schaaf vlak maken

locksley

Nieuw lid
29 sep 2009
2
0
Beste houtliefhebbers,

Ik ben nieuw op het forum en in de houtbewerking en ik heb een vraag over schaven. Ik heb net 3 oude schaven uit amerika binnen en ik wil deze opknappen en zo mogelijk weer gebruiken. Ik heb al het e.e.a. gelezen over het schuren van de zool. Maar hoe doe je dit? Als je namelijk iets vlak wilt maken moet je het wel schuren met iets dat vlak is, een schuurblokje van kurk zal dan geen soelaas bieden lijkt me.

De schaven zijn van de merken bailey(stanley), handyman(stanley) en defiance(stanley). Enkel de bailey heeft een relatief vlakke zool, de andere hebben een afwijking van ongeveer 0.5mm over de gehele lengte als ik er een meetlat over plaats, vooral bij de neus gaat het mis.

Ik dacht zelf aan het kopen van een aluminium, stalen buis en deze te beplakken met schuurpapier. Heeft iemand nog goede tips hoe ik dit het beste kan doen?

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
zelf gebruik ik een glasplaatje die ik nog had liggen, waar ik een aantal schuur papiertjes met spuitlijm op geplakt heb met oplopende korrelgrote.
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
glas werkt goed. Daar doe ik het ook mee. Ook een granieten steen waar je het schuurpapier kunt opleggen. Anything and everything dat een vlakke ondergrond heeft kun je hiervoor gebruiken lijkt mij.
 

locksley

Nieuw lid
29 sep 2009
2
0
Bedankt voor de tips. Ik heb een goede winkelhaak gekocht en het blijkt dat mdf ook heel vlak is. Het is misschien niet zo duurzaam maar om een schaaf ermee te vlakken gaat het wel lukken hoop ik.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Waterproof schuurpapier gebruiken opbouwende van grof naar fijn. MDF kan nooit zo goed met water omgaan dus dat lijkt mij geen goed idee. Gewoon glasplaat (zijn ook niet 100% vlak, zeker niet oudere glasplaten waarvan het glas al helemaal uitgezakt is) of granieten plaat zoals al is gezegd.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
MDF is vlak genoeg, maar zorg dat je het niet krom buigt. Dus twee lagen MDF op elkaar en dan op een vlakke werkbank.

Pas op, het is makkelijk om de zool bol te slijpen! Dus regelmatig checken met je stalen lineaal. Let er op dat je die altijd netjes rechtop zet. Die stalen lineaal is namelijk nogal dun en flext dus makkelijk. Als je hem nu een beetje scheef op de zool van je schaaf zet, dan duw je makkelijk een boog in die lineaal en dan lijkt de zool vlak te zijn.

Ga ook niet te lang door. Het is echt voldoende als de neus, de voorkant van de beitelsleuf en de hiel in een vlak liggen, en dan is het niet erg als het allervoorste randje een beetje weggesleten is. 0,5mm wegschuren is heel veel. Die Handyman en die Defiance zijn het niet waard om daar uren lang op te beulen. Maak er een grof werk schaaf van, en probeer die Bailey op te knappen tot een fijn werk schaaf. Een beitel van bijv. Ron Hock of Lie Nielsen is een goede investering om er echt een fijn schaafje van te maken.

En hij hoeft niet te glimmen! Ik stop bij zo 180 of 240 schuurpapier, wat ik in huis heb. Ik doe het gewoon droog. Regelmatig even schoonzuigen, dan schuurt het weer een tijdje goed.
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Wat ik als zeer effectief ken is een dikke glazen plaat ( >= 10 mm ) in combinatie met water en carborundumpoeder.
(slijpsteen in poedervorm)
Zolang je het hele glasoppervlak benut kan het bijna niet fout.
Je kunt de schaven ook wegbrengen naar een metal bewerker die een metaalvlakbank heeft.Die kan 'm vlak frezen.

Groet,

Tjalling
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
Vlak frezen allemaal goed en wel maar daarmee is ie toch bijlange na niet vlak genoeg...? 'tZou wel helpen om die 0.5mm snel weg te werken maar om een echt scherpe snijlijn te krijgen zal je alsnog met schuurpapier o.i.d. aan de slag moeten vrees ik.
 

splinter

Nieuw lid
4 mrt 2008
8
0
Het vlak maken op een "LEB-bank"waar ze bv ook cilinderkoppen van motoren vlakken levert een perfect resultaat op. Bij motorenrevsie bedrijven ben je zeker aan het goede adres.
Marc
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik gebruik gewoon één van de twee tafels van mijn vlakbank...
Maak ik moet wel zeggen dat ik nog nooit 0.5mm heb moeten bijschuren. Dit lijkt mij echt wel veel...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.