moeilijke elementen Eldert!

Dat verlichtingspaneel, dient dat om door een tekening oid heen te schijnen? Waarschijnlijk voor negatieven?
 
P

Pel

Guest
Excuses Eldert, ik dacht op de foto te zien dat er met een of ander vloeibaar spul een naad naast de zwaluwstaart gemaakt was, dan heb ik niets gezegd sorry.

Groet Pel.
 

Eldert

Nieuw lid
12 jul 2017
14
0
Dat ziet er mooi uit Eldert! Proficiat. En bedoel je er mee dat je ook geslaagd bent voor de opleiding? Dan nogmaals gefeliciteerd En welke opleiding is dat?
Groet, Hendrick

Ik heb inderdaad mijn certificaat voor dit jaar. Er kan nog een jaar achteraan voor meer technieken als ik wil.
Het is een jaaropleiding via het Ambachtshuis.https://www.ambachtshuis-brabant.nl/vakscholing/houtbewerking/vakopleiding-hout/ De lessen werden gegeven door Olaf van Dam van Woodskepping. http://www.woodskepping.nl/
 

Eldert

Nieuw lid
12 jul 2017
14
0
Hoe veel geheime vakjes dienen we te vinden :)?

Mooi werkstuk trouwens.

Ik ga ervanuit dat de wipschakelaar de verlichting bedient, maar waar dient de knop (?) rechts dan nog voor?

Dank je!
Er zitten 3 verborgen lades in en het schuine middenvak kan omhoog.
Aan de rechterkant zit een usb-lader
 

Eldert

Nieuw lid
12 jul 2017
14
0
Mooi Eldert. Het ontwerp heeft een zekere lichtheid en de gekozen houtcombinatie versterkt dat.
Wat was het oordeel van de school?
mvg
Klaas


Merci!
Mijn leraar was blij dat ik zo ver kwam want ik heb het mezelf behoorlijk lastig gemaakt. Maar het oordeel was goed gelukkig.
 

Eldert

Nieuw lid
12 jul 2017
14
0
Pel, Dat zie je verkeerd denk ik :)

Dit zijn dubbel zwaluwstaarten. Foto links is de enkele uitvoering, die is uitgetekend en nogmaals uitgevoerd te zien op de rechter foto. De planken zijn uit hetzelfde hout, het contrast komt van de zwaluwstaart gezaagd uit het hout van de linker foto.


Leuke secretaire met een paar moeilijke elementen Eldert!

Dat verlichtingspaneel, dient dat om door een tekening oid heen te schijnen? Waarschijnlijk voor negatieven?

Het klopt wat je zegt Willem, het is een dubbele zwaluwstaart inderdaad. Ik vond het een mooie uitdaging en dat heb ik geweten! er zit meer lijm in dan me lief is helaas, maar wel volledig met de hand gelukt.
De lichtbak is om bijvoorbeeld tekeningen of foto's over te trekken of zo. De praktische toepassing is in deze ondergeschikt aan de uitdaging, hoewel ik altijd al een lichtbak wilde. :p
 

Eldert

Nieuw lid
12 jul 2017
14
0
Apart ontwerp, alhoewel ik de poten iets zwaarder had uitgevoerd, meestal zie je deze lessenaars met wieltjes er onder, dat zal hier waarschijnlijk niet gaan denk ik. Ik vraag me wel af, waarom je mooi passende zwaluwstaarten van de lade, met een rand van pasta of iets dergelijks hebt gemaakt, waarschijnlijk om de zwaluwstaart te accentueren? Wat m.i. een averechts effect geeft omdat niet passende zwaluwstaarten doorgaans van armoe opgestopt worden. Misschien dat ik wat negatief overkom Eldert, wat geenszins mijn bedoeling is, dit is mijn eerlijke mening, smaken verschillen nu eenmaal. Ik zou ook een heel mooi verhaal kunnen hebben gehouden, maar of je daar nou beter van wordt?

Groet Pel

De dimensies van het hele bureau zijn 800bx600dx1000h met de poten van 20x40. Het is al best een zwaar geheel zo!
Met wieltjes had ik nog niet gezien, ook een leuk idee!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat is een heel knap lessenaartje, zeker in het kader van de opleiding. Had je geen last van de tijdsdruk om het af te werken en het allemaal binnen de gestelde tijd (netjes) af te krijgen?
Hoe ga je hem afwerken?
Groet,

Ed
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nette uitvoering en diverse technieken mooi uitgevoerd. Mocht je dubbel zwaluwstaarten sneller willen maken kijk dan eens naar het incra LS systeem. Natuurlijk is dit met de hand gedaan, een echte uitdaging en blijk van vakmanschap.
Mijn eerste indruk van dit bureau/lessenaar was dat ik de verhouding tussen de dunne poten en het bovendeel mij niet harmonieus overkomt. Wat het is weet ik niet, misschien mijn smaakgevoel. Kan natuurlijk ook aan de foto liggen hoor. Wat Pel voorstelt : dikkere poten zou niet mijn advies zijn want ik vind deze poten juist heel mooi.
 
P

Pel

Guest
Nette uitvoering en diverse technieken mooi uitgevoerd. Mocht je dubbel zwaluwstaarten sneller willen maken kijk dan eens naar het incra LS systeem. Natuurlijk is dit met de hand gedaan, een echte uitdaging en blijk van vakmanschap.
Mijn eerste indruk van dit bureau/lessenaar was dat ik de verhouding tussen de dunne poten en het bovendeel mij niet harmonieus overkomt. Wat het is weet ik niet, misschien mijn smaakgevoel. Kan natuurlijk ook aan de foto liggen hoor. Wat Pel voorstelt : dikkere poten zou niet mijn advies zijn want ik vind deze poten juist heel mooi.

Ja maar Wim, ik bedoel met dikkere poten geen echte dikke poten, Eldert heeft een poten maat genomen van 2 cm x 4 cm, als hij van die 2 cm naar 2,5 cm dikker was gegaan zag het er m.i. heel anders uit, dus 2.5 cm x 4 cm. Dan waren de verhoudingen denk ik beter geweest, nu zul je misschien zeggen die halve centimeter maakt toch niet veel uit, ik kan je zeggen dat je daar lelijk in kunt vergissen. Ik wil door deze bewering het werkstuk van Eldert zeker niet afkraken, nogmaals het is mijn mening.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.