Paneeldeurtjes

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Is het slim om de panelen in paneeldeurtjes eerst te lakken, voordat je het geheel in elkaar gaat zetten? Ik denk er over Glitsa of zo te gebruiken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Dat lijkt mij heeeeeel handig. Het paneel is gelijkmatig beschermd, de kans op vastlijmen verminderd (door de lak). Wel voorzichtig het regelwerk met de gemonteerde panelen lakken. anders worden ze alsnog "vastgelijmd" door de in de regelgroeven lopende lak.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Don Wagstaff zei:
Hallo,

Ik zou eerst die twee termijnen, "slim" & "lakken" samen in een zin niet gebruiken.
Groet,

Don Wagstaff

:D

Tja, het is voor de keuken, dus ik wil een afwerking die makkelijk in onderhoud is. Het wordt dus een vernis achtig iets, geen olie. Glitsa vind ik wel handig spul, het dringt zich in elk geval niet op de voorgrond.

Ik zal eens wat fotootjes maken, het project is net van de grond, dus misschien wel leuk om af en toe een update te posten.
 

tealon

Nieuw lid
16 nov 2009
6
0
Moet je me toch uitleggen hoe lak makkelijk te onderhouden is. Volgens mij bestaat er namelijk geen echt onderhoudsmiddel voor lak. Tuurlijk, je hebt wel de pseudo-onderhoudsmiddelen, maar deze brengen meestal een laagje was op de lak aan.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Euh, gewoon met een vaatdoekje en een beetje sop?

Ik ben niet zo van de schoonmaak en het onderhoud. Maar vaak hoor je dat een gladde polyuretaan afwerking makkelijker is in het dagelijks onderhoud. Er komt natuurlijk regelmatig vet en andere smurrie op.

Maar wat stellen jullie dan voor?
 

tealon

Nieuw lid
16 nov 2009
6
0
Schoonmaken is niet het zelfde als onderhoud. Zelf gebruik ik voornamelijk wasolie. Combinatie van was en olie die een goede beschermlaag op het hout vormt. Reden dat ik hiervoor vaker kies dan lak, is omdat je het plaatselijk kan bijwerken. Plaatselijk bijlakken heeft namelijk bij mij nog nooit een mooi resultaat gegeven.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mijn punt van zorg is eigenlijk meer het "dagelijks" onderhoud. Een keuken wordt altijd vettig, dat moet je toch regelmatig even soppen. Dat lijkt mij met een lak toch makkelijker. Ook hoor ik vaak dat je een olieafwerking 1 of 2 keer per jaar moet bijwerken, dus alles goed schoonmaken en helemaal opnieuw in de olie zetten. Is dat zo?

Dan heb je nog de looks. Met olie wordt het hout gauw zo donker. Polyurethaan lak beschermd ook beter tegen UV.

Ik moet er nog eens diep over nadenken. Alle ideeen en tips hoor ik graag, want ik ben absoluut geen expert op dit gebied.
 

tuoh

Oud hout
Seek zei:
Mijn punt van zorg is eigenlijk meer het "dagelijks" onderhoud. Een keuken wordt altijd vettig, dat moet je toch regelmatig even soppen. Dat lijkt mij met een lak toch makkelijker. Ook hoor ik vaak dat je een olieafwerking 1 of 2 keer per jaar moet bijwerken, dus alles goed schoonmaken en helemaal opnieuw in de olie zetten. Is dat zo?

Dan heb je nog de looks. Met olie wordt het hout gauw zo donker. Polyurethaan lak beschermd ook beter tegen UV.

Ik moet er nog eens diep over nadenken. Alle ideeen en tips hoor ik graag, want ik ben absoluut geen expert op dit gebied.

Beide methoden hebben inderdaad hun voor en nadelen, een olieafwerking is niet zo slijtvast als een PU laklaag maar de nabehandeling is een fluitje van een cent.

Bij een laklaag moet je wel zorgen voor een product met een zo hoog mogelijke UV bescherming, de gekozen houtsoort Esdoorn heeft de neiging om onder invloed van UV licht zeer snel te vergelen, hetgeen het hout niet bepaald flatteert.
Of je moet kiezen voor een lak waar een beetje wit pigment aan toegevoegd is, Olie is zo in de handel te koop met wit pigment erin.
Deze toevoeging onderdrukt het vergelen van hout, het hout blijft veel langer zijn natuurlijke kleur houden.


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat is een goede tip. Voor ik alles ga afwerken zal ik toch eerst een paar proefstukjes maken. Dan zal daar zeker eentje met witpigment bij zitten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ondertussen heb ik overal informatie proberen te zoeken, en raad eens? Iedereen heeft een andere mening :shock:

Op aanraden van een parketvakman heb ik een olie/hardwax mensel gekocht met een potje wit om de kleur nog iets blonder te krijgen. Maar nu hoor ik weer overal dat olie op esdoorn geen succes is. Je zou snel een vlekkerig resultaat krijgen door de golvende draad en de hardheid van esdoorn.

Jammer want een olieafwerking op zich heeft wel wat. Het is mooier en het is makkelijker in gebruik, vooral de logistiek is veel makkelijker. Iets lakken vind ik altijd maar een ingewikkelde geschiedenis met stofvrij houden en droogtijd ed.

Er rest mij niets ander dan experimenteren, lijkt me zo. Maar als iemand nog waardevolle inzichten heeft, houd ik me aanbevolen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.