Metaalbewerken voor meubels

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Als dit bericht hier niet thuis hoort vind ik het prima hoor en mag het weg.

Ik loop al een tijdje rond met de gedachte om metaal te gaan verwerken in mijn houten meubels. Om dat te kunnen moet er natuurlijk metaal gelast kunnen worden en heb ik een mooi excuus om weer een aparatski te kopen :)
Nu zag ik net bij de Lidl een aanbieding voor een elektrisch lasapparaat, zou zoiets geschikt zijn voor het lassen van bijv. een metalen onderstel voor een kast (rvs of gewoon ijzer). Of zijn andere lasmethoden daar beter geschikt voor.

Ik ben een leek op dit gebied. Mogelijk dat andere meubelmakers op dit forum zo nu en dan eens metaal verwerken en er iets over kunnen vertellen.

gr,
gandel
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
hmm, ik heb vaak al op voorhand mijn bedenkingen bij machines van lidl/aldi. Doorgaans zul je met machines op lichtnet (220V) teleurgesteld worden, goede lasapparaten werken bijna zonder uitzondering op krachtstroom. Bij metaalbewerkingsmachines is het eigenlijk net als bij houtbewerkingsmachines; beter een goede (professionele) tweedehands dan een nieuw prutsding.

Als je wilt lassen zijn er verschillende methoden (electrisch, mig/mag, tig, autogeen, ultrasoon enz..). De meest gebruikte methode voor algemeen gebruik is mig/mag, dit is ook de methode die het snelst aan te leren is. Hou er wel rekening mee dat je niet zo maar verschillende materialen met dezelfde machine kunt verwerken, voor RVS heb je bijvoorbeeld een ander toevoegmateriaal en beschermgas nodig dan bij constructie staal.

Als je alleen voor een tafelonderstel een lasapparaat+toebehoren wilt aanschaffen en het lassen wilt leren, dan zou ik je adviseren om het onderstel bij een plaatselijk constructiebedrijfje te laten maken. Dit scheelt een hoop tijd, geld en ergernis... en komt het resultaat zeker ten goede :)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda