Sam Maloof overleden

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik kreeg zojuist (net als een veeltal van jullie) een email van fine woodworking dat Sam Maloof afgelopen donderdag op 93 jarige leeftijd is overleden. Dit bericht is dan ook bedoeld voor iedereen die het nog niet wist en voor hem een speciaal plekje in zijn of haar hart hebben.

http://finewoodworking.taunton.com/item/14235/sam-maloof-1916-2009

Ik persoonlijk ken hem en zijn werk nog niet zo lang maar in die korte tijd heeft hij een grote indruk op me gemaakt. Ik hoop zijn meubelmakers filosofie en aanpak, een onderdeel van de mijne te kunnen maken.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Sam Maloof.
Ik wil hier een klein stukje schrijven over Sam Maloof ter informatie over en ter nagedachtenis aan Sam Maloof. Waarom? Een van de eerste boeken die ik kocht was het boek van Sam Maloof en dat was voor mij een hele uitgave. Ik kocht dat boek omdat ik op de een of andere wijze me heel erg aangesproken voelde door zijn werk. En dan moet ik er bij vertellen dat ik veel van de meubels die hij heeft gemaakt niet in mijn huis zou willen hebben, doodeenvoudig omdat het mijn smaak niet is. Waarom kocht ik dan zijn boek? Het was vooral zijn biografie die mij enorm aansprak. En daarmee zijn wijze van werken. En uit zijn manier van werken en de meubels die hij daarmee maakte sprak zijn persoonlijkheid. Sam wordt gevierd als een van de grootste Amerikaanse meubelmakers. Hij was echter geen geboren Amerikaan maar afkomstig uit Libanon, kind van Libanese ouders, jong naar Amerika verhuisd. Sam was een autodidact. Dat is iets wat de meeste van ons wel zullen herkennen. Het meest bijzondere aan Sam was dat hij niet vanuit het hoofd werkte maar vanuit zijn hart. Hij maakte, vanuit geldgebrek, zijn eerste meubeltjes van afgedankt plaatmateriaal uit de bouw. Zijn werkplaats was, in het begin, een kippenschuurtje die zo klein was dat hij, om te kunnen werken, iedere keer alles naar buiten moest brengen om daar te kunnen doen wat hij wilde. Sam had geen last van een of andere opleiding in meubelmaken waardoor hij heel organisch werkte. Je kunt zien dat hij voortdurend in ontwikkeling was en zijn ontwerpen aanpaste. Er bestaat een fotoserie van een stoel die hij maakte en in de loop van de tijd veranderde en dat heeft op mij heel veel indruk gemaakt. Het is alsof de stoel zich als een vlinderpop ontwikkeld tot een zeer mooi en bovendien heel praktisch eindproduct. Aan die stoel kun je ook de persoonlijke ontwikkeling zien van Sam. Een mens die tot steeds grotere rijpheid raakte.
Dat is dan ook een bijzondere aspect van zijn persoonlijkheid. Hij heeft eigenlijk vooral laten zien, en dat kwam tot uiting in de meubels die hij maakte en de manier waarop, dat je als mens voortdurend aan jezelf kunt werken, voortdurend in ontwikkeling kunt zijn. Sam was een zeer geliefd persoon, rustig van karakter, heel sociaal en open. Hij deed helemaal niet geheimzinnig over zijn werk en adviseerde iedereen om hem niet zonder meer na te doen in zijn technieken omdat ze soms gevaarlijk waren, maar zo had hij ze zichzelf – dus soms verkeerd – aangeleerd. Sam heeft veel waardering gekregen voor de wijze waarop hij leerlingen begeleidde. Sam Maloof was de eerste ambachtsman in Amerika waarvan producten door een Museum werden aangekocht terwijl de maker ervan nog leefde. Sam wist precies waar de kwaliteiten in het leven te vinden waren. Hij heeft een aanbod om zijn schommelstoel in een fabriek te laten produceren, een contract van 1 millioen dollar, na overleg afgewezen. Hij bouwde een prachtig eigen huis van hout, inmiddels een National Treasure. In mijn ogen is Sam een voorbeeld geweest van de mens van de toekomst. Een individualist die met mensen samen kon zijn en werken, een sterke persoonlijkheid die zijn eigen levenslot bepaalde. Een vriendelijke man. Het meubelmaken was voor hem niet alleen een bron van inkomsten maar vooral zijn weg van menszijn.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ik had het grote plezier sam een aantaal jaren geleden in zijn werkplaats/huis te mogen ontmoeten en wat tijd met hem te hebben.een warme en ondanks zijn sucess heel bescheiden en open mens die een diepe indruk op mij heeft achtergelaten.

annette
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
dopeling zei:
Sam was een autodidact. Dat is iets wat de meeste van ons wel zullen herkennen. Het meest bijzondere aan Sam was dat hij niet vanuit het hoofd werkte maar vanuit zijn hart. Sam had geen last van een of andere opleiding in meubelmaken waardoor hij heel organisch werkte.

Beste Dopeling, je bent dus van mening dat een opleiding in het meubelmaken je beknopt? Ik vraag dit, omdat ik me altijd goed kan vinden in je opvattingen over houtbewerken en gereedschappen e.d. Ikzelf ben vanaf mijn veertiende, nu 4 jaar actief in het houtbewerken, puur hobbymatig. Alles wat ik tot nu toe geleerd heb, heb ik mijzelf met heel veel geduld aangeleerd. Maar is het niet zo dat je, zonder verdere begeleiding, op een bepaald niveau blijft hangen, en niet verder komt?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik weet niet precies wat er in deze context met 'autodidact' bedoeld wordt. Vrij vertaald betekent dit zoiets als 'zelf geleerd'. Maar gebruiken wij geen video's, boeken en tekeningen van anderen? En hoe zit het met dit forum? Als je hier een vraag stelt, heb je het dan nog steeds 'zelf geleerd'? Het is m.i. onmogelijk om een vak (zoals houtbewerking) te leren zonder door anderen beinvloed te worden. Zelfs Sam Maloof wist niet hoe je een beitel moest slijpen zonder dat iemand hem dat had verteld.

Of je al dan niet beknopt wordt door een opleiding ligt niet aan de opleiding maar aan je eigen creativiteit. Ik ben van mening dat je vele malenn sneller leert door een goede 'meester' te hebben die je begeleid in je leerproces. Dit geldt niet alleen voor houtbewerking maar voor alle vakken die er zijn.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
@dopeling: mijn excuses als ik het gras voor je voeten heb weggemaaid, zo is mijn antwoord op de vraag van woodworker niet bedoeld. B.t.w. ik vind je verhandeling over het leven van Sam Maloof, zoals gebruikelijk, erg goed geschreven.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die mijn opmerking over opleiding anders oppakken dan ik daar heb bedoeld. Maar voor een goed verstaander, ik heb er niets meer mee gezegd als dat Sam geen voorgebaande paden is afgelopen of zich daar aangeleerde technieken en gewoontes heeft moeten afleren.
Heel veel mensen, en zeker niet iedereen, en zeker vandaag aan de dag niet iedereen, dat was 100 jaar geleden nog wel anders, herhalen wat ze op een opleiding hebben geleerd. Dat geld niet alleen voor meubelmakers. Als je de biografie van Sam leest zie je dat het uitzonderlijk is geweest voor die tijd dat hij zo zijn eigen weg is gegaan. Ik ben er van overtuigd dat hij zichzelf heel veel geleerd en bedacht heeft. Het is niet zozeer dat hij een techniek heeft uitgedokterd maar hij heeft wel bepaalde technieken op een zeer originele wijze toegepast. Hij schroefde bijvoorbeeld zijn poten met, naar ik meen, lange roestvrijstalen schroeven in de zitting vast om die daarna af te doppen met een ebbenhouten rondje. En bekijk eens de verbinding waar hij op uit kwam, daar heeft hij zelfs een speciale frees voor laten maken die nu bij die leverancier te koop is als de 'Sam Maloof frees'. Er zijn mensen die opvallen door hun enorme vakbekwaamheid , door opleiding, als vakman. Sam Maloof viel op door zijn zelfontwikkeling. Het onderste stukje vertelt daar nog wat over. Sam noemde zich zelf geen kunstenaar maar een houtbewerker.

Hier dus een stukje over Sam uit een amerikaans intenettijdschrift voor woodworkers

Sam Maloof, 1916-2009: Tribute to a Legend
On May 21, our craft lost a revered master and beloved friend of many: Sam Maloof passed away peacefully in his home at the age of 93.

During more than 60 years of woodworking, Sam developed an organic, graceful style of furniture particularly evident in his chairs – any rocking chair with flowing lines built in the last 50 years is almost invariably described as "Maloof-inspired."

Sam's original low-back chairs and rockers have ended up in places like the White House and the Smithsonian museum. To me, his projects have always seemed more like an extension of nature than projects tallied up on a material list. As an outdoorsman, I look at those flowing lines and imagine that the chair could have been formed by forces of wind or rain.

And yet, his furniture is also solid and comfortable – intentionally so. Sam made sure all of his chairs provided good lower back support, holding the spindles he'd cut to his own back and sitting in the chairs he built until they felt right. No matter how beautiful the workmanship, Sam said, if the chair didn't sit right, it was a lousy chair.

A few years ago, I had the good fortune to watch Sam build one of his trademark chairs and listen to his insights about the craft. It was an event I'll always remember. Sam was already in his late 80s then, but still working six days a week at the craft he loved. Despite such honors as being the first designer ever to receive a MacArthur "genius" grant award, Sam preferred to think of himself as a woodworker, not an artist.

It was part of his gentle, down-to-earth personality: the same gracious personality that welcomed visitors to his home and workshop, that shared his experiences with younger woodworkers, that took a genuine interest in everyone he met.

And although Sam himself might have been self-effacing, to me it was a magical experience to watch him work. I'd never attempt some of the daring freehand cutting Sam did on the band saw (Sam himself strongly advised against it), and I noticed that he did not use measured drawings, either. Instead, Sam saw his furniture as almost living things, inspired by a higher power than himself and made "real by human hands and simple tools."

These are noble goals worth adopting in our own projects and approach to our work, don't you think?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.