Eiken tafel na behandeling met lijnolie erg donker, is dit nog lichter te maken?

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Voor een vriend heb ik een eiken tafel na een zwaar leven (o.a. lange tijd buiten en in de regen) eens een grondige schuurbeurt gegeven.
Omdat het een familiestuk betreft, en er grote emotionele waarde aan deze tafel gehecht word ben ik aan deze tafel begonnen.
Een stuk van de tafel was rot, en dat heb ik er af gezaagd. Verder was het hout door en door vergrijsd, had zwarte vlekken (van het looizuur?) en de nodige scheuren.
De tafel heeft weer een "doorleefde look" gekregen en ziet er netjes uit. Ik heb hem inmiddels met gekookte lijnolie ingesmeerd, maar dat blijkt nu toch wel erg donker te blijven.
Heeft iemand enig idee hoe ik dit donkere effect van de olie sterk kan verminderen? Het betreft slechts een laag die ik spaarzaam heb aangebracht.
Alle tips zijn welkom!

Groet,
Addy

IMG_3436.jpgTafelpoot voor aanvang van "redding"
IMG_3461.jpgBlad tijdens "redding"
IMG_3462.jpgBlad na de schuurbeurt

Helaas heb ik nu even geen foto van het blad in de olie...
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Heb je dit terug lichter gekregen?

Mijn (beperkte) ervaring is dat meteen na de behandeling de kleur nogal fel en donker is, maar dat die over een paar dagen wel weer afzwakt en lichter wordt.

Wij hebben onbehandeld eiken parket gelegd en die behandeld met Woca olie. Na behandeling was ons vloer erg geel/bruin, maar na een week werd de kleur weer meer 'natuurlijk', zoals we hem graag hadden.
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Hoi SereN,
excuses voor mijn late reactie.... De olie heeft er een nachtje opgezeten en vervolgens ben ik weer flink gaan schuren. Na het schuren (bandschuurmachine korrel 40.... en daarna stapsgewijs naar 120) leek het hout wel weer aan de wens te voldoen.
Tafel naar de eigenaars gebracht die er weer helemaal gelukkig mee waren!
 

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
Blijft voor mij de vraag hangen waarom een familiestuk waaraan zo veel waarde wordt gehecht, zo lang buiten in de regen heeft gestaan. Maar misschien moet ik dit helemaal niet willen weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.