bedombouw van kersenhout + nachtkastjes

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Zo, dat was lang geleden dat ik ingelogd was (12 nov 2008) en gisteravond
dan. Maar toen lukte mij het niet dit bericht te plaatsen. Ik had het bericht
er net op staan en wilde gaan bevestigen toen ik het bericht kreeg dat de inlog
verlopen was of zoiets (hoe zit dat websitebeheerder?).
Dus alles voor niets. Stevige pint genomen. Vanavond dus “Take two”.
Ik ben de afgelopen tijd druk geweest met de bedombouw. Die zou en moest dit
voorjaar af. Dat is gelukt.

In dit meubelstuk zaten voor mee twee uitdagingen.
1. de kwartronde bochtstukken tussen de zijplanken en voeteneindplank;
2. de deurtjes in de nachtkastjes (verticale lamellen).
Bijkomend probleem was dat ik geen 1e klas hout heb gebruikt, prunus avium (wilde kers).
Dat heb ik als kwartiersgezaagde platen gekocht en thuis zo goed mogelijk gekantrecht.
Verder wat noesten waar ik rekening mee moest houden en een warrige nerfstructuur dus naast schaven veel schuren. Toch mooi geworden maar het kostte mij met dit hout veel tijd.

De kwartronde bochtstukken heb ik met de “metselmethode”gemaakt uit trapeziumvormige
blokjes en die met messing en groef, in een lijmmal, in elkaar zijn gelijmd.
Wat de deurtjes betreft heb ik eerst wat onderzoek gedaan na de tips van houtmannetje en hemski na mijn vraag hierover in de rubriek “Toepassingen met hout in meubels”, d.d. 25 jul ‘08.

Ik heb drie methoden van lamellendeurtjes gevonden.
1. lamellen samengehouden door aan de achterzijde canvas en/of geniete banden te gebruiken
(ik zou graag van woody, zie zijn bericht, d.d. 25 dec ’08 in de rubriek “Foto’s van
werkstukken” de werkwijze horen en afmetingen / dwarsprofielen van de lamellen);
2. lamellen samengehouden door twee dunne staalkabels die dwars door de lamellen in de
dikterichting geboord zijn. Deze werkwijze heb ik voor mijn nachtkastjesdeurtjes gebruikt.
De beschrijving heb ik al klaar liggen en de bijbehorende foto’s ook. Nu nog combineren.
Ik hoop in elk geval een PDF-je hiervan binnen een paar weken op mijn houtwerksite te
hebben onder “Projecten”. Mijn site http://www.mijnhoutweb.naar.info In elk geval schuiven de
deurtjes soepel.
3. lamellen die verticaal in elkaar geschoven kunnen worden na te zijn bewerkt met een setje
van drie freesjes (ongeveer 140 euro). Wie kan daar vanuit zijn ervariong iets over
vertellen?
Zo, dat wat betreft het project bed.

Ik ben nu met een tuintafel bezig (geïnspireerd door het bericht, d.d. 3 aug ‘08 van Athanor
in de rubriek “Toepassingen met hout in meubels”. Daar kom ik binnenkort in een apart bericht op terug. Eerst naar de Drentse Fijnhouthandel om hongaars accaciahout te kopen.
Groet en tot gauw.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Tjeerd,

Leuk om weer van je te horen en te zien op het forum! Je hebt je "sabbatical" goed gebruikt, zo te zien. Fraai bed heb je gemaakt en jezelf ook enige uitdagingen bezorgd. Die heb je goed gepareerd, ik ben onder de indruk van de mooie hoekoplossingen en de lamellenschuifdeurtjes. Zou je bij gelegenheid nog eens wat details kunnen laten zien van de hoekoplossingen? Hopelijk heb je het productieproces ook nog gedocumenteerd, zodat we daar wat van kunnen zien. Waar heb je dat kersenhout op de kop getikt?

Wat spannend dat je ook een tuintafel gaat maken! Ik heb die Drentse Fijnhouthandel al een tijd op de korrel voor Robinia, ik begrijp dat zij ovengedroogd hout kunnen leveren. Maar of dat nou een voordeel is voor een tuintafel die buiten komt te staan weet ik nou ook nog niet direct..... Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Fijn dat je weer je bijdrage aan het forum levert!

Groet van Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
Waar heb je dat kersenhout op de kop getikt?
Hallo Fons,

Tja, het hout.
Het grootse gedeelte van het bed is gemaakt van platen (geen schaaldelen, dat zijn de buitenste platen van een boom, leuk als tuinhek) prunus avium van de kasteelhouthandel in Loenen http://www.hardenzachthout.nl
De bochten bij het voeteneind zijn gemaakt uit wat ribben fruitboomkers 6 x 6 cm die ik nog over had uit een restpartij van 100 stuks bij de http://www.af.nl en
de lamellen van de deurtjes zijn uit een van sierkers van een zelf gezaagde. gedroogde en verzaagde onderstam uit de tuin.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.