Kleur van grainfiller ongedaan maken met danish oil of schellak?

tombo

Nieuw lid
26 feb 2014
1
0
Beste,

ik ben bezig met de bouw van een Ukulele (akoestisch).

Als afwerking had ik hetvolgende in gedachte:
- filler (rustins natural grain filler)
- nitrocellullose lacquer (hoogglans)

Na het aanbrengen van de filler blijkt dat mijn filler een lichtere kleur had dan mijn hout (sapolie).
Zelfs na het opschuren blijven er heel wat plekjes met een lichtere kleur achter in het hout. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb wat opzoekingswerk verricht maar ben nu helemaal in de war over hoe ik dit het beste aanpak.

- Beits: ik zou het hout lichtjes kunnen bijkleuren met beits, maar eigenlijk wil ik grotendeels de sopalie hout kleur behouden (mits wat donkerder eventueel)

- Danish oil: ik zou misschien het hout kunnen behandelen met danish oil. Zou dit de kleur terug egaler krijgen? Ik lees trouwens ook dat nitro lacquer niet goed zou pakken op Danish Oil.

- Schellak: zou ik bovenop de filler schellak kunnen aanbrengen? Misschien geeft dit ook het gewenste resultaat, en hierop zou die nitro lacquer wel goed op pakken.

Of is het mogelijk om bv eerst enkele lagen danish oil voor de kleur te gebruiken. Dan schellak als tussenlaag voor de hoogglans nitro lacquer?


Kunnen jullie hierover raad geven?

Alvast bedankt voor eventuele ideëen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Danish oil is een olie-vernis mengsel. Daar gaat celluloselak (denk ik) niet heel fijn meer op hechten. Bovendien betwijfel ik of afwerkingen op olie en/of vernis basis (dat wil zeggen transparante, pigmentloze afwerkingen) het kleurverschil wegnemen. Schellak geldt volgens mij hetzelfde voor. Ik zou gaan voor een kleurafwerking die in het hout trekt, bij voorkeur op basis van pigmenten (dus niet transparant). Bijvoorbeeld een beits, of een olie met pigmenten (kun je eventueel zelf malen en mengen). Wel van te voren uitproberen op een stukje afvalhout, met name om de hechting van de celluloselak op het behandelde hout te testen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.