Mijn eerste grotere werk

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

als beginnend draaier is het natuurlijk altijd leuk om steeds weer een stapje verder te wagen.
Dit heb ik afgelopen weekend dan ook gedaan. Op pad met een kleine aanhanger, kettingzaag en navigatie ben ik richting Kelpen gegaan.
Daar heb ik voor een paar tientjes hout mogen uitzoeken.... Amerikaans eiken... Volgens de hovenier die daar de bommen aan het vellen was.

Hier gaan we lekker met een vers geslepen zaag beginnen..
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98 KB · Weergaven: 542

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi,

op een of andere manier lukt het me niet om via de I-pad tekst tussen meerdere foto's te plaatsen. Dus doe ik elke foto maar in een apart bericht.

eenmaal thuis verder met zagen..... Ook met een electrische zaag van de aldi kun je dikke stammen zagen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 540

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
En dan de laatste 2 fotos tot zover

de circel welke je kunt zien is 35cm.... Ik max. 36cm tussen de centers draaien en geen millimeter meer :p

tot zover.....

Graag hoor ik tips op en aanmerkingen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 543
  • image.jpg
    image.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 538

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Dat is heel mooi werk, dat eigen hout van begin tot het eind verwerken.
Een ding wat mij opvalt, geen P.B.M.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Persoonlijke bescherming..... Zou beter kunnen. Het is misschien niet goed te zien op foto... maar ik heb handschoenen gelaadsscherm en oordopjes aan.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Zaagbroek...... ja klopt, maar die heb ik niet. Ik weet dat mijn volgende rede niet juist is .... maar ik mag zeggen dat ik veel meer ervaring heb met een kettingzaag dan met een draaibank.
nogmaals dit is geen geldige rede maar een goed onderhouden zaag en weten wat ik weet durf ik het wel aan.

Regenpak.... haha die ervaring heb ik al opgedaan toen ik vers gezaagd berkenhout ging draaien.... Echt niet normaal... of juist wel 😃

Het vele afval is bewust gedaan zodat ik een mooie kom/schaal krijg zonder spinthout.... daarnaast gaan de restjes naar een collega ... deze heeft een buiten brood/pizza oven die hij op hout stookt.

Bedankt voor reacties.

Zogauw ik een fase verder ben zal ik weer foto's plaaten.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
leuk zo voor de eerste maal een groter werkstuk proberen :)
zal best spannend voor je zijn
en sorry om het te moeten zeggen maar zelfs na 10 jaar profesioneel werken met de kettingzaag
vind ik van mezelf dat je nooit zoveel ervaring hebt dat je een ongeluk kan voorzien enne zaagbroek is snel gekocht
nieuw been is iets moelijker te regelen vrees ik als je de broek maar af en toe nodig hebt probeer er dan een grote broek over te dragen om de zaagbroek proper te houden aangezien het wassen van de broek er juist voor zorgt dat de kevlar draden door elkaar gaan lopen en dan niet meer voldoende bescherming bieden
als je maar af en toe moet zagen kom je echt wel heel veel jaren toe met 1 zaagbroek ik heb nog altijd mijn eerste broek ik gebruik gaat nu 8 jaar mee enkel gebruikt inde weekendes
mvg tom
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Tom... je hebt helemaal gelijk. En die tip voor een extra broek over de zaagbroek is het overwegen waard om er eentje aan te kopen.... en natuurlijk ook het behoud van mijn benen 😉
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Tom... je hebt helemaal gelijk. En die tip voor een extra broek over de zaagbroek is het overwegen waard om er eentje aan te kopen.... en natuurlijk ook het behoud van mijn benen 

Ik zal niet veel zeggen, maar je hebt net zo veel kans om in je gezicht te zagen al in je benen, en ik ken twee personen die dat deden, zaagbroek helpt niet veel voor dat.

Een opmerking op hoe/waar je het blok door gezaagd hebt, met het hard uit het midden zal deze erg een kant op krimpen met het drogen, als het mogelijk is, en je het blok zo door zaagt dat het hart in het midden zit, krijg je een beter werkstuk dat niet scheef is getrokken en een betere balans heeft nadat het gedroogd is, misschien beter een voorbeeld tonen van wat Ik bedoel.

Hier is een blok waar het hart uit het midden zit, je kan het in twee helften zagen, en je zou een erg schuin trekkend werkstuk er van krijgen.
Of je kan het in drie stukken zagen, die alle drie even gelijk drogen zonder het schuin of scheef te trekken, je kan er natuurlijk ook twee stukken van maken in plaats van drie, en dan een heel diepe schaal of zelfs een vaas er van draaien
un-equal growth.jpg

Hier onder is een voorbeeld van een evenredig (equal) en evenwichtig stuk, dat beter overkomt dan een ongelijk ziend werk.
Walnut roughout.jpg Equal sides.jpg

Het is dikwijls beter om het hart uit de stukken te zagen, voorkomt de problemen die veroorzaakt worden bij het harthout (pith) en dat stuk kan gebruikt worden voor spindle werk
cut up Beech blanks.jpgcut up Maple blanks.jpg

Oh ja, zie je die zwarte plek aan jou eiken block ??, rechts onder??, dat komt van ijzer/staal dat in aanraking komt met het natte hout, daar moet je echt op letten, of je hout zal vol met donkere plekken komen, Ik heb dat een keer meegemaakt, waar ik met mijn handen het sap van de draaibank geveegd had en toen weer over het hout gewreven om de vorm te voelen, dat hout zag er vies en vuil uit even later, en dat Amerikaans eiken is heel open hout zo dat dit er diep ingetrokken was.

Jouw schaal wil ook lekken als je er water in giet, je kunt er dikwijls doorheen blazen en je kunt het ook niet met vacuüm vast houden, maar best mooi hout.

un-equal Oak block.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Leo,

Bedankt voor je opmerkingen... het zijn hele goede aandachtspunten.

Wat betreft het zagen.... ik begrijp precies wat je bedoeld.... ik heb nog 1 blok welke ik moet zagen.... dit zal ik dan doen zoals je op de foto hebt aanggeven, in 3 delen.
De rede dat dat ik die ene in 2 delen heb gezaagd is dat ik 2 grote kommen kan maken zonder spinthout.

Je bent zeer opmerkzaam over die zwarte vlek in het hout...
Hoe diep trekt dit in het hout? 1cm of meer ? Ik neem aan dat dit niets te maken heeft met "Spalted wood"....

Hieronder een foto van andere stukken van deze boom.

20150319_084643_resized.jpg

20150319_103024_resized.jpg

Bij deze foto voelde ik echt metaalkorreltjes op die zwarte vlekken.... ik denk dat deze metaalkorreltjes op de werkbank hebben gelegen nadat ik de kettingzaag heb geslepen en dat ik toen het vers gezaagd hout op die plek heb gelegd.
Is dit fenomeen alleen bij eikenhout of ook bij andere soorten.... en wat kan ik nu het beste doen ?
Ik heb dus bijna bij alle gezaagde blokken van die zwarte punten/vlekken..... moet ik deze zo snel mogelijk wegzagen, zodat deze niet dieper en groter kunnen worden ?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik heb al eerder eikenhout gedraaid (nat) en het viel me toen gelijk op dat de dag erna het bed aan het roesten was omdat ik deze niet meteen schoon had gemaakt en in de olie gezet.

20150319_084516_resized_1.jpg

Maar gelukkig heb ik het vrij gemakkelijk schoon gekregen. :cool:

20150319_091002_resized.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het looizuur in vochtig eiken zorgt voor snelle roest. Zelfs het aanraken met de vingertoppen wordt bij mij vaak zichtbaar, als ik één avond de buitenkant heb gedraaid en de volgende avond terugkom voor de binnenkant zie ik vaak al vingertoppen. Als het echt door schuren niet meer aan te pakken is neem ik ontweringswater met oxaalzuur.
Maar over het algemeen probeer ik

1) het eikenhout zo min mogelijk aan te raken
2) alle blanke delen van de draaibank zo snel mogelijk schoon te maken, met wat wd40 en een polijstpad.
3) het hout zo snel mogelijk aan de oppervlakte te drogen met een verfstripper en te schuren
4) de vierklauw van te voren inspuiten met wat wd40 en de schaal er niet langer dan strikt noodzakelijk in te laten zitten
5) aan de onderkant wat extra ruimte/dikte te laten om eventuele vlekken weg te kunnen draaien

De vlekken kunnen best diep het hout in trekken, door de grove porieën van eiken, 1-2 mm is al heel veel schuren, maar dat is alleen in kopshout,
gelukkig valt het op de andere vlakken mee. Een hele centimeter heb ik nooit meegemaakt. Als het hout droog is is het risico veel minder.

Ik zou me om die zwarte puntjes onder de lijm niet te druk maken, op 1-2 mm zal het niet aankomen lijkt me, dat kan er later altijd nog af.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Jurriaan heeft het wel zowat allemaal verteld, Red Oak wat in Nederland Amerikaans eiken werd/word genoemd? word makkelijker dieper zwart dan Europees Eiken hout, omdat Red Oak zo erg open is van structuur, en dus die oplossende ijzer moleculen zal ik het maar noemen, verder er in kan gaat en door het in aanraking komen met het looizuur het hout ook dieper kan verkleuren.

Als het hout droog is merk je van het in contact komen met ijzer niet, maar dat kan later als er water/vocht in/aan het hout komt noch steeds van die donkere plekken veroorzaken, zo gebruik geen staalwol met het afwerken dat soms daar wel voor gebruikt word, voorkomen is beter dan genezen.

Oh hier in N. Amerika kennen we heel wat verschillende Red Oak soorten, maar ook verschillende White Oak species

Er zijn ook andere zuren die hout kunnen verkleuren, zo vond Ik een grote end heel dikke Honey Locust boom die verwijdert werd en de onderstam was uitgehold door kleine mieren, vreselijke geur in dat gedeelte, en het hout was zwart als roet, veroorzaakt door het mierenzuur, hier wat foto's en ook een foto van een bolle zwart verkleurde Eiken pot, die Ik met ijzer dat opgelost is door azijnzuur, over dat hout gewreven heb.

Links is de schaal toen hij nog nieuwer was, op de tweede foto kun je zien dat die donkere kleur wel veer vervaagt is, aan de linker zijde van de grote schaal kan je nog juist een beetje van dat zelfde verkleuring zien.

De tweede schaal in de linkse foto is gedraaid van Burr Oak, een White Oak species
Honey Locust & Burr Oak bowls.jpg Honey Locust bowl.jpg Honey Locust.jpg Ebonized Red Oak.jpg
 
Laatst bewerkt:

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Leo,

Ik kon het niet laten om te kijken hoe het "red oak" zich laat draaien.

20150320_135229_resized.jpg

Nu heb ik dit voorgedraaiede kommetje niet gekookt maar ingesmeerd met houtlijm.
Alles behalve het midden in de binnenkant. zie foto's

20150321_125522_resized.jpg

20150321_125541_resized.jpg

Zoals je kunt zien zit de buitenkant vol met zwarte punten/vlekken.
De binnenkant heeft dit veel minder zeker waar ik geen houtlijm heb gesmeerd.

Zou het kunnnen zijn dat die zwarte punten/vlekken ook worden veroorzaakt door de houtlijm net zoals bij alle kopse kanten welke ik met houtlijm heb ingesmeerd??????
 
Laatst bewerkt:

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik had ook mijn eerste voorgedraaid stuk uit nat appelhout ingesmeerd met houtlijm en de volgende dag kwam er gelijk schimmel op.
Ik heb het nagevraagd aan mijn houtdraailesgever en hij zei dat je voorgedraaid nat hout best niet insmeerd met houtlijm, dus heb ik er de volgende dag nog een paar millimeter afgedraaid en nu na een dikke maand nog geen schimmelvorming gezien.
De kommen liggen in een goed verluchte kelder in een open kartonnen doos tussen de houtkrullen. Ik inspecteer ze tweemaal per week.
Ronny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.