Aantal schalen gemaakt op nieuwe draaibank.

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Een paar weken geleden heb ik een bezoekje gebracht aan Ronald ( de houtdraaierij ) Ik wou graag eens kijken hoe hij schalen maakt en of hij mij kon leren hoe ik een schaal mooi kon uithollen. Na wat te hebben gebabbeld een bakje koffie te hebben gedronken zijn we naar zijn houtdraai paradijs gegaan. Hier heeft Ronald mij het een en ander uitgelegd en voor gedaan en mij zelf wat laten oefenen. Toen ik weg ging kreeg ik wat voor gedraaide schalen mee als oefen materiaal en nog wat stukken hout wat hij zelf niet meer gebruikte. Vol goede moed naar huis en daar maar gaan oefenen. Maar toen bleek dat de schalen niet op mijn HBM 450 draaibank paste qua diameter, dus dan baal je :)
Maar nadat ik de draaibank DID pro 4 van Rick heb kunnen overnemen kon ik gaan oefenen.
Het is nog wel wennen aan de nieuwe technieken die ik van Ronald heb geleerd maar heb nu dan toch een paar schalen klaar en de meeste zijn redelijk naar mijn zin al kan het natuurlijk altijd beter.
DSC_1852.jpgDSC_1850.jpgDSC_1849.jpgDSC_1847.jpgDSC_1843.jpgDSC_1845.jpg

Gr Marco
 

Bijlagen

  • DSC_1851.jpg
    DSC_1851.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 322

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gadver, mooie schalen joh, als dit je eerste productie is, kan het alleen mnog maar beter worden:)
Mag ik weten wat je met je hbm bank gedaan hebt?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Marco een heel goed begin. Ik herken hier mijn eigen eerste schalen.
Jouw belangrijkste zin is: redelijk tevreden - het kan beter.
Dat is houtdraaien: blijven kijken net zo lang totdat je niet op de beitel let maar op het spoor dat ie achterlaat (bovenaan de schaal) in de schaal/voorwerp/object. Dan kun je bijsturen naar vloeiende lijnen en voorkomen dat je teveel moet schuren
Prachtig resultaat. Proficiat. Ik heb een goede start gezien en dan begin je niet over onvolkomenheden in techniek of vorm.
Ik ben echt benieuwd naar je vorderingen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Bedankt voor de reacties en tips

@ Nico Het zijn idd mooie stukken hout die ik gekregen heb en ben er dan ook heel blij mee.
Er zijn idd nog veel punten waar ik op moet verbeteren maar hoop dat ik door veel te draaien het wat beter onder de knie krijg.

@ Wupsie De HBM 450 heb ik nog en hou ik er gewoon bij voor pennen draaien en andere kleine werkstukken.

@ Jan Ik snap wat je bedoelt. ik ben idd nog steeds zoekende naar de juiste houding van de beitel. Dit mede door dat de draaibank die ik nu heb veel hoger is dan ik gewent was en door dat ik moet leren de beitels meer met mijn lichaam te sturen dan met mijn armen. Maar hoop dat als ik genoeg oefen en misschien nog wel eens wat lessen te volgen ik dit wel ga leren en dan ooit net zulke mooie werkstukken kan maken als bijv. die drie vazen van jou. :) Maar dat is voor als ik later groot ben.

Gr Marco
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@katma: blijf maar kijken naar je schalen, 1 ding is zeker: als het vakantie geld binnen is wordt er een draaibankje aangeschaft :)
Hebben de topdraaiers nog tips aangaande draaibeitels?/
Zou ik met een setje hbm tjaptjoy beitels eerst uit de voeten kunnen, of adviseren jullie toch om in betere beitels te investeren??
Excuses, het is trouwens niet mijn bedoeling om je topic te kapen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste beginnende houtdraaiers.
Regelmatig doemen er vragen op over machines, hulpstukken en beitels.
NOTEER DAAROM 26 OKTOBER 2013 - DEMODAG HOUTDRAAIEN IN EDE.
De landelijke vereniging van houtdraaiers "Radius" organiseert dan weer een demodag.
De afdeling Flevodraaiers (Lelystad) verzorgt de practische inhoud.
Onze plannen zijn een dag te orgaiseren gericht op beginners. Landelijk en Europees bekende profs geven inleidingen en demonstraties.
De thema's zijn o.a.
a. veilig hout drogen (stoom, magnetron, droogkasten etc.)
b. veilig opspannen
c. veilig beitels slijpen uit de hand - dus zonder dure hulpstukken
d. miniatuur draaien - zeg maar kleine werkstukken - demo en expositie
e. wellicht geef ik zelf een openbare les basisvaardigheden voor beginners en zij die snijdend willen leren draaien: kom rond de draaibank staan, kijk, probeer zelf waarbij ik desnoods je hand stuur naar de juiste positie.
Onze afdeling beslist deze zomer over het definitieve programma.

Leveranciers van beitels en andere gereedschappen zijn aanwezig en geven uitleg.
De kans om een antwoord te krijgen op al je vragen.

Ik kom hier nog wel op terug.
vr.gr. Jan Pranger.
De toegang is gratis.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zou ik met een setje hbm tjaptjoy beitels eerst uit de voeten kunnen, of adviseren jullie toch om in betere beitels te investeren??
Excuses, het is trouwens niet mijn bedoeling om je topic te kapen.

Bij deze ;-)

Alle waar is naar zijn geld, maar de tjaptjoi beitels van Buitelaar (en van menig andere leverancier die deze onder eigen (fancy) naam verkoopt) hebben een hele behoorlijke prijs/kwaliteitsverhouding (ze zijn dan ook best goedkoop ;-) ). Ik heb er ook een aantal in mijn arsenaal, met name een (kleine) afruwguts, en twee schalengutsen, en ze behoren zeker niet tot mijn minst gebruikte beitels. Je moet ze misschien wat vaker slijpen, maar dat moet je toch ook leren... Voor heel grof en zwaar werk neem ik betere beitels, en voor afwerken ook (bij voorkeur een ouwe koolstofstalen guts of vlakke beitel...), maar voor het doel waarvoor ik ze gebruik voldoen ze.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Zou ik met een setje hbm tjaptjoy beitels eerst uit de voeten kunnen, of adviseren jullie toch om in betere beitels te investeren??

Volledig eens met HenkVerhaar. Ik ben begonnen met de beitels van HBM en heb er later, toen ik wist wat ik wilde en naar persoonlijke voorkeur een aantal Sorby beitels bijgekocht. De meeste beitels van HBM gebruik ik nog steeds, ze voldoen prima. Inderdaad, je moet ze iets eerder scherpen, maar daar leer je ook weer goed slijpen en wetten door, toch? Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.