Hallo allemaal

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Hallo beste forumgangers.

Na het zoeken op internet naar het zelf maken van schaven kwam ik op deze site terecht.
Aangezien dit forum erg informatief en compleet is heb ik mij even aangemeld.

Mijn naam is Patrizio ben 24 jaren jong en ben werkzaam in de bouwsector als (leerling) timmerkracht bij een restauratie bedrijf ( restauratie van oude kerken monumentale panden e.d.

En dan heb ik gelijk een vraag : ik heb een stanley baily handschaaf en las ergens over schaven tuning maar weet iemand hoe ik dat het beste kan doen bij de baily?

bij voorbaat dank, Patrizio
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom op ons forum patrizio!
Bij het tunen van je handschaaf moet je op het volgende letten (ongeveer):
1. de zool vlakken
2. de beitel moet netjes aanliggen op de kikker en recht in de schaaf zitten
3. de chipbreker moet mooi naadloos aansluiten en aanliggen op de beitel
4. de beitel moet echt scherp zijn

Ik heb zelf veel gehad aan de video's en boeken van David Charlesworth, waar het hele proces zeer gedegen staat beschreven. Maar ook in Finewoodworking staan heel veel relevante tips, het is een veel besproken onderwerp. Het volgende filmpje is ook erg handig [MEDIA=youtube]Kv1zo9CAxt4[/MEDIA]

Veel succes op ons forum en met je schaven en we zijn benieuwd wat je voor mooi werk maakt. Je onderwerp is geknipt voor de rubriek "handgereedschappen".

jaap
 

SkillZz

Nieuw lid
1 okt 2009
16
0
Bedankt jaap ik zal hem wel ff upgraden naar de bailey slide pro :p

Mvg Patrizio
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.