Mijzelf netjes voorstellen

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Beste mensen,

Ik stel me even aan jullie voor als nieuwe hout-hobbyist.

Ik ben Hans, 52 jaar oud, getrouwd, 4 dochters, en sinds een jaar goed begonnen met houtbewerken. Daarvoor ook al veel geknutseld, maar niet echt mooi netjes en precies.

Vorig jaar ben ik gestart met het meubelmaken bij meubelmakerij De Schrijn in Langbroek. Prima basiscursus gehad voor de basisvaardigheden, en een paar leuke hulpgereedschappen gemaakt.
Daarna begonnen aan een mooie gereedschapskist, die ik de komende weken nog moet afwerken.

Eind augustus ga ik weer verder met een gevorderdencursus, en ga ik een eigen meubelstuk ontwerpen en maken.

Thuis ben ik in mijn garage eens voorzichtigjes aan begonnen om een werkplaatsje in te richten. Voor € 175 kocht ik op Marktplaats een snoeioude zware meubelmakerswerkbank. Heb de klemmen helemaaluit elkaar gehad, roestvrij gemaakt met de staalborstel, en weer lekker in het vet gezet, en ze lopen weer behoorlijk goed nu.
Bankhaken ontbraken, en die heb ik besloten zelf te maken van wat stukjes afvalhout. Ik heb nu een eerste goed werkend prototype, met een houten veer, die netjes in en uit de werkbank kan schuiven. Als ik volgende week even tijd heb, maak ik twee mooi afgewerkte versies.

En sinds vanavond ben ik de gelukkige eigenaar van een tweedehands kolomboormachine, voor € 60 van Marktplaats geplukt en nog heel goed geloof ik.

Vorige week ook bij de juwelier geweest (Baptist, ja), en met een mooie Japanse zaag, kruisstaal, zweihaak, en meer van dat soort handige dingen naar huis gegaan.

Gereedschappen die nog op mijn verlanglijstje staan:
- een knappe zaagtafel
- een lintzaag
- een droogslijpmachine om mijn beitels af en toe goed te slijpen.

Ik zal binnenkort wel eens wat foto's posten van mijn shopje!

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.