Welke beitelset voor een beginner ?

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Binnenkort ga ik een HBM 450 bankje kopen om te beginnen met draaien. Daar horen natuurlijk een paar beitels bij. Graag zou ik wat advies krijgen omtrent een geschikt setje. Ik begrijp dat het lastig is want hoe duurder hoe beter maar het moet wel leuk blijven want ik weet nog niet of het draaien een blijvertje is voor me. Aan de andere kant wil ik ook geen beitels kopen die na een week in de kliko verdwijnen....... Er is vast wel iemand die me een beetje de goede richting op kan sturen :eek:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zoals vaker geschreven: kijk mee over de schouder van een houtdraaier in de buurt - goede tips.
Midden van het land?: daar zitten ook draaiers die zijn aangesloten bij de landelijke vereniging van houtdraaiers Radius.
zie www.houtdraaien.com Je hoeft geen lid te worden. Je krijgt altijd info.
Voor de eerste en belangrijkste vaardigheden heb je slechts een dunne afsteek beitel en een guts (bv.12-15 mm) nodig. Hout tussen de centers en tot vervelends toe cilinders draaien. Daarna de cilinder omtoveren tot een kegel. Kijk op de filmpjes van www.holzwerken.de waar Martin Adomat perfecte instructies geeft. Een aanrader om te voorkomen, dat je jezelf verkeerde technieken aanleert.
Veel succes gewenst.
vr.gr. Jan Pranger
www.arstorno.nl
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Tja, blijft lastig kiezen, ik denk aan een €50 aan beitels om te beginnen.
Ik voel wel wat voor alleen een afsteekbeitel en een profielguts van een wat betere kwaliteit. Maar, waar bestel ik die en heb ik ook niet een afruwguts nodig ? Lijkt me niet best om de "dure" profielguts voor ruwen te gebruiken.
Anderzijds met zo'n setje als dit heb je alles in 1 en dan zie ik over een paar weken/maanden wel weer:
http://www.hbm-machines.com/product...n/houtdraaibeitels/hbm-6-a-houtdraaibeitelset
Maar deze set is weer niet op voorraad.........
Ggrrr....

Dank je voor de tips Jan, daar kom ik later nog wel op terug.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Jan,

Als CarolusB geen interesse heeft dan heb ik wel interesse. Ik wacht eerst even bericht af van CarolusB

Cas
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Beste Cas, voel je niet bezwaard :) Als je ze wil hebben, dan gewoon kopen. Even goede vrienden ! :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Tja, blijft lastig kiezen, ik denk aan een €50 aan beitels om te beginnen.

Als je maar 50 euri te besteden hebt zou ik zeker geen set kopen. 1 goeie guts en eventueel een goedkoop afsteekbeiteltje of vlak beiteltje. Met die guts kom je een heel end als je wilt leren spindeldraaien, en als je met niet te groot hout begint (wat als beginner met een klein bankje toch al niet verstandig is, en vrijwel niet kan ook) kun je daar ook prima mee afruwen (alleen wat minder agressief dan met een echte schrobguts). Een maat van 20 mm (klassiek 'gesmeed' model, niet een uit een rondstaf geslepen versie) is een goeie maat om mee te beginnen. Heb je het met die guts eenmaal onder de knie, en vind je het nog steeds leuk, dan kun je langzaam beitels bij gaan kopen. Een grote vlakke beitel, een schalenguts, en daarna is het hek van de dam...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Tsja, als ik € 50,- had zou ik het juist WEL aan een set besteden. Je hebt dan alle "standaard" beitels, inclusief de vlakke (in mijn optiek DE beitel om als eerste onder de knie te krijgen). Na verloop van tijd kies je wat je echt hebben wil en koopt die in een goede uitvoering. De set kan je altijd weer doorverkopen aan andere beginners.

Op een goedkopere beitelset kan je ook wat onbesuisder je slijp- en wettechniek oefenen zonder het idee te hebben dat je een beitel van € 100,= staat te verkl%$^ten..... zodat je jouw favoriete technieken kan vinden zonder al te veel ellende.

Beste optie blijft natuurlijk om, als je de mogelijkheid hebt, heel vaak bij ervaren draaiers te gaan kijken, een cursus te volgen (basistechnieken draaien EN slijpen/wetten) en dan te besluiten wat aan te kopen. Niet iedereen is daartoe in de gelegenheid door afstand, kosten en beschikbare tijd.

Groet, Rob.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Rob, op zich kloppen je argumenten voor een beginnersset - maar volgens mij is 50 euri te weinig om een beginnersset (tegen normale winkelprijs) aan te schaffen waar je ook nog echt iets aan hebt. En dan kun je dat geld m.i. beter aan 1 goeie beitel besteden. Of een setje goede tweedehandse. Als het budget tussen de 50 en de 100 euri ligt ga ik helemaal met je mee.
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Tsja, voor beide opties is wat te zeggen - dat maakt de keuze ook zo lastig - maar ik ben wel gevoelig voor de argumenten van Rob. Die €50 is ook niet hard maar omdat we alles bij elkaar toch praten over vele honderden Euros voor iets wat min of meer een experiment is, leek me dat wel een reëel richtbedrag. Ik verwacht natuurlijk dat het draaien een blijvertje voor me is, maar dat moet de toekomst toch eerst uitwijzen.
Vooralsnog ga ik voor de door Joop geadviseerde set HBM 6-B van €75. Dank jullie voor het meedenken zover ! :)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Henk: Grappig hoe zienswijzen kunnen verschillen he? We hebben beide gelijk,voorzover dat nodig is natuurlijk. Ik had een setje van HBM in gedachten, heb daar ooit zelf rond de €50,= voor betaald, maar zie dat het nu al weer € 75,= kost. Ik wijzig mijn zin in:

"Tsja, als ik € 75,- had zou ik het juist WEL aan een set besteden"

;)

@Carol: ik denk dat je daar goed aan doet. Ik heb eenzelfde set en gebruik de vlakke beitel, de afruwguts en de afsteker nog steeds. Geen topkwaliteit, maar een goede beitel voor een redelijke prijs.

Groet, Rob.

PS: als je geen tijd hebt voor een cursus dan is dit een goed boek om echt snijdend te leren draaien: http://www.houtdraaierijkramer.nl/Boek.html
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb draaien geleerd bij Joost kramer. Begonnen met de afruwguts en daarna de platte beitel. Hierna hierna een paar cursussen gevolgd bij chr. Jorg. Hier worden geen voordraaigutsen gebruikt en ook geen platte beitel. Je kan bijna alles met een guts was het credo daar. Wat ik nu doe is voordraaien met een 25mm guts en de platte beitel ggebruik ik graag en veel. Dus er zijn veel wegen die naar Rome leiden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.