Festool kantenfrees OFK 700

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Beste forummers,
Ik ben aan het twijfelen over de aanschaf van een kantenfrees OFK 700, maar ik wou hier toch eerst eens nagaan of het sop de kool waard is. Als ik de verschillende kantenfrezen zie die op het net worden aangeboden, zijn de meesten nauwelijks gebruikt. Waarschijnlijk omdat het meeste werk dat je met een kantenfrees wil doen, je ook met een gewone bovenfrees kan doen.

Vandaar mijn vraag aan de bezitters van de OFK 700: biedt zo'n kantenfrees een echte meerwaarde voor je werkzaamheden, bovenop (in mijn geval) de festool bovenfrees OF 1010 en OF 1400?
 

smirri13

Actieve deelnemer
25 mrt 2013
78
0
gent
ik ken eigenlijk maar 1 iemand die een ofk kantenfrees gebruikt en dat is de lokale keukenbouwer/badkamerbouwer. Hij werkt voor 90% met dezelfde dikte en dezelfde materialen en moet veel afkanten en bewerken van gelijmde kanten etc.. hij gebruikt bijna geen bovenfrees , doet bijna alles op zijn stationaire machines... dus hij gebruikt deze veel, stelt deze 1 maal in en kan dan blijvend werken.

als je altijd moet wisselen en terug afstellen met je bovenfrees zou ik het ook nog overwegen.. maar als je al een OF1010 hebt en een OF1400... zou ik de 1010 gebruiken met een afkantfreesje en de 1400 voor het echte freeswerk...

als ik me niet vergis zijn de frezen voor een ofK ook anders, dus niet uitwisselbaar dus nog eens extra kosten..
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik schroef een plankje aan de parallelgeleider van mij OF1010 waardoor ze werkt als een kantenfrees. Dan zet je daar een afkantfrees op met de lager vlak met de plaat.
Dan gewoon de frees horizontaal houden en de plaat over het werkstuk schuiven. Je kan zoiets ook kant en klaar kopen bij Festool voor de OF1010. Maar dat schroeft zich direct op de frees.
Zal proberen een foto te maken, heb het gisteren juist nog zitten doen!
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
festool heeft idd een ombouw setje om een kantenfrees te maken van je bovenfrees. Werkt best wel aardig
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik doe soms beroep op de kleine broer van de 700. Doet volgens mij weinig wat de bovenfrees niet kan maar ik vind het een heel stuk handiger! (en zou die niet meer willen missen)
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Ik heb de RT0700C van Makita. Een zeer handige kantenfrees die mooi in de hand ligt. Ik vind het zelf veel makkelijker werken dan met de bovenfrees voor het kanten werk.

Makita-RT0700C-Compact-Router.jpg
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Ik heb de ofk 700. Deze gebruik ik regelmatig om de kanten van keukenwerkbladen af te werken.
Moet zeggen dat de machine heel moeilijk in gebruik is, het miste dat de zool vooraan iets van het werkblad komt (kabel die stropt, beetje stof of een kleine onoplettendheid) frees je direct een hap uit de kant. Vroeger deed ik dit met een oude Holz-Her en hier had ik nooit problemen mee, kon ik zelfs met 1 hand frezen.

Moest hier iemand een oplossing voor hebben hoor ik het graag.

S.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
De OFK 700 werkt prima. Ik heb net multiplex waarop ik 4,5 mm massief eiken delen (van de plankencentrale) heb gelijmd hiermee afgewerkt. Op de koppen van de multiplexplaten heb ik ook massief eiken gemaakt, maar dan dikker (15mm). Het grootste nadeel vind ik dat je met de 1,5 graden plaats (in de liggende stand) maar een freesje met een snijlengte van 16 mm kunt gebruiken. Ik had massief 15 op de koppen gelijmd, dus dat ging precies.
Als je de tijd neemt om deze kantenfrees netjes af te stellen (op youtube gebruiken ze een vel papier als voelermaatje om de freesdiepte af te stellen) werkt het perfect. Om precies vlakke randen te krijgen heb ik na het frezen met een schraapstaal van Lie Nielsen (gekocht bij Rutlands) de overgang volledig vlak gemaakt.
Ik denk dat je met de makita RT 700 (met alle toebehoren) dit ook kunt bereiken. Voordeel vd Makita lijkt mij dat je dan minder beperking van de freesdiepte hebt en er een paar hele mooie hulpstukken bij zitten.
Groot voordeel van de Festool vind ik toch wel de 1,5 graden plaat. Hiermee kun je echt tot nagenoeg op de plaat de rand bijwerken.
Ik ben het wel met Silvano eens dat het nauw komt. Maar als je zoveel tijd hebt gestopt in fineren en kanten afwerken moet je voor het kantenfrezen goed je tijd pakken.
 

marcovantrigt

Nieuw lid
21 nov 2013
2
0
Ben nieuw op het forum maar zag Festool staan en dacht ik zal eens kijken.
Ik heb de kantenfrees gehad en niets dan lof. Heel interieur van een winkel mee gemaakt en dat ging super.

Groet,

Marco
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Die rt0700c van makita lijkt mij ook wel wat. Had deze week al vaker ernaar gezocht. wat me zorgen maakt is de prijs die vind ik vrij laag is vergeleken met een gemiddelde bovenfrees.

Nu heb ik zelf nog nooit een kantenfrees gebruikt dus daar kan ik niet over mee praten.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Die rt0700c van makita lijkt mij ook wel wat. Had deze week al vaker ernaar gezocht. wat me zorgen maakt is de prijs die vind ik vrij laag is vergeleken met een gemiddelde bovenfrees.

Die twee apparaten kun je niet met elkaar vergelijken dus ook de prijs niet. Nogmaals ik heb de Makita zelf en daar doe je echt geen miskoop aan. Om op basis van prijs te twijfelen vind ik niet echt een goed argument.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Die twee apparaten kun je niet met elkaar vergelijken dus ook de prijs niet. Nogmaals ik heb de Makita zelf en daar doe je echt geen miskoop aan. Om op basis van prijs te twijfelen vind ik niet echt een goed argument.

Misschien een rare vraag maar waarom kun je ze niet met elkaar vergelijken?
Volgens mij krijg je voor die makita een veel meer machine dan alleen een bovenfrees in dezelfde prijscatergorie.

Wat ik bedoelde qua prijs is dat je veel meer krijgt dan een enkele machine dus waar zit dan het verschil.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Een bovenfrees en een kantenfrees zijn gewoon 2 compleet verschillende apparaten. Ze zijn voor andere toepassingen ontworpen. Als jij doelt op de complete set RT0700CX2J dan snap ik wat je bedoelt. Daarmee kun je de freesmachine zowel als kantenfrees en als bovenfrees gebruiken (de RT0700CX3J zelfs ook nog als een frees buiten as om dicht in hoeken te kunnen frezen).

Ik heb zelf echter gewoon de (kale) machine: RT0700C en die is dus alleen toepasbaar als kantenfrees. Dat is ook precies waar ik hem voor gebruik. Ik zou persoonlijk niet de volledige kit willen. Bij gebruik als bovenfrees zul je snel "power" te kort komen. Daar is deze machine gewoon te licht voor. Tenzij je echt maar heel licht freeswerk hebt en het incidenteel gebruikt. Door zijn lichte bouw en handzaamheid (je bedient hem met 1 hand) is hij wel super als kantenfrees. Daarbij is minder kracht nodig en is wendbaarheid veel belangrijker.

http://www.youtube.com/watch?v=rjZ__dIhCZE

Hier een illustratie van wat de machine als kit allemaal kan. Maar nogmaals, daar zou ik niet voor gaan als je een bovenfrees zoekt.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik vraag me wel af of je losse bodies van accumachines kunt kopen in de vs (dus zonder accu's) en dan in Nederland de juiste accu's en opladers erbij kunt zoeken.
Losse bodies kun je ook wel kopen, kijk maar op homedepot.com of lowes.com
Ik heb 2 jaar geleden in Florida een DeWalt set gekocht, 18v accuklopboormachine (zoeen met gedeeltelijk aluminium huis) + 18v slagschroevendraaier + zaklamp.
Omgerekend was dit €260, voor €50 heb ik via EBay een 230v lader gekocht, dezelfde set is in NL ongeveer €500
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik bedoelde inderdaad de complete set.
IK gebruik de bovenfrees eigenlijk zelf nauwelijks, gaat mij meer om zwaluwstaarten te frezen en wat freeswerk als afwerking.
Deze set sprak mij aan door de vele machines wat je eigenlijk krijgt voor het geld.


Een bovenfrees en een kantenfrees zijn gewoon 2 compleet verschillende apparaten. Ze zijn voor andere toepassingen ontworpen. Als jij doelt op de complete set RT0700CX2J dan snap ik wat je bedoelt. Daarmee kun je de freesmachine zowel als kantenfrees en als bovenfrees gebruiken (de RT0700CX3J zelfs ook nog als een frees buiten as om dicht in hoeken te kunnen frezen).

Ik heb zelf echter gewoon de (kale) machine: RT0700C en die is dus alleen toepasbaar als kantenfrees. Dat is ook precies waar ik hem voor gebruik. Ik zou persoonlijk niet de volledige kit willen. Bij gebruik als bovenfrees zul je snel "power" te kort komen. Daar is deze machine gewoon te licht voor. Tenzij je echt maar heel licht freeswerk hebt en het incidenteel gebruikt. Door zijn lichte bouw en handzaamheid (je bedient hem met 1 hand) is hij wel super als kantenfrees. Daarbij is minder kracht nodig en is wendbaarheid veel belangrijker.

http://www.youtube.com/watch?v=rjZ__dIhCZE

Hier een illustratie van wat de machine als kit allemaal kan. Maar nogmaals, daar zou ik niet voor gaan als je een bovenfrees zoekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.