Tuinmeubels in steigerhout

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mijn broer heeft me gevraagd om enkele stoelen en een tafel te maken in steigerhout.
Goed steigerhout is echter moeilijk te vinden in mijn regio, dus ik zou willen opteren voor iets anders.
Kan ik gewoon vurenhout gebruiken om zoiets te maken (mits het behandelen met olie uiteraard)?
Of toch beter iets anders?
Gebruik ik best geschaafd of ongeschaafd hout?
Tips/ervaringen zijn altijd welkom :)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Vurenhout is niet zo geschikt voor buiten. Dan kies je beter voor ceder, dat van nature bestand is tegen rotten. Ongeschaafd hout is goedkoper, maar dan moet je wel zelf kunnen schaven (met de hand, elektrisch, of met stationaire machine)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Steigerhout geeft natuurlijk wel een heel ander uiterlijk aan meubelen dan strak geschaafd hout.
Waarom niet verder zoeken dan uw regio? Veelal komen ze het hout brengen en vallen deze kosten relatief mee. Uw broer betaald toch neem ik aan en het zal uiteindelijk altijd goedkoper zijn dan zo'n gehele set te kopen. Daarbij maakt zijn broer het exact op maat en naar wens ☺
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Omdat een deftige handelaar al snel bijna een uur rijden is (enkel) en ik bijlange zoveel hout niet in mijn aanhangwagen krijg.
Als ik dan al een bestelwagen moet gaan huren dan wordt het al heel duur :)

Zelf zat ik met het gedacht om ongeschaafd vurenhout te kopen, dit iets gladder te schuren met mijn rotex en dan behandelen met olie.
Mijn huidige tafel is ook behandeld met die olie en deze staat al een jaar in weer en wind. Is nog altijd niks op aan te merken :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik heb mijn tuinbank van Douglas gemaakt. Ziet er bijna hetzelfde uit als vuren steigerdelen, maar dan wat duurzamer.
En ik heb ze niet geschuurd. Maar gewoon ruw gelaten. Alleen de kantjes gebroken met de handschaaf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.