Boomwortel / epoxy koffietafel

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Nieuw hier op het forum, dus laat ik maar direct beginnen met een (voor mij dan toch) vrij moeilijke vraag.

Ik heb hier een prachtig stuk half vergane wortel liggen van een kerselaar. Er is wat opkuiswerk aan, maar over het algemeen is het stuk meer dan stevig genoeg om een de onderzet van een koffietafel te worden. (Als ik eens 5min heb zal ik een foto gaan maken)

Aangezien de stam van die kerselaar half leeggerot was, lijkt het mij een mooi idee om in deze stijl te werken :
Dining-Table-With-A-Piece-Of-Root-Wood-Raw-Material1.jpg

Maar mijn bedoeling zou hier wel een doorzichtig tafelblad zijn. Ik zou het inderdaad simpel kunnen oplossen door er een glasplaat op te leggen, maar dit lijkt mij veel mooier zo.

Mijn vraag nu, als er iemand hier ervaring mee heeft :

Is dit mogelijk om dit in epoxy te gieten ?
Doe ik dit best in 1 laag (traaghardend dan wel), of in meerdere lagen ?

Mijn idee was om eerst een mal te maken (ik heb nog niet beslist of het een ronde/ovaal/rechthoekige tafel wordt)
Hierin dan de wortel omgekeerd
Dan epoxy gieten
na het uitharden alles omdraaien en opschuren zodat de epoxy perfect vlak komt met de stam (of omgekeerd)
Dan nog een laagje transparante epoxy erop...zo zit de stam dan eigenlijk 'in' het tafelblad.

Wat betreft mijn ervaring : geen probleem wat houtbewerking betreft, maar ik heb nog nooit met epoxy gewerkt. Gezien de kostprijs van de hoeveelheid epoxy die hierin gaat kruipen probeer ik mij zo goed mogelijk voor te bereiden.

Alvast bedankt.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
De man achter de volgende website maakt de mooiste tafels, ook met epoxy etc.

Het is een erg gezellige kerel en ik vermoed dat, wanneer je hier niet het antwoord krijgt wat je hoopt, bij hem aan kunt kloppen voor een advies. http://www.xl-tafels.nl/drstafel/

Zie onderstaande foto van een tafelblad waarbij ook gebruik is gemaakt van Epoxy meen ik.

Arne_Oostveen.onderzetter.Eiland2.kersen.epoxy.zwart.2.L.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb geen antwoord op je vragen, maar ben wel benieuwd naar het vervolg hiervan.
Dus wanneer je er goed verder mee komt, dan lijkt het mij interessant om het vervolg te zien.

Succes ermee!
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Alvast bedankt voor de antwoorden, ik zoek intussen zelf ook verder hoe ik dit het beste kan oplossen.

Ik ben van plan om hier regelmatig een update te plaatsen over dit project. Het kan wel even duren aangezien er nog verschillende andere projecten in de steigers staan. (En ik wil hier niet echt aan beginnen voor ik mijn volledig plan klaar heb)
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeling is, maar als je het witte blad wilt vervangen voor een doorzichtig blad dan is epoxy niet het juiste materiaal. Bijna alle epoxy is niet helder, vaak verkleurt het geel. In een dunnu laag is dit echter vaak niet waarneem baar, Helaas bij dikkere lagen wel

Succes verder , aan het is wel een gaaf idee. Kun bijv niet een glasplaat op de stronk lijmen met epoxy voor het zelfde idee?

Joost
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Goh ja, ik heb die optie ook overwogen, maar ik vermoed dat het er dan een stuk 'simpeler' zal uitzien. Aangezien ik de rest van de stronk ook zou behandelen met hoogglans epoxy zou je hier een volledig ingekapseld resultaat krijgen. Hetgeen met een glasplaat niet het geval zou zijn.

Voor het verkleuren heb ik eigenlijk niet zoveel schrik. met UV-resistente epoxy moet dat best meevallen denk ik, en ik dacht ook van een heel licht blauwe tint aan de epoxy te geven (voor het glaseffect).

Ik heb wel nog de rest van de stam liggen (kleine meter), die volledig hol is, en waar ik allicht wel gewoon met glasplaten zal werken.
Eerder iets dubbele koffietafel dan : pootjes, glasplaat, holle boomstam, glasplaat.

Iemand een idee van een goede winkel in België waar je epoxy kan halen ? Liefst geen webshop zodat ik toch ook wat uitleg erbij kan krijgen.

PS : bedankt voor de link Wimmel, echt mooie stukken !
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Het gieten van epoxy op grotere oppervlakken is geen "beginners" dingetje; dat vergt wel wat kunde en ervaring... Een glasplaat nabootsen in een omgekeerde mal zou voor menig ervaren iemand al een hele toer zijn; alleen het 200% perfect maken van een mal is al een opgaaf... Ik zou je adviseren eerst eens met het materiaal zelf wat te experimenteren en te oefenen voordat je überhaupt aan wat groters begint. Blanke epoxy is er in vele soorten en drogingssnelheden, de omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, de kwaliteit en temperatuur van de mal spelen ook een belangrijke rol.. niet te licht over denken!
 

jovademe

Nieuw lid
17 apr 2013
13
0
Hendrik Ido Ambacht
Ik waarschuw alleen om een teleurstelling te overkomen. Epoxy is echt niet helder op langer termijn! Tenzij het de laatste jaren is ontwikkeld. Vraag het maar na bij de leveranciers.
 

gids66

Actieve deelnemer
Google op giethars
Bij afbeeldingen zie je verschillende toepassingen om munten, insecten, ... in te gieten in transparant giethars.
Verschillende zijn UV gestabiliseerd, maar persoonlijk denk ik ook dat zelfs diena enige tijd zullen vergelen.
Ook over de sterkte en stijfheid van zo'n groot, ongesteund tafelblad heb ik mijn twijfels.
Bij Voss Chemie in Brugge krijg je altijd een goede uitleg.
Maar voor zo'n oppervlak zal de mal, giettechniek, enzovoort perfect moeten zijn.
Als de plaat toch transparant moet zijn denk ik dat je beter in de richting van gelaagd glas, polycarbonaat of plexiglas plaat kijkt en uitzoekt hoe je dat transparant op een perfect vlak afgewerkte boomstronk kan verlijmen.
 
Hoi,

Ik heb diverse tafels gemaakt met hout deels of volledig in epoxy gegoten. Het is een kostbare en tijdrovende klus, maar het resultaat is geweldig. Kijk maar...

drstafel_epoxy_salontafel_stalen_frame.jpg2014-07-31 15.06.51.jpg

Zoals in eerdere reacties aangegeven zijn er vele soorten epoxy. De ene vergeelt meer/sneller dan de andere, maar in combinatie met hout is dat vaak niet eens zo erg. Alles in de wereld verkleurt geel, maar omdat het langzaam gebeurt merk je dat niet totdat je er een "vers" model naast zet.

In Nederland kun je terecht bij http://genesispd.nl . Ze kunnen je de epoxy verkopen, maar beter nog ook voor je gieten. Dat laatste zal je veel geld schelen, want het vergt wat oefening. Sowieso kun je het niet in 1 keer gieten want dan zul je te veel luchtbellen hebben in het eindresultaat. Meestal doe je laagjes van een paar mm. Een mal kun je het beste van betonplex maken. Wel er voor zorgen dat de mal aan de onderzijde een net zo grote opstaande rand heeft of een versteviging om kromtrekken bij het uitharden te voorkomen. Sterke ovale mal is uiteraard wat lastiger te maken (of kost je veel materiaal) dan een rechthoekige.

Als het uit de mal komt ben je nog heel wat uren zoet om het mooi te polijsten. Overigens is de epoxy van genesispd mooi helder en helemaal niet geel. Ik heb eerder epoxy bij polyservice gekocht. Was ook mooi, maar wel duidelijk geel. Misschien inmiddels niet meer of mogelijk hebben ze ook andere soorten. Hoop dat je aan deze info iets hebt.

Groet,
Arne
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Alvast bedankt voor de reactie ! Die tafels zien er inderdaad prachtig uit.
Ik bekijk alles nog even verder en ga allicht inderdaad eerst wat oefenen met kleinere epoxy-werkjes voor ik deze aanval...
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Ik heb alles nog eens op een rijtje gezet, en het gaat zeker en vast niet makkelijk worden...

Maar ik ben er toch eens aan begonnen...Ik zie wel hoe het gaat, en hoe het resultaat eruit zal zien.

Ik zal proberen van regelmatig foto's te nemen.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bon, ik ben er vorige week dus aan begonnen.

Eerste stap was natuurlijk om de wortel een eerste 'grove' kuis te geven. Compressor en krabnaald in de aanslag, en er gewoon aan beginnen...Toch een pak meer werk ingekropen als ik dacht, maar ik heb intussen wel een beter idee van hoe ik het exact ga aanpakken.

Hier ligt de wortel nog op zijn zijkant.

IMG_20151119_101841[2].jpg

Vooraan zie je het begin van de stam. Dit zal iteindelijk de onderkant van de tafel worden, en het wortelsysteem de bovenkant.

Zicht langs de andere kant :

IMG_20151119_101854[1].jpg


De wortel ligt al ettelijke jaren hier in de tuin, dus 'winddroog' is geen probleem. Wat wel nog een probleem vormt, is de zijde waarop hij op de grond lag, en de beestjes in de stam. Er zijn er een heel pak uitgevlogen met de compressor, maar sommige beestjes kan je nu eenmaal niet zien.

Dus heb ik een 'hotbox' in elkaar gestoken. Feitelijk gewoon een grote kubus van 1m³ met lampen erin...de wortel past er diagonaal net in.
Hier zie je de 'box' staan achteraan het atelier

IMG_20151117_183109[1].jpg

De wortel heeft vrijdag al een volledige dag in de oven gezeten, en als ik de bodem bekijk hebben op zijn minst de pissebedden het niet overleefd. Een echte slachting...(en dat waren dan nog degene die ik niet weggeblazen had)

Temperatuur liep trouwens op tot 55° in 1,5 uur en hij heeft er uiteindelijk zo'n 8uur ingezeten. Dus ik vermoed dat het hout binnenin ook warm genoeg gehad heeft. Ik was graag tot 70° geraakt. Volgende week eens proberen met wat XPS-platen op de bodem te leggen.

Voila, later meer.
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Gisteren toch een beetje kunnen verderwerken aan deze wortel.

Eerst en vooral dit : de hotbox heeft duidelijk goed werk geleverd wat betreft het uitroeien van beestjes...

IMG_20151124_111414[1].jpg

En dan het moeilijkste gedeelte...beslissen waar ik de wortels zou afzagen.
Ik denk dat ik het al gezegd had, maar de bedoeling is om de wortels aan de bovenzijde te houden, en de stam onderaan. Aangezien het voor de stam niet echt veel uitmaakt waar ik hem doorzaag laat dit mij toe om de beste intersectie te vinden voor de wortels.

Toch even aan bezig geweest !! De stam is schuin afgezaagd, dus op 1 punt op een hoek van de werkbank gezet, en ondersteund met 2 latten met lijmklem. Door deze te doen stijgen/dalen kon ik alles goed bekijken.
In combinatie met een laserwaterpas natuurlijk, anders is het echt bijna onmogelijk.

IMG_20151124_105645[1].jpg

Overal zo goed als mogelijk aangeduid waar de lijn gaat komen, en dan hetzelfde onderaan. (Gewoon waterpas 45cm doen zakken)

Spijtig genoeg niet veel verder geraakt. De wortels steken uit over de werkbank, dus wordt het nog een serieuze constructie voor ik kan beginnen affrezen.

PS : kan deze topic misschien verplaatst worden naar 'algemene werkstukken' ?
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Gisteren onverwacht toch wat tijd gehad/gemaakt om hieraan wat verder te doen.

Aangezien de wortel net boven de tafel uitkwam, is het een hele constructie geworden om mijn frees te installeren.
2*2 dikke latten geklemd tegen de tafel (tot ander de uitstekende takken)
Daartegen 2 planken gevezen in een horizontaal vlak (net onder het definitieve niveau)
En daartegen dan 2 planken geklemd voor het frezen. Op deze panken had ik binnenin maatstreepjes getrokken...gaat iets vlugger bij het instellen.

Ik heb op het hoogste punt zo'n 15cm weg te frezen, en pas de laatste 5cm zal er redelijk wat materiaal weg te frezen zijn.
Ik had hier ook nog wat kunnen wegzagen met eender welke zaag, maar ik heb toch beslist om alles te frezen. Zo kon ik wat uittesten.
Hetgeen hier het beste ging was telkens +/- 7mm dieper te gaan, en stroken van 2/3mm breed weg te frezen. Het wegspringen van scherven valt al bij al heel goed mee, ik had het een pak erger verwacht.

Op het einde is de wortel wel wat verschoven, dus ben ik ermee gestopt. (ik had hem ook niet vastgezet, voor de eerste 10cm kon dat geen kwaad)
Dus nu ik aan de laatste cm's zit ga ik de wortel zo stevig mogelijk zien te klemmen, en ook mijn freesverhoging wat steviger zetten zodat de laatste 'wiebel' eruit is.

Hier nog een foto, spijtig genoeg niet echt goed zichtbaar hoe de tafel eruit gaat zien. Hopelijk tegen straks een nieuwe foto :)

IMG_20151125_170005[1].jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.