Ben nieuw, met vragen over grote, diepe gaten boren in hout

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
Beste mensen van het forum,

ik ben net over dit forum gestruikeld en dacht dat het voor mij als beginner wel erg handig is om informatie uit te wisselen met andere houtliefhebbers :) Even kort over mij: ik ben inmiddels al 42 jaar, maar echt met houtbewerking ben ik pas 3 jaar geleden begonnen, nadat ik een langere periode overspannen was... en dus volgde ik een tip van een therapeut op, en sindsdien heb ik al houten beestjes, een boerderij voor mijn dochter en nog een heleboel andere dingen van hout gemaakt. Mijn volgende project is een luidspreker zelf bouwen van massieve houtstammetjes. Dit gaat als volgt: ik heb 2 grote stukken (ongeveer 35 x 35 cm in diameter) en 2 kleinere stukken (35 x 22 cm in diameter), die ga ik uithollen om het volume voor de membranen te creëren... maar nu komt mijn vraag: hoe denken jullie dat dit het beste zal lukken? Ik gebruik op dit moment een speedboor en ik boor een heleboel gaten erin, en daarna bik ik het resterende hout eruit. Maar dat neemt heel veel tijd in beslag... online heb ik een bijzondere speedboor gezien, namelijk deze (http://www.irwin.com/tools/drill-bits/speedbor-max-self-feed-wood-bits), en die lijkt mij geweldig voor mijn project. Maar: hij is online alleen maar verkrijgbaar in de VS en Groot-Brittannië... heeft één van jullie een idee waar ik zo een speedboor kan kopen?
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Zo'n ding heet een forstnerboor.
Kijk eens bij ECOtools die noemen het een kunstboor. Klik
Maar misschien is het makkelijker om dat gat te maken met een grote spiraalboor (slangenboor). En die hebben ze daar ook. Klik

Het lijkt me dat je met een spiraalboor wat meer controle hebt over het recht boren van de gaten, en je hebt volgens mij ook een iets betere spaanafvoer.
 
Laatst bewerkt:

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
ah, super! nu weet ik hoe dat ding heet :) Ik dacht waarschijnlijk te gemakkelijk, de Irwin komt namelijk ook in forse maten, namelijk tot wel 130 mm... en wat betreft de controle en het recht boren, ik ben lid van een hobbyclub, en daar hebben ze van die mooie grote staande boormachines, maar de vraag is of ik een 40 cm slangenboor erin krijg.
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Ja dat kan dan wel een probleempje worden met die 40cm.
Ik heb zelf die van 23cm en dat is al best een eind.
Maar met een kolomboor heb je ook veel minder te maken met onder controle houden van de boor. Dus dan kan je misschien beter zo'n grote forstnerboor proberen.

Voordeel van die van ecotools is dat ze niet zo duur zijn, dus makkelijk voor het uitproberen. Zelf heb ik ook een setje kunst/forstnerboren van ze gekocht en die zijn redelijk scherp, maar ik heb het vermoeden dat de boren van de 'echte' merken wel beter zijn.

Hier hebben ze ook de grote maten, maar die zijn serieus duur...:cool:
 
Laatst bewerkt:

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
yep, peperduur :D maar bedankt voor je hulp! En dan heb ik nog 1 vraagje: een verlengdstuk voor een speedboor past toch ook op een forstnerboor/kunstboor? En bestaan verlengdstukken ook in verschillende maten?
 
Laatst bewerkt:

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
hmm, geen idee.
Mijn spiraalboren hebben verschillende maten zeskant aan de onderkant zitten. Dus dat zou je eerst moeten opmeten denk ik.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een kolomboor is nice, maar een kolomboor waarbij de boor 40 cm kan zakken is héél, héél groot.

Vaak kun je de tafel weliswaar omhoog draaien, maar die zal dan wel een beetje zijdelings kunnen bewegen.

Hoe groot moeten de gaten worden? Heb je wel eens gedacht aan een kettingzaag, of zijn iets kleinere broertje, de Arbortech?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Als je gebruik maakt van een slangenboor hoef je niet eens zoveel uit te bikken. Door de schroefpunt kan je de gaten laten overlappen.

http://www.renaissancewoodworker.com/chips-n-tips-11-mortises-on-the-line/

In bovenstaand filmpje zie je hoe je op deze manier een gat voor een pen-gat verbinding kan maken. Je hoeft dan alleen de kanten van het gat bij te werken met een beitel.

Ik meen dat toolstation slangenboor verkoopt van 23 cm. Dat past wellicht in de kolomboormachines op je hobbyclub.

Groetjes

Tom

Edit: hier wordt geen slangenboor gebruikt, maar het concept is hetzelfde. Het kan ook met een handboormachine.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als je met de kolomboor de gaten mbv een slangenboor tot de max diepte van de machine voorboort, kun je vervolgens met een handboor verder boren, de boor volg gewoon het gat.
 

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
Bedankt voor alle tips! Ben er wel blij mee, dan heb ik verschillende opties hoe ik mijn projectje aanpak. Ik denk dat ik voor de optie 'kettingzaag' kies, één van mijn hobbyclubbisten heeft mij als tip gegeven om een metalen frame om de kettingzaag heen te bouwen zodat de kettingzaag in het gelid gehouden wordt en dus alleen maar één kant op kan. Ik moet nog even een kettingzaag kopen (de McCulloch CSE1835 lijkt me een goede prijs-kwaliteitsverhouding te hebben), en dan nog wat laswerk (met wat hulp, ben nog een beginner in lassen) en ik hoop dat het daarmee lukt. Maar ik houd jullie op de hoogte, en tzt zal ik ook foto's van mijn project op de site plaatsen (als jullie dat op prijs stellen, natuurlijk :) ).
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Wees erg voorzichtig met het gebruik van een kettingzaag als je gaten wilt maken. Als je de punt van een kettingzaag in het hout laat zakken is de kans op zgn. kickback is erg groot. Een kettingzaag is gemaakt om met zijn onderzijde trekkend te zagen. Hierbij wordt de zaagmachine naar het hout toe (en van de gebruiker af) getrokken. De bovenzijde kan ook prima duwend zagen, maar de reactie van de zaagmachine hierop is naar je toe komen. Als bij het in het hout laten zakken van de punt de bovenzijde ineens in het hout grijpt kan de kettingzaag in je gezicht springen. Een frame helpt hiertegen alleen als het frame "aan de vaste wereld" vast zit.

Groet,

Tom
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
ik heb 2 grote stukken (ongeveer 35 x 35 cm in diameter) en 2 kleinere stukken (35 x 22 cm in diameter), die ga ik uithollen

Ik heb het idee dat er veel betere methodes zijn. Bijvoorbeeld uithollen met een draaibank. Geef eens de afmetingen van het gat (lxbxd). Beter nog: schets/foto's!
 

Phashar

Nieuw lid
10 jun 2015
13
0
Drachten
Hoi Bijtel, de gaten moeten 12 cm in doorsnede en 24 diep zijn bij de kleinere, en 26 cm in doorsnede en 26 diep bij de grotere van de boomstammetjes. Maar aan de voorkant moet er ook een gat komen van 8 cm resp. 12 cm, dus kleiner dan aan de achterkant. Kun je dat met een draaibank realiseren?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik heb geen ervaring met het draaien van hout, maar vanuit mijn achtergrond als werktuigbouwkundige heb ik wel wat ideeën...
Je zou de houtdraaiers onder ons moeten vragen naar de exacte uitwerking.

Hoe eenvoudig het is om dit soort gaten te maken hangt onder andere af van hoe de gaten in het hout wilt hebben. Het is eenvoudiger als de gaten in de kopse kanten moeten (dus je creeert een soort "buis") dan wanneer ze door de zijkant moeten.

Vanuit het principe van hout draaien moet het midden van de as van de draaibank zich in het midden van het beoogde gat bevinden.
Vanuit het principe van massatraagheid moet ook het zwaartepunt van je werkstuk zich (min of meer) op de as van je draaibank bevinden. Als dit te ver buiten de draaiingsas ligt gaat je werkstuk slingeren, (zoals een slecht gebalanceerd wiel op de auto tot trillingen leidt tijdens het rijden) met een gevaarlijke situatie als gevolg. Dit kan leiden tot het losschieten en wegvliegen van je werkstuk, en tot schade aan je draaibank.
Dit punt over massatraagheid laatste zorgt ervoor dat het makkelijker is als je een gat wilt maken in de kopse kant, dat zich in het hart van je stammetjes bevindt. Dan zit je qua balancering automatisch goed.

Als je in de zijkant van je stammetje je gaten wilt maken moet je dus zorgen dat het geheel in balans is tijdens het draaien. Als je gat in het midden van de zijkant komt gaat dit waarschijnlijk wel goed, maar als je boven of onder het midden zit zul je voor balancering moeten zorgen door aan de "korte kant" extra gewicht te bevestigen.

Als je een maal aan 1 zijde je gat gemaakt hebt kan je dit gat weer gebruiken om je werkstuk andersom op te spannen met een spantang die in dat gat valt, en het gat aan de andere kant te maken.

Maar zoals gezegd, ik heb geen ervaring met hout draaien. Wellicht kunnen de houtdraaiers onder ons je verder helpen.

Groetjes,

Tom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Tom op zich is een rond gat maken op de draaibank niet moeilijk. Maar het maken van een gat in een stam van 35 cm vraagt om een zware draaibank. Dan is mijn werkwijze opspannen en dan centrisch draaien. Ook hier kan een conflict komen met de afmetingen. Bij een zware bank zullen de balans problemen meevallen. Bij een lichte draaibank gaat ie wandelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.