Welke schaaf Stanlley of Lie Nielson

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik weet dat veel topics zijn over schaven maar ik kom er niet uit.

Ik heb zelf nog oude stanley schaven er liggen en wou ook graag een kleine schaaf voor kopshout en kleine dingen weg te schaven bij het hout. Maar op de baptist site lees ik bij de stanleyschaven dat je ze goed moet controleren en eventueel te gaan vlakken waarvan ik geen kaas heb gegeten.

Daarom viel mijn oog op de volgende schaaf van Lie Nielson, het prijsverschil met een stanley is ongeveer 50 euro. De stanley heeft de beitel op 21 graden en de lie nielson op 12,5 graden.
Kunnen jullie me helpen?
http://baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=11&sid=61&pid=1128&detail=true
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Jesse, indien de prijs geen bezwaar is, zou ik resoluut voor de kwaliteit gaan, dus voor de Lie Nielson.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Let op want ook de afmetingen zijn verschillend. De Lie Nielsen is iets kleiner.
Ik zou zowieso voor de Lie Nielsen gaan. Die halve graad verschil ga je niet voelen. Er is maar één nadeel aan...
Als je de Lie Nielsen gewoon bent ga je al snel zin hebben om al je stanleyschaven door de raam te gooien en ze allemaal te vervangen... En dan is het een dure grap natuurlijk! ;)
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
jokke zei:
Let op want ook de afmetingen zijn verschillend. De Lie Nielsen is iets kleiner.
Ik zou zowieso voor de Lie Nielsen gaan. Die halve graad verschil ga je niet voelen. Er is maar één nadeel aan...
Als je de Lie Nielsen gewoon bent ga je al snel zin hebben om al je stanleyschaven door de raam te gooien en ze allemaal te vervangen... En dan is het een dure grap natuurlijk! ;)

het is 8,5 graad verschil ;)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Oeps... Nieuwjaar zit nog wat in mijn hoofd... :mrgreen:
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik denk dat je de stanley moet vergelijken met deze Lie Nielsen: http://baptist.nl/webwinkel_product.asp ... etail=true

En dan is het prijsverschil al iets groter. Het model van Lie Nielsen dat jij voor ogen hebt is meer geschikt voor kopshout terwijl bovenstaande schaaf en die van stanley voor meer universeel gebruik is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Een ding, koop geen nieuwe Stanley! Vroeger maakten ze prachtig gereedschap, maar dat was vroeger.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Het grootste verschil is dat je schaven van Lie Neilson, Veritas, Clifton of andere dure merken zo "uit de doos" kunt gebruiken. Een moderne Stanley waarschijnlijk niet. In ieder geval niet met hetzelfde resultaat.
Bedenk echter ook dat een Lie Neilson niet alles kan. Ze hebben niet voor niks zoveel verschillende modellen!
Voor alle schaven geldt echter dat ze ooit bot worden en geslepen moeten worden. Gebeurd dat niet goed dan is een Lie Neilson ook niet meer dan een F1 auto met een Panda motor.
Maar met de prijs van de Neilson nog in het achterhoofd zal de frustratie over een slecht schaafresultaat na de eerste keer slijpen waarschijnlijk wel wat groter zijn dan bij een goedkopere schaaf.
Je verdiepen in slijptechniek is dus absoluut noodzakelijk.
Ik heb naast diverse goedkopere schaven overigens ook een Lie Neilson, het is per slot van rekening ook een hobby waarvoor je ook wel eens iets speciaals wil aanschaffen.
Op stalen velgen brengt je auto je ook overal maar lichtmetaal heeft toch net wat extra's........


Ed
 

WR1944

Oud hout
Lokaal kan ik Woodriver schaven (van Woodcraft) kopen die v.w.b. de prijs identiek zouden kunnen zijn aan de Quangheng schaven. Voordat ik wat betere schaven ga kopen wil ik eerst het scherpen goed onder controle hebben. Ik overweeg dan ook een WorkSharp3000 aan te schaffen.

http://www.woodcraft.com/Product/208030 ... Mouth.aspx

Ik heb eerst nog wat noodzakelijk klussen op te knappen voordat ik met beter hout aan het betere werk ga beginnen.

Sorry voor het pikken van het topic.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
woodie zei:
Waarom het dubbel of meer van betalen voor een lie-nielsen, veritas of clifton als je voor zo goed als dezelfde kwaliteit een Quangsheng kan kopen ? Die worden zéér goed onthaald in de UK.

QS schaven :
http://workshopheaven.com/cgi-bin/c...heng-Qiangsheng&catstr=HOME:Planes+&+Scrapers

Als je op dit forum 3 onderwerpen lager kijkt, lees je ook alles over quangsheng ;) .
Laten we niet altijd in de discussie verzeild raken over gereedschap en prijs. Als het over auto's gaat gelden plots heel andere motieven, waarbij vaak heel veel geld voor "looks" wordt betaald terwijl dat geen enkele toegevoegde waarde heeft om van A naar B te komen.

Het gaat er om wat je er voor over hebt en daarbij respecteert dat de een tevreden is met een instapmodel en een ander makkelijker geld uitgeeft voor een Lie Nielsen, een Holtey of een Conrad&Sauer. Bedenk ook dat je eerste schaaf altijd een dure is, want je moet investeren in slijpmateriaal, een 2 of 3 tal stenen, iets om de stenen te vlakken, een slijphulpstuk en het liefst een dvd waar e.e.a. goed uitgelegd wordt. Het is het basis gereedschap van een houtbewerker, de zaag, de schaaf en de beitel, maar voor alle 3 geldt, niet scherp, niet werken! Dat is de zure appel waar je even doorheen moet, maar heb je dat een beetje onder de knie, dan verandert de schaaf in een stuk precisie gereedschap waar je prachtig strak en crispy werk mee maakt en je ziet de kwaliteit van je werkstukken er op vooruitgaan. Koop dan wel een schaafje wat ook dan nog aan je eisen voldoet. Geen groter plezier dan te zien dat je je materiaal steeds beter de baas wordt, dat je werkstukken steeds meer gaan lijken op datgene wat je in gedachten had, of wat je in boeken en tijdschriften ziet.
Koop geen rommel, er is al genoeg rommel in de wereld en het zou een mooi voornemen voor 2011 zijn om daar geen bijdrage meer aan te leveren :lol: . Koop goede spullen, dat hoeven niet altijd de duurste te zijn maar via b.v. ons forum vind je een schat aan informatie.
Advies: Koop een een blokschaafje en b.v. een no 5. een combisteen 1000/8000 en een slijphulpje en de dvd van David Charlesworth over het slijpen en tunen van een schaaf. Als je dat allemaal goed aan de praat hebt, het slijpen beheerst en begrijpt waarom een schaaf schaaft, dan kun je prima een oude no7 kopen om op te kappen, of zelf een houten schaaf maken b.v. dat wordt dan bijna altijd een succesvol project. Bedenk ook dat de goede merkspullen je niet alleen veel plezier geven, maar ook een goede wederverkoopbaarheid hebben, ook na jaren!!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Goed gezegd Jaap. Als aanvulling, nogmaals, een nieuwe Stanley is junk. En nog dure junk ook.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zoals gezegd in de andere draad ga ik enkele nieuwe schaven kopen. Ik had gedacht aan een bevel-up van Veritas (ongeveer zelfde lengte als een nr 4) en een blokschaafje. Welk type is het beste om te starten? Dacht voor het blokschaafje ook aan een Veritas. De QS die Seek gekocht heeft kost tenslotte omgerekend ook al 75 Euro, dus ook niet spotgoedkoop te noemen. Voor de Anant ga ik voor een nieuwe beitel maar daar is nu nog de vraag of ik een gewone koolstofstaalbeitel neem of voor het iets duurdere A2 staal?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@mathieu: Ik heb sinds kort de LA block plane van veritas. Ok het is niet goedkoop, maar werkt als een tierelier.

@Seek: Ik ben het zooo met je eens. Ik heb een paar van die "nieuwe" Stanley's, maar wat zijn ze slecht gefabriceerd. Ik zou mezelf kapot schamen als ik dat zou maken en verkopen, maar helaas tellen de knaken (die ouderwetse) meer dan schaamte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.