Doorn stelt zich voor

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Hoi

Mijn naam is Richard, ben ..ehh voel me 30, en sinds een half jaar weer bezig met houtbewerking. Zoals beloofd op de OpenHoutDag 2011 afgelopen zondag heb ik me net ingeschreven, en stel me bij deze eventjes voor.

Vorig jaar heb ik een schuur laten bouwen in de achtertuin, en door de grote ruimte die ik daardoor kreeg kwam ik op het idee om een echt mooie werkplaats te maken voor houtbewerking. Dat heb ik altijd al leuk gevonden, maar nooit was er genoeg plaats voor een permanente hobbyplek. Met boeken en de onuitputtelijke bronnen op internet ben je snel op de hoogte van wat er allemaal is op dit gebied: gereedschap, leuke projecten, informatie over hout en constructies, enz enz.

Misschien niet gewaardeerd door iedereen maar ik ben onder de indruk van Roy Underhill. Het heeft wel wat die traditionele manier van werken met hout, dus zonder snerpende machines en een hoop stof. Het is tenslotte een hobby en de tijdwinst is voor mij irrelevant. En met mijn beperkte nauwkeurigheid kan ik voorlopig leven ;)

Ik vind het ook leuk om meer te weten over de geschiedenis van dit soort werk. Roy liet in een van zijn shows een 'Viking toolchest' zien (gevonden in een gezonken schip), en wat bleek: veel van de gereedschappen zijn na zo'n 1000 jaar nagenoeg onveranderd... Fantastisch toch? Ik ga zeker meer uitzoeken hier over.

Mijn eerste projecten (werkbank, spanzaag, brievenopener, allemaal erg nuttig) zal ik nog wel een keertje laten zien. Verder heb ik een lange lijst met plannen, en niet veel tijd :cry:

OK. Ik laat het hierbij. Tot op het Forum.
 

volkerink

Actieve deelnemer
2 mei 2010
44
1
www.volkerink.info
Doorn, van harte welkom op het forum.
Je omschrijving van het begin van je carrière als houtbewerker doet me heel veel denken aan die van mij.
Het verschil is te vinden in het gebruik van gereedschappen. Alles wat ik machinaal kan doen zal ik zeker doen. Handgereedschap probeer ik te vermijden aangezien ik nooit heb geleerd er mee om te gaan. Ik heb heel veel respect voor mensen die het wel kunnen en ben er zelfs jaloers op. Mijn vader zat ooit in de bouw van kerkorgels en kon dit als geen ander. Hij is overleden toen ik 15 jaar oud was (inmiddels 54) en helaas vond ik het toen nog niet zo belangrijk. Wel liet hij me regelmatig diverse houtsoorten zien die ik geweldig vond. Wellicht is daar toch de basis gelegd voor mijn hobby.
 

Doorn

Nieuw lid
4 okt 2011
12
0
Eindhoven
Dag Volkerink

volkerink zei:
Doorn, van harte welkom op het forum.
Je omschrijving van het begin van je carrière als houtbewerker doet me heel veel denken aan die van mij.
Het verschil is te vinden in het gebruik van gereedschappen. Alles wat ik machinaal kan doen zal ik zeker doen. Handgereedschap probeer ik te vermijden aangezien ik nooit heb geleerd er mee om te gaan. Ik heb heel veel respect voor mensen die het wel kunnen en ben er zelfs jaloers op. Mijn vader zat ooit in de bouw van kerkorgels en kon dit als geen ander. Hij is overleden toen ik 15 jaar oud was (inmiddels 54) en helaas vond ik het toen nog niet zo belangrijk. Wel liet hij me regelmatig diverse houtsoorten zien die ik geweldig vond. Wellicht is daar toch de basis gelegd voor mijn hobby.

Ik denk inderdaad dat de basis al vroeg in je leven wordt gelegd. Mijn vader (inmiddels overleden) was iemand die veel zelf wilde bouwen: een schuur, een bureau, en talloze andere dingen. Weliswaar niet allemaal even nauwkeurig en volgens het boekje, maar het was wel snel klaar ;-) Mijn dochtertje (7) vind 'timmeren' in de schuur ook leuk, dus die zal later ook wel ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.