Supernova2 wisseling klauwen.

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb een supernova2 4-klauw.
Ik heb hier van de week andere klauwen bij gekocht zodat ik ook dun hout kan draaien.
Ik zag dat er nummers op de klauwen staan en ook op de 4-klauw.
Wat is de redenatie hiervan?
 

WR1944

Oud hout
Ik weet niet wat het gebruik bij houtdraaien is maar bij metaaldraaibanken zijn de klauwen van de drieklauw en de groeven ervoor genummerd. Als de klauwen van buitenaf het voorwerp moeten inklemmen (het hoogste deel van de klauw richting hartlijn) corresponderen de nummers op de klauwen met de nummers op de groeven. Bij het plaatsen van de klauwen in de kop wordt bij 1 begonnen. Als de klauwen acherstevoren worden gebruikt dan gaat klauw 3 als eerste in de groef 1, dan klauw 2 in groef 2 en klauw 1 in groef 3. Je moet voor het insteken het begin van de spiraal in de kop net even terugdraaien voor je de eerste klauw in de groef steekt. Dan draai je de spiraal verder tot even voor de volgende groef etc.
Ik neem aan dat iets dergelijks ook voor 4-klauwen geldt.
De redenatie is dat je de klauwen in twee richtingen kan gebruiken. Met de sleutel verdraai je de spiraal in de kop waarmee je de klauwen beweegt. De groeven onder de klauwen zijn aan beide kanten afgerond volgens de straal van het kleinste deel van de spiraal.
In geval van twijfel moet je de handleiding van de koppen of de draaibank raadplegen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
elke klauw moet altijd op dezelfde 'slede' terecht komen. Dit voor de herhaalbaarheid van de maatvoering. Het eenvoudigst is het dus om altijd klauw 1 op slede 1 te monteren enzovoorts, maar altijd klauw 4 op slede 1 _kan_ natuurlijk ook...
 

WR1944

Oud hout
Bij het metaaldraaien heb je drieklauwen die door een spiraal in de kop tegelijkertijd bewegen en als het goed is, netjes sluitend uitkomen in het midden. Bij omkeerbare klauwen wordt de volgorde omgekeerd om netjes in het midden uit te komen. Nog steeds sprekende over metaaldraaien bestaan er ook onafhankelijke vierklauwen. Hierbij kunnen de klauwen onafhankelijk van elkaar met een sleutel bewogen worden. Ze worden meestal gebruikt voor onregelmatige voorwerpen of voor ronde voorwerpen die excentrisch worden gedraaid. In dit geval maakt het niet uit welke klauw je in welke groef steekt, ze worden onafhankelijk van elkaar gesteld. Bij het onafhankelijk bewegen heb je geen referentie en moet je door opmeten t.o.v. een vast punt op de draaibank de locatie van je voorwerp op de klauwplaat bepalen. Vaak kan je de centerpunt van de losse kop gebruiken voor het centreren van het voorwerp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.