bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo iedereen,

Mezelf even voorstellen,
ik heet Bart en als alles goed gaat ga ik vanaf volgende maand van start met de bouw van een eikenhouten bijgebouw (we zijn namelijk nog aan het wachten op onze bouwvergunning).
Van beroep ben ik een klusjesman die vooral instaat voor het onderhoud van een industriele site dit houd in, het onderhoud van gebouwen, magazijnen en kantoren en ook het onderhoud van de wegen en de tuinen.
Dus aan handenarbeid geen gebrek, ik ben best wel een handige Harry die snel bijleert en heb wel al wat gedaan, maar op het gebied van houtbewerking zoals het zou moeten zijn ben ik maar een beginner.(dus een beetje hulp, kritiek, tips en uitleg is steeds welkom)
Zelf heb ik in hout al eens een stal gemaakt voor onze dieren maar dat is het dan.
Ik zal me ook nog wat gereedschap moeten aanschaffen zoals degelijke beitels en zagen (tips hieromtrent zoals bv merken zijn altijd welkom, voor de beitels dacht ik bv aan Narex, Kirshen of Pfeil, voor de zagen?) voor het bijgebouw wil ik zoveel mogelijk op traditionele wijze tewerk gaan en dus zo weinig mogelijk met machine's.
Ik ben zelf nog maar een paar dagen lid op dit forum maar heb hier toch al heel wat opgestoken, vooral uit het project van Dulcimer en de reacties van Tuoh waarvoor al hartelijk dank.
Ik weet nog niet hoe ik juist foto's moet plaatsen dus ga nu nog een beetje zoeken als het lukt zal ik al de schetsen plaatsen van hoe het er zou moeten komen uit te zien.

Mvg

Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Zoals beloofd, hier de schetsen en de plaats waar het zal komen.
In het dak zal wel geen knik aanwezig zijn zoals op de tekening.
Hopelijk krijgen we snel goedkeuring zodat we kunnen starten.

Mvg

Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo iedereen,
Het is al een tijdje geleden, maar na een dikke maand vertraging is de bouwvergunning zo goed als rond.
Als het weer toelaat (en zo ziet het er wel naar uit) gaan we deze vrijdag eindelijk aan de slag.
Ik hoop nog zo ver mogelijk te komen dit jaar want er is nu toch al een mooi deel van mijn verlof voorbij.
Eerst en vooral zullen er wat voorbereidende werken worden uitgevoerd zoals het uitzetten van de bouwplaats, de pas bepalen, nutsvoorzieningen en riolering voorzien, ook zal een deel van de beplanting moeten worden verhuist.
Gedurende het wachten heb ik wel heel wat projecten hier bekeken en heel wat interessante dingen tegengekomen, daaruit zijn dan ook nog wat vragen tevoorschijn gekomen over hoe bepaalde verbindingen zouden kunnen worden gemaakt maar deze volgen nog met schetsen ter verduidelijking.
Verder zal ik proberen voor iedereen die het wil, het project zo goed mogelijk te laten volgen.
Feedback goed of slecht is steeds welkom.

Mvg

Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Hallo iedereen,
De werken zijn zoals verwacht vrijdag gestart en zijn tot nu toe vlot verlopen.
Zo hebben we de nutsvoorzieningen al kunnen vrij maken en al een gedeelte doortrekken (foto1), onze riolering hebben we ook teruggevonden (foto 2), verder hebben we onze piketten geslagen (foto 3), en onze hoogte uitgepast doormiddel van het plaatsen van brugjes (foto 4), op deze brugjes hebben we dan onze bouw kunnen uitzetten en volledig haaks zetten door de stelling van Pythagoras toe te passen en de beide diagonalen gelijk te brengen.
Als alles in de juiste positie stond hebben we op de brugjes (foto 5 en 6) onze muren en fundering aangeduid, nu staat alles klaar voor de grondwerken, hier zal ook wel nog wat tijd overgaan maar naargelang de werken vorderen hou ik jullie op de hoogte.
Ik hoop met dit verslag mensen wat bij te brengen over mijn manier van werken en anderzijds commentaren te krijgen van anderen die mij dan weer dingen kunnen bijbrengen.

Mvg

Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Blijkbaar zijn er wat problemen met de richting van de foto's, ik zal eens nakijken hoe dit komt en er de volgende keer rekening mee te houden.

Mvg

Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Weet iemand hier of er een mogelijkheid is om foto's die worden geüpload kan draaien? En indien ja hoe?
De foto staat recht op de computer maar als ik hem naar hier upload staat hij in alle richtingen.
Alvast bedankt.

Mvg

Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 5.028
  • image.jpg
    image.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 4.998

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Je maakt een goede start met dat bouwraam, netjes. Dat met die foto's draaien heb ik ook last van op marktplaats, schijnt aan de tablet te leggen :confused:
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Simon,
De foto,s zijn inderdaad met de tablet genomen, ik zal eens uitproberen wat de juiste positie is.
Alvast bedankt voor de tip.

Mvg

Bart
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Welkom hier,
Heb de hele set Narex beitels met een Narex houten (beuk?) hamer erbij. Ben er echt blij mee. Wel alles nageslepen en ze blijven lang scherp. Met die andere merken heb ik geen ervaring. Een bevriend persoon heeft Stanley beitels en daar is hij ook heel blij mee.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag ondanks de enorme hitte toch weer aan de slag geweest met als gevolg dat een deel van de fundering al is uitgegraven.
Swake, bedankt voor de reactie maar ik heb ondertussen de 3 merken kunnen uitproberen, op gebied van snijden moeten ze voor elkaar (volgens mij dan, het was ook maar eens uitproberen) niet onderdoen, toch zal ik waarschijnlijk opteren voor het merk Pfeil maar enkel en alleen omdat deze voor mij beter in de hand lagen. Voor een professional zal misschien zelfs het snijden ook anders zijn.

Mvg

Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    103,3 KB · Weergaven: 1.710

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo iedereen,
vandaag zijn de laatste graafwerken uitgevoerd, in totaal is er zo een 6 à 7 kuub uitgekomen.
Nu gaan we een fundering gieten van 30 cm dik met een dubbele wapening, onder en boven, dan wordt de fundering verder uitgemetst met betonblokken.
Dit wordt zo uitgevoerd omdat er een hoogteverschil van 49 cm is van de ene naar de andere kant.
Op de betonblokken wordt dan verder gemetst met de gevelsteen waarop dan een eiken balk komt te liggen B= 20 cm, H= 10 cm
wat is nu de beste oplossing om de eiken balk op de muur te bevestigen?
Want hier heb ik al verschillende meningen over gelezen.
1) gewoon los op de muur.
2) met draadstangen tussen de gevelsteen bevestigd.
3) met draadstangen die mee zijn ingegoten in de fundering.

Alvast bedankt om mee te denken.


image.jpg

Mvg

Bart
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Als ik het goed begrijp:
- eerste laag bewapend beton
- tweede laag betonblokken (tot aan maaiveld? of net er boven?)
- Laag bakstenen (hoe hoog komt die eigenlijk?)

Hoe zorg je er voor dat er geen vocht naar binnen kan? Of wordt het meer iets als een tuinhuisje waar er toch voldoende tocht is?
Moet er ook geen bescherming of vochtwerende folie tussen de bakstenen en de eiken balken ivm vocht dat door capillariteit gaat stijgen ?

Ivm jouw nieuwe vraag heb ik eigenlijk geen verstand. Maar kgeef toch mijn mening ;)
- Balken los op de stenen: dat gaat met de tijd bewegen, maar het is hout en dat moet nog kunnen bewegen met de seizoenen, misschien is dit wel wat je wil hebben.
- Draadstangen tussen de bakstenen zou ik persoonlijk niet doen. Dat is nooit stevig genoeg, zeker niet als dat eik zijn ding gaat doen, dan drukt dat uw stenen gewoon weg en krijg je barsten.
- Draadstangen direct in de fundering. Dat is veel steviger/stijver, maar of het ook de goede oplossing is voor jou, dat weet ik zo niet. Het wordt moeilijk om die stangen exact te positioneren, maar moeilijk gaat ook. Het is een zeer stijve oplossing, dus dat hout gaat niet veel meer kunnen/mogen werken, tenzij er een overgedimensioneerd gat in gemaakt wordt dan, en dan nog. Hoe ga je die stangen beschermen tegen roest? Wetende dat je er nooit meer aan kan. Eventueel RVS exemplaren nemen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Rvs stangen in overmaatse gaten is een goede oplossing. Idd folie tissen de stenen en het hout aanbrengen. Of ze aan het metselwerk of in de fundering komen is afhankelijk va het onderdetail, wordt het metselwerk hoog dan is verankeren aan de fundering lastiger.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Om het vocht buiten te houden zal ik de betonblokken bezetten met een waterdichte cementering en daarna nog een coating erop.
De betonblokken komen tot net aan het maaiveld, daarna wordt 1 laag gevelsteen gemetst, daar komt een dpc folie bovenop en dan worden nog 5 lagen gevelsteen gemetst.
Is het aan te raden om nog een dpc folie tussen de muur en de balk te plaatsen?
zelf zou ik dit niet hebben gedaan omdat wanneer er vocht tussen deze folie en de balk komt dit moeilijker weer kan uitdrogen dan tussen balk en steen.
De balk is 20 cm en de muur 18 cm waardoor de balk aan beide zijden 1 cm oversteekt.
De draadstangen die ik zou gebruiken zouden van de geel gemerkte RVS zijn.
Die overmaatse gaten, hoeveel moeten die groter zijn dan de stangen?

Mvg

Bart
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Is het aan te raden om nog een dpc folie tussen de muur en de balk te plaatsen?
Neen, perfect zo met die eerste folie. Die houdt al het water tegen dat uit de grond naar boven zou kunnen komen.

zelf zou ik dit niet hebben gedaan omdat wanneer er vocht tussen deze folie en de balk komt dit moeilijker weer kan uitdrogen dan tussen balk en steen.
Zeer juist.

geel gemerkte RVS zijn.
Geel gemerkt ken ik niet, of ik geef het een totaal andere naam.

Die overmaatse gaten, hoeveel moeten die groter zijn dan de stangen?
K'zou het echt niet weten. Is functie van hoeveel dat hout zich kan zetten. Wellicht heeft hier iemand wel een precies idee over. Ik kan me inbeelden dat je niet de eerste bent die dit wilt, zal wel ergens te vinden zijn.

Moest je die RVS stangen door de folie steken, dan zeker ook een stevige laag coating op de aansluiting smeren.
 

tuoh

Oud hout
Echt overmaats moeten die gaten niet zijn, iets groter geboord (1mm) monteert makkelijker maar voor de rest is het niet echt nodig. Het hout werkt niet in die mate dat spannende boorgaten problemen kunnen geven.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Wel folie aanbrengen gelijk onder het hout. Baksteen zuigt water op als het nat regent en dit trekt door naar boven.
Gaten een paar streep groter is idd zat. Zou het zeker doen, is anders erg lastig monteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.