mijn nieuwe werkbank

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een jaargeleden bouwde ik een eenvoudige werkbank. Eenvoudig omdat ik met de ervaring die ik ermee op zou doen, wilde gebruiken voor het ontwerpen en bouwen van een mooie en functionele werkbank voor handmatig hout bewerken.

Wel, de belangrijkste ervaring die ik op deed was: zo'n bank moet stevig en zwaar zijn.

Deze nieuwe bank ga ik bouwen op mijn houtbewerkerscursus, een cursus die ik met korte onderbrekingen al langer volg. Het kissie ga ik natuurlijk ook verder af maken maar dat doe ik in mijn"eigen" tijd :)

De ideeën en informatie haalde ik dus uit eigen ervaring. Maar dat was slechts een deel. Ik ben zwaar schatplichtig aan de volgende bankbouwers op dit forum.
a) item "werkbank" van Jan van Dijk, start 3/3/10
b) Item "(semi)mobiele werkbank maken" van David80, start 31/1/11
c) Item "Een echte werkbank" van WR1944, gestart 1/5/13. Een prachtig bouwverslag.

En natuurlijk de vele adviezen van Tuoh en Seek en vele anderen. Ze zullen hun opmerkingen en ideeën die ze ooit op dit forum plaatsten hier terug vinden.
Ook het mooie boek "Workbenches" van Christophel Schwarz was nuttig en inspirerend.



Voorlopig kom ik tot het volgende niet zo verrassend concept.

Het blad is 60 cm breed. De meeste bouwers achten dat ruim voldoende. Het liefst had ik het blad 200 cm lang gemaakt maar daar heb ik niet de ruimte voor. Ik denk dat het ergens tussen 150 en 180 cm uit zal komen. Het blad is zo'n 8 cm dik.
Ik denk dat ik aan het blad een afneembaar gereedschapsbakje maak en deze functie niet een integraal onderdeel van het blad zelf laat zijn. Maar in elk geval komt er zo'n faciliteit aan mijn bank.

Het blad rust op een frame waarvan de poten pakweg 10x10 cm zijn en de liggers 4 cm of 5 cm bij 14 cm. Alles in beuken. Precieze maten zullen afhangen van het hout dat op de cursus voorradig is. Er is daar veel beukenhout.
Aan derechterzijkant zit een wagonbankschroef. Ik heb even overwogen hier een L-vormige bankschroef te zetten maar koos vooralsnog voor de eenvoudigere wagonbankschroef. Ik zie nog niet de meerwaarde van de L-vormige, zoals ik hem gemakshalve hier noem; ik ken niet de Nederlandse naam. Links voor zit de gebruikelijke staartbankschroef. Ik zal nog kijken of de kruisbankschroef een optie is.
Aan de rechterkant zit een eindplaat verbonden middels zwaluwstaart en alleen aan de zijde bij dewagonbankschroef gefixeerd, waardoor het blad bij krimp of uitzetting geen ruzie krijgt met deze eindplaat. De eindplaat moet t.z.t. een rol spelen in de constructie van de wagonbankschroef. Dat is een van de stukken die nog niet is uitgewerkt.
Ik wil ook een "sliding dead man"(tja, wie niet :))

Het bladl igt los op het frame. Schuiven ervan wordt voorkomen door (ruime) deuvels. Het frame zelf heeft voldoende stijfheid, is mijn verwachting.
Het gehele blad weegt ongeveer 70 kg (beuken bij afmeting van 180x60x8cm). Mijn wens is dat de bank uitneembaar is in stukken die ik nog net met handkracht kan verplaatsen. Een blad van 70 kg is veel meer dan ik aan kan. Het is daarom in de lengte gedeeld en wordt gekoppeld met een zware uitvoering van het type bouten als gebruikt om keukenbladen samen te trekken. Er is nog een ander reden het blad te delen: Elke helft is max. 30 cm en past op de vlakvandikte-bank.

Er is door de combinatie van een aantal wensen ondertussen wel een constructiefprobleempje op te lossen.
Het in tweeën delen van het blad maakt het nodig dat de bovenste zijliggers het blado ndersteunen en dus helemaal bovenaan tegen het blad zitten. Verder wil ik de onderranden van het blad vrij houden zodat ik er met lijmklemmen dingen op vast kan zetten. Deze wens maakt dat de lengteliggers aan de binnenkant van de poten zijn geplaatst. Dat maakt enerzijds de wenselijkheid van een "sliding dead man" groter maar de constructieve inpassing ervan wat minder elegant. Maar het kan wel, zoals het ontwerp van WR1944 op dit forum in "Een echte werkbank", laat zien.
En vanwege de wens dat de bank uitneembaaris in tilbare stukken, zijn de lengteliggers losneembaar (veel gehad aan het item "(semi)mobiele werkbank" van David80 van 31/1/11, met o.a. daarin de adviezen van Tuoh).

Al deze wensen maken dat het tamelijk druk is aan het boveneind van de poten waar zijliggers en langsliggers bij elkaar komen. En aan de deugdelijkheid (stijfheid) van de verbinding poten/liggers worden hoge eisen gesteld.
Ik heb nog niet een ontwerpkeuze gemaakt hoe dat op te lossen. Voorlopig denk ik in de richting zoals het 3D handschetsje uitbeeldt.
Hierin worden de zijliggers middels pen/toognagel met de poten verbonden. Hier een technisch mooie toepassing lijkt me. Het trekt de zijliggers hard tegen de poten. En bovendien heb ik dit type verbinding nog nooit toegepast. Het is er nu ruimschoots de tijd voor. Chistopher Schwarz weidt er een lovend hoofdstukje aan in zijn boek en WR1944 geeft een smeuïge beschrijving van zijn eerste ervaringen met deze verbinding. Lijkt me leuk.

De langsliggers worden tegen de poten getrokken middels bouten en dwarsmoeren. Hier is wat "passen en meten" nodig omdat de pen van de zijligger en de bout/dwarsmoer-verbinding van de langsliggers elkaar wat in de weg kunnen zitten. Ik denk dat het kan, maar misschien blijkt bij de uitwerking dat dit concept een wat oneigenlijke invloed heeft op keuze van afmetingen van liggers en poten. Dat moet niet te gek worden. Moet er misschien nog wat op broeden.
De deuvels in de langsliggers hebben geen enkele sterkte- of stijfheidfunctie. Ze moeten de montage en demontage vergemakkelijken.

nieuwe werkbank_01.jpg



nieuwe werkbank_02.jpg



Wel, ik sta vanzelfsprekend open voor jullie opmerkingen, tips en adviezen.

Met groet,
klaas
 
Laatst bewerkt:

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Leuk, nog een werkbank.:)

Kun je de langsregels niet gewoon laten vervallen? een 8cm dik blad zou een meter gemakkenlijk moeten kunnen overbruggen. Je zou ze ook verder naar binnen tussen de dwarsliggers kunnen vastzetten. Dan heb je geen gedoe met boutjes en je komt niet in de problemen met je glijdende lijk.
 

tuoh

Oud hout
Dat word een "zware" klus, maar dat is in dit geval geen minpunt, integendeel zelfs. Eén opmerking toch als ik zo vrij mag zijn:p Ik zou inderdaad die bovenste langsliggers laten vervallen, die zijn overbodig in deze constructie, het blad van 80mm dikte klaart die klus perfect alleen.
Die bladtrekkers zijn een prima oplossing, daar kan je aardig wat kracht mee zetten, die gaan beide bladhelften wel in toom houden.

Mvg,

André
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dank Andre en Ad voor jullie kanttekeningen.
Zelf ben ik er ook wel zeker van dat het blad stijf genoeg is om voor zich zelf te zorgen. Lengteliggers zijn niet nodig om dit blad te steunen.
Maar ik vraag me af, als ik deze bovenste lengteliggers weg laat, of ik dan niet te veel inlever op stijfheid in de lengterichting. Eigenlijk is het concept van deze werkbanken niet optimaal wat stijfheid in lengterichting betreft en dat moet gecompenseerd met liggers met gunsige hoogte/diktevrhouding althans zo was mijn gedachtegang. Maar het is ook waar dat velen een Roubo type bank bouwden waar de bovenste langsliggers ontbreken. (qua "vormgeving" vind ik het zelfs mooier als ze er niet zitten:)).

ik moet dan een oplossing bedenken om het blad hard tegen de kopse kant van de poten te trekken. Maar dat is natuurlojk wel oplosbaar.

Ik heb de poten ondertussen geschaafd. Ze worden elk samengesteld uit twee op elkaar gelijmde "staanders" van elk 8,5 cm keer 7 cm, zodat elke poot 8,5 keer 14 cm wordt. Aanstaande dinsdag is de volgende cursusdag en maak ik het hout voor de liggers klaar.


Met groet,
klaas

PS. Technisch beter - althans qua stijfheid in lengterichting - is natuurlijk een werkbank met schuine poten, zoals ook Andre al eens aangaf ( ik geloof in het item over de semimobiele werkbank) en waarvan Chris Schwarz in zijn boek een prachtig voorbeeld geeft. Maar die vorm heb ik niet gekozen :)
 

WR1944

Oud hout
Als je geen langsliggers onder je werkblad wilt maken moet de stijfheid van het geheel uit het overblijvende deel van je frame komen. Je kan de stijfheid in lengterichting vergroten door de onderste langsliggers zo hoog mogelijk te maken binnen aanvaardbare afmetingen (zowel visueel als technisch). Als je met bedbouten gaat werken helpt het ook door ze zoveel mogelijk uit elkaar te plaatsen in verticale richting.
Als het frame gemonteerd is moet je voor je gevoel tegen een huis aan duwen als je de stijfheid wilt testen. Als je maar iets van beweging voelt weet je dat je frame te slap is met alle consequenties van dien.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Die bladtrekkers zijn een prima oplossing, daar kan je aardig wat kracht mee zetten, die gaan beide bladhelften wel in toom houden.

Mvg,

André

Bladtrekkers?? Welk deel mis ik of zie ik over het hoofd?
 
A

Athanor

Guest
Leuk om er weer van te zien Klaas! Wordt een zeer degelijke bank.
Hou ons op de hoogte van je ervaringen, dan kan ik die gebruiken als ik zelf aan zo'n project begin;)

Veel succes verder!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.