Metaalbewerken voor meubels

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Als dit bericht hier niet thuis hoort vind ik het prima hoor en mag het weg.

Ik loop al een tijdje rond met de gedachte om metaal te gaan verwerken in mijn houten meubels. Om dat te kunnen moet er natuurlijk metaal gelast kunnen worden en heb ik een mooi excuus om weer een aparatski te kopen :)
Nu zag ik net bij de Lidl een aanbieding voor een elektrisch lasapparaat, zou zoiets geschikt zijn voor het lassen van bijv. een metalen onderstel voor een kast (rvs of gewoon ijzer). Of zijn andere lasmethoden daar beter geschikt voor.

Ik ben een leek op dit gebied. Mogelijk dat andere meubelmakers op dit forum zo nu en dan eens metaal verwerken en er iets over kunnen vertellen.

gr,
gandel
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
hmm, ik heb vaak al op voorhand mijn bedenkingen bij machines van lidl/aldi. Doorgaans zul je met machines op lichtnet (220V) teleurgesteld worden, goede lasapparaten werken bijna zonder uitzondering op krachtstroom. Bij metaalbewerkingsmachines is het eigenlijk net als bij houtbewerkingsmachines; beter een goede (professionele) tweedehands dan een nieuw prutsding.

Als je wilt lassen zijn er verschillende methoden (electrisch, mig/mag, tig, autogeen, ultrasoon enz..). De meest gebruikte methode voor algemeen gebruik is mig/mag, dit is ook de methode die het snelst aan te leren is. Hou er wel rekening mee dat je niet zo maar verschillende materialen met dezelfde machine kunt verwerken, voor RVS heb je bijvoorbeeld een ander toevoegmateriaal en beschermgas nodig dan bij constructie staal.

Als je alleen voor een tafelonderstel een lasapparaat+toebehoren wilt aanschaffen en het lassen wilt leren, dan zou ik je adviseren om het onderstel bij een plaatselijk constructiebedrijfje te laten maken. Dit scheelt een hoop tijd, geld en ergernis... en komt het resultaat zeker ten goede :)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou het laswerk ook gewoon uitbesteden als ik iets met metaal wil. Metaal draaien daarentegen wil ik wel zelf doen. Ik heb namelijk nog een Myford staan uit een erfenisje.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
engineer zei:
hmm, ik heb vaak al op voorhand mijn bedenkingen bij machines van lidl/aldi. Doorgaans zul je met machines op lichtnet (220V) teleurgesteld worden, goede lasapparaten werken bijna zonder uitzondering op krachtstroom.
Daar ben ik het zeker niet mee eens, de kleine 220v gelijkricht lasapparaatjes zijn tegenwoordig top !! Bijna elke onderhoudsmonteur gebruikt deze om op karwei te lassen.
Zoals deze http://www.mylincolnelectric.com/Catalog/equipmentdatasheet.aspx?p=58178

Nu is het wel zo dat die wel iets duurder zijn dan genoemde lidl lasapparaat.

Maar als je zelf wilt leren lassen is er niks mis met dat lasapparaat van de lidl. Het is toch niet de bedoeling er meer dan een uur continu mee te lassen denk ik. (daar kunnen ze minder goed tegen)
Ik ken verschillende monteurs die op hun werk met een duur apparaat lassen en thuis zo een goedkoop (lidl)apparaat hebben.
En laten we eerlijk zijn, als je nog nooit gelast hebt zul je het ook niet meteen kunnen met een superapparaat van €3000,-

Zoals engineer zegt is het leren lassen met een mig wel eenvoudiger, soms vind je deze ook ergens goedkoop, nadeel is altijd de (redelijk) dure (en voor verschillende materialen, verschillende) gasfles.

Succes
Frank
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Als je graag wilt leren lassen en niet te zwaar wilt investeren, is het misschien een optie om een lascursus te volgen waarbij je als als neven-opdracht jou tafelframe maakt. Bijkomend voordeel is dat een dergelijke werkplaats ook de eventueel andere benodigde machines voor het frame in huis heeft....
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Lascursus... dat brengt een herinnering boven: jááren geleden op de TU hadden wij ook een laspracticum. Een van mijn onbedoelde nevenprojectjes was het weer aan elkaar lassen van mijn lashamer die er de brui aan had gegeven. Toen moest ik natuurlijk nog iets hebben om de slakken van die las af te bikken. Daar heb ik mijn werkstuk toen maar voor gebruikt. Op dat moment kwam de practicumbegeleider binnen...

Ach ja, vroegâh :D

Arthur
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
gandel69 zei:
.....................ben een leek op dit gebied. Mogelijk dat andere meubelmakers op dit forum zo nu en dan eens metaal verwerken en er iets over kunnen vertellen.
Ha Gandel, ik verwerk af en toe metaal in mijn werkstukken.
Bijvoorbeeld in een RVS-materiaal in een tuintafel en een zinken nok op mijn zelf gemaakte tuinhuisje (helemaal prefab in huis gemaakt en daarna op "lokatie" gemonteerd met mijn vrouw).
Ik maak werktekeningen en bespreek die met de smederij/lasserij. Daar krijg ik soms weer tips en verwerk die weer. Zelf RVS lassen? Het is niet alleen een kwestie van een goede lasnaad maar ook de afwerking daarvan (is het oppervlak van het materiaal geborsteld, gepolijst?).
Daar heb je zelf geen apparatuur voor. Verder kunnen verkleuringen rond de lasnaad optreden. De vakman weet die in elk geval te voorkomen.

Attached files
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Bedankt voor alle opmerkingen.
Uitbesteden is waarschijnlijk de meest verstandige optie.
Daarentegen, dan had ik vier jaar geleden ook niet mijn eerste DeWalt zaagtafel moeten kopen. Gewoon de tekening inleveren bij een meubelmaker en klaar. Ondertussen heb ik ergernissen gehad, maar ook veel voldoening dat er toch ook wel projecten slagen :)
Onderschat ik lassen?
Ik had niet de indruk dat het zo moeilijk is (na de berichten hier ga ik wel twijfelen hoor). En ook qua kosten zie ik niet veel problemen.
Ik zit te denken aan de lasinverter (http://www.lidl.nl/cps/rde/xchg/lidl_nl ... x_8333.htm). Oke, het is een lidl machine, maar voor dat geld verwacht ik wel een behoorlijk bruikbaar apparaat.
Verder heb ik nog wel een ijzerzaag, vijl en flex liggen. Een oude B&D workmate kan als werkbank fungeren.
Mig lassen wordt wel erg duur volgens mij. Op marktplaats ben je voor een 2e hands machine met fles al snel 500-600 euro kwijt. En ik heb er geen verstand van, dus mogelijk koop ik een kat in de zak. Bovendien blijkt uit eerdere berichten dat ik ook nog verschillende flessen + draad nodig heb :? Ik heb wel de beschikking over krachtstroom.
Ik ben er nog niet over uit hoor. Ik kom nu al tijd te kort om alle houtbewerkingsklussen op te pakken. Laat staan dat ik er nog een hobby bij neem. Maar, het lijkt me wel erg leuk om ook te kunnen lassen.
Gr,
gandel
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Wat dacht je van lijmen? Aluminium en rvs laten zich mits zorgvuldig gedaan uitstekend met hout en zichzelf verlijmen met b.v. constructielijm of epoxy. Een andere optie kan zijn om eens te gaan grasduinen bij Rigo metaal in Udenhout.(wwwrigometaal.nl) Zij verkopen een demontabel systeem onder de naam Spor verbinders. Daarmee kun je naast houten constructies ook metalen of ijzeren buizen en kokerprofielen verbinden.Het resultaat wat je hiermee kunt realiseren is echt lomp sterk en de gereedschappen die je er voor nodig hebt zijn een afkortzaag en een boorstandaard of kolomboor!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.