combinatie zagen voor steigerhout

roeney

Nieuw lid
6 jan 2015
10
0
Hoi,

Ik wil gaan beginnen aan steigerhouten meubelen. Nu wil ik mezelf het wat makkelijker maken door de juiste zagen te kopen.

Het betreft dus hobbymatig het maken van meubels van steigerhout (32x200)
Waarbij het grootste gedeelte draait om afkorten en in enkele gevallen sculpen.

Ik zat te denken aan de combinatie van:
Afkortzaag: Metabo KGS 216 M
Handcirkelzaag: Metabo KS 55 FS.

Het budget is ongeveer 400 euro.

Heeft iemand suggesties voor een betere combinatie? Ik zat te twijfelen over een invalzaag maar ik vond de paralelgeleider bij een normale cirkelzaag eigenlijk makkelijker om steigerhout te sculpen.

Metabo zie ik als een degelijk betaalbaar merk, zijn er echter andere betere combinatie van zagen om te doen wat ik wil binnen het budget?

Ik zat er anders nog aan te denken om een enkele handcirkelzaag te kopen maar het afkorten wordt wel lastiger daardoor?
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb een Metabo 216M afkortzaag (met zo'n trek/duw ding) en een Mafell MT55 invalzaag.
De afkortzaag staat eigenlijk met name in de weg, de Mafell eigenlijk nooit in de doos.

In mijn beleving kun je met een cirkelzaag gewoon net even meer dan met een afkortzaag en met een geleider zaag je ook prima verstek.
Dus kies 1 van de twee en kijk of het bevalt. Bijkopen kan altijd nog.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de parallelgeleider bij een normale cirkelgeleider.... beide zijn geleiderails, zou dus weinig uit moeten maken niet?

Binnen budget: Makita invalzaag
http://www.mastertools.nl/makita-sp...AK-SP6000J1X&gclid=CMOOlc-rwscCFWjmwgodcVIASg

Verder op marktplaats veel keus voor 2e hands.
 
Laatst bewerkt:

roeney

Nieuw lid
6 jan 2015
10
0
sorry typfout, ik bedoelde parallelgeleider bij een normale cirkelzaag, namelijk een t stuk dat de rand van het hout volgt. weetje welke ik bedoel?

Dus jij raadt 1 invalzaag aan? hoe gaat het sculpen dan als het te sculpen stuk langer is dan de lineaal? dan moet je verleggen? is de zaagsnede wel mooi dan?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Tussen een afkortzaag en cirkelzaag (inval of gewoon) zou ik inderdaad zelf voor de cirkelzaag gaan.

M'n lineaal is 160cm. Maar voor lange stukken kun je m koppelen (heb je er 2 nodig = duur)
Heb nog niets hoeven schulpen langer dan 160cm maarrrrrr.... probeer eens met een afkortzaag te schulpen... da's pas moeilijk :)

Dus ja, je moet m verleggen. Als je goed aftekent zie/merk je er nauwelijks wat van.
Ik heb maar 1 zaagblad (standaard 52 tanden wat erbij zit) dus is misschien geen representatief beeld maar alles wat ik gezaagd heb vond ik er prima uitzien.

Parallelgeleider werkt ook prima mits er al een redelijk rechte kant aan je hout zit
 

roeney

Nieuw lid
6 jan 2015
10
0
Het is ook niet echt de keuze tussen de 2. Misschien heb ik het niet goed beschreven, maar ik wou de metabo afkortzaag kopen samen met de normale cirkelzaag. Dus alle2 de zagen.

Maar na jouw bericht twijfel ik om slechts 1 beter invalzaag te kopen. Hoe doe jij het afkorten? Met dezelfde 160cm lineaal?
 

mark600

Nieuw lid
23 sep 2014
2
0
Het is ook niet echt de keuze tussen de 2. Misschien heb ik het niet goed beschreven, maar ik wou de metabo afkortzaag kopen samen met de normale cirkelzaag. Dus alle2 de zagen.

Maar na jouw bericht twijfel ik om slechts 1 beter invalzaag te kopen. Hoe doe jij het afkorten? Met dezelfde 160cm lineaal?

Ik denk dat je voorstel prima is. Als jij veel planken moet afkorten op lengte dan werkt je afkort zaag 10x sneller dan dat jij je liniaal legt op je plankje.

Jij meet 1 keer de plank, zet een streep op de gewenste lengte en kan hem onder de zaag verzagen. Er van uitgaande dat de zaag dan haaks zaagt.
Moet jij dit met de invalzaag doen, moet je meten, aftekenen, nog een keer meten en aftekenen aan de andere kant van de plank, of de winkelhaak gebruiken, dan de liniaal er langs leggen en zagen maar.

Voor het schulpen zal een cirkelzaag met bijbehorende geleider prima voldoen. De plank is 200 breed en je zal hem zeker door de helft willen zagen in de lengte, kan prima met de cirkelzaag.

De vraag is; hoelang wil je erover doen? Als tijd je niet veel uitmaakt kan je 400euro aan een cirkelzaag/invalzaag besteden. Denk je; tijd is geld en dat eerste heb ik al weinig, adviseer ik je allebei te kopen.

Ik heb geen ervaring met de merken die je noemt, maar weet wel dat het verdomd fijn werken is met een afkortzaag om herhaaldelijk achter elkaar door te zagen. De cirkelzaag zal je minder vaak gebruiken om te schulpen.

Ik weet niet of de zaagcapaciteit voldoet, maar er bestaan afkortzagen die je ook neer kan zetten als 'mini' zaagtafel. Misschien is dat wat? Heb je een machine die allebei kan.

DeWalt en makita ook volgens mij, hebben ook flipover zagen. Deze zijn een stuk groter dan de door jou genoemde afkortzaag en nieuw zijn ze minimaal 2 keer jou budget. Echter heb ik ze te koop zien staan, tweedehands, voor 400-600euro. Wellicht iets voor jou, mits je de ruimte hebt en de zaagcapaciteit voldoet.

d27111.jpgd27107-1.jpg
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik zou zeker gaan voor een losse afkortzaag en een losse cirkelzaag om te schulpen, of xoals in bovenstaande post een combinatie van beiden. Toen ik met steigerhout begon heb ik mijn eerste tafel ook met mijn toen nieuwe festool ts55 geschulpt waar nodig, daarna direct een 2e hands xaagtafel gekocht omdat het gewoon 3x zoveel werk is om alles te schulpen met een invalzaag.
Als je kijkt naar bv een 2e hands elektra beckum tkhs 315 heb je een mooie zaagtafel voor niet teveel geld. Neem daar een (radiaal) afkortzaag bij die op 45 graden ook een plank van 32x200 kan zagen, je zal het niet heel vaak nodig hebben, maar kan je vertellen dat je de gekste aanvragen binnen krijgt als je eenmaal bezig bent.
 

laterodectus

Nieuw lid
14 mrt 2014
20
0
Losse inval circelzaag en afkortzaag. 1 liniaal is wel genoeg. Goed de tijd nemen met verleggen. Ik heb twee linialen maar gebruik er eigenlijk altijd maar 1. Wel gebruik ik altijd een handschaaf. Na het schulpen haal ik altijd even de schaaf bailey nummer 5 eroverheen. Is het oppervlakte mooi glad en daarna met een klein blokschaafje haal ik de hoeken er even af.

PS ik heb de scheppach cs55 en een DeWalt 770. Voor mij een prima combinatie
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb die flipper van dewalt gehad die boven staat afgebeeld en die werkt best prima. Alleen wordt het omdraaien wel irritant als je veel moet schulpen en dat was ook de reden dat ik hem weggedaan heb.
Verder wel eem zaag met veel capaciteit waar vlot mee te werken is.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Hoi,

Ik wil gaan beginnen aan steigerhouten meubelen. Nu wil ik mezelf het wat makkelijker maken door de juiste zagen te kopen.

Het betreft dus hobbymatig het maken van meubels van steigerhout (32x200)
Waarbij het grootste gedeelte draait om afkorten en in enkele gevallen sculpen.

Ik zat te denken aan de combinatie van:
Afkortzaag: Metabo KGS 216 M
Handcirkelzaag: Metabo KS 55 FS.

Het budget is ongeveer 400 euro.

Heeft iemand suggesties voor een betere combinatie? Ik zat te twijfelen over een invalzaag maar ik vond de paralelgeleider bij een normale cirkelzaag eigenlijk makkelijker om steigerhout te sculpen.

Metabo zie ik als een degelijk betaalbaar merk, zijn er echter andere betere combinatie van zagen om te doen wat ik wil binnen het budget?

Ik zat er anders nog aan te denken om een enkele handcirkelzaag te kopen maar het afkorten wordt wel lastiger daardoor?

Ik heb zelf beide producten, ik vindt de handcirkelzaag nog wel fijn. De afkortzaag vindt ik minder, de afkortzaag heeft redelijk wat "speling" bij het afzagen waardoor iets steviger hout bij het zagen wat extra gewicht geeft en de zaag heel lichtjes naar rechts helt.
 

mark600

Nieuw lid
23 sep 2014
2
0
Chips! Inderdaad, helemaal niet aan gedacht, zo'n flipzaag!

Hier een 2e hands Mafell KSP, 24V met 2 accu's binnen budget

http://www.gereedschappro.nl/cirkel...g-ksp-55-24-v-met-2-nieuwe-accus-0747052/1927

Met alle respect voor deze reactie, welke een hele goede is. Maar mocht je iets op accu kopen, is het in mijn ogen zonde als je het niet vaak gebruikt.
Ik heb bijvoorbeeld een reciprozaag met een snoer gekocht. Het liefst zou ik hem op accu hebben maar de keren dat ik hem nodig heb zal nog geen 10 keer zijn per jaar. Als dan de accu's versleten zijn of er is alweer hele nieuwe technologie dan is het eigenlijk een ''oud vodje''. Nu die gewoon op 220v werkt kan die bij wijze van 15 jaar mee, oud of niet.

Natuurlijk hangt dat ook af van het feit hoe vaak je hem gebruikt en waar, en hoe. Maar om maar aan te geven dat het 220v snoer gangbaar blijft en de accu technologie verandert. Mijn boormachine is wel op accu, die gebruik ik vaak en zou ik niet zonde vinden om na 5 jaar een nieuwe te moeten kopen omdat de accu's etc zijn veroudert.

Ik weet het, de jaartallen kloppen niet enzo, maar het is om je maar om je even er over te laten na denken of je iets op accu of op snoer koopt. Dat vond ik tenminste wel een belangrijk punt :)


Advies voor jou, koop een afkortzaag, daar kan je de meeste dingen al mee maken, probeer te vermijden dat je een smallere plank nodig heb dan standaard en dan kan je evt rustig doorsparen voor een cirkelzaag/invalzaag.
 

roeney

Nieuw lid
6 jan 2015
10
0
Top, bedankt voor alle reacties!

Ik ga voor een metabo afkortzaag voor nu, wel het grotere broertje kgs 254 m, deze schijnt van een stuk betere kwaliteit te zijn dan de kgs 216 m. De kleinere wordt in china gemaakt en de grotere in duitsland als ik het goed begrijp.

Toch vind ik de ryobi ems 254 l ook een erg mooie machine en compacter op te bergen. Maar metabo klinkt als een degelijker merk dan ryobi.
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Ik heb sinds enkele maanden de ryobi afkortzaag en hij bevalt prima. De prijs kwaliteit is zeker goed te noemen. Wat voor mij de overwegingen waren om voor de ryobi te kiezen was prijs, zaag bereik, en compacte bouw ook als de zaag in gebruik is. Toen de zaag binnen kreeg wel eerst alles moeten afstellen voor gebruik.
Toch vraag ik mij af waarom je niet voor een invalzaag kiest en een handige werkbank(zelfbouw) waarop je makkelijk kunt zagen met je geleiderails. Dit geeft een veel meer mogelijk heden ook in de toekomst als steiger hout uit de mode is.
Succes en ik hoop dat ik je niet aan het twijfelen heb gemaakt.

Joost
 

roeney

Nieuw lid
6 jan 2015
10
0
Ik heb sinds enkele maanden de ryobi afkortzaag en hij bevalt prima. De prijs kwaliteit is zeker goed te noemen. Wat voor mij de overwegingen waren om voor de ryobi te kiezen was prijs, zaag bereik, en compacte bouw ook als de zaag in gebruik is. Toen de zaag binnen kreeg wel eerst alles moeten afstellen voor gebruik.
Toch vraag ik mij af waarom je niet voor een invalzaag kiest en een handige werkbank(zelfbouw) waarop je makkelijk kunt zagen met je geleiderails. Dit geeft een veel meer mogelijk heden ook in de toekomst als steiger hout uit de mode is.
Succes en ik hoop dat ik je niet aan het twijfelen heb gemaakt.

Joost

Hoi Joost,

Is dit instellen eenvoudig? En blijft ie dan ook geruime tijd goed of dient hij om de paar planken opnieuw bijgesteld te worden?

Ik kan dit niet terug vinden online hoe dit gaat? Staat dit in de handleiding?
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Hetste afkor instellen is uiteraard een eenmalige zaak. Geleiders haaks zetten enz. Zit een gebruiksaanwijzing bij die beschrijft wat je moet doen. Dit is trouwens bij de meeste afkortzagen die te koop zijn noodzakelijk om uit te voeren.

Joost
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Heb bijna gelijk zin om te kijken hoe mijn afkortzaag "erbij staat"..... maar ja... te mooi weer dus eerst een biertje.... en daarna beter niet meer aan powertools zitten he (safety first!).
 

Rinaldo

Nieuw lid
1 sep 2015
3
0
Ik gebruik een afkortzaag van Aeg- powertools "Ps 254 L" met geintregeerde afzuiger en daarnaast de invalzaag van Festool "TS 55 RQ plus"

De afkortzaag van AEG bevalt me zeer goed, Duitse degelijkheid, groot zaagbereik. De invalzaag is altijd een handig ding :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.