advies bevestiging lade fronten

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
hallo,

ik ben bezig met mijn keuken te realiseren. Het wordt een keukenblok van 6,5m lang. Met losstaande RVS unit (koelkast, formuis en spoelbak) en daartussen twee dubbele ladeblokken van 1,80m en 1,40m breed. En nog een vaatwasser die ingebouwd wordt.

De ladeblokken maak ik van Amerikaans noten. Waarbij het frame bestaat uit stijlen van multiplex. (twee keer 18mm op elkaar de zijkanten + kopse kant voorzien van fineer.) Alles wordt afgewerkt met Osmo.

Ik heb inmiddels 1 deel van het frame staan (nog niet volledig afgewerkt) Met daarin de ladegeleiders + lades al gereed. Ik heb alleen nog mijn twijfels bij de bevestiging van het front aan de lades. Het front bestaat uit 2cm massief noten. Dit zijn dosse gezaagde delen die om en om verlijmd zijn. De bedoeling is om ze straks met de lijmnaad horizontaal te bevestigen.
Het zijn nu nog platen van zo'n 900X700mm, waarbij een enkele ook al enigzins hol/bol staat. Dit zal ik dus straks moeten corrigeren.

Rondom kan het hout straks voldoende uitzetten/krimpen. De lades vallen tegen het frame aan, alleen bij de zijstijlen vallen ze in het frame. Maar er vanuit gaande dat ik rondom voldoende ruimte overhou moet het werken in lengte (minmaal toch?) en breedte richting geen probleem zijn. Ik dacht eraan om de bevestiging aan de lades met een stalen hoeklijn te doen. Op deze wijze kan ik de delen die wat krom getrokken zijn weer rechtzetten en door de stalenhoeklijn te voorzien van sleufgaten kan de lade straks wel blijven werken in met name de breedte. Is dit een goede oplossing of zijn er andere betere oplossingen? Graag wat advies en alvast bedankt voor de moeite!

Een verhaal is niet compleet zonder wat foto's dus....

Attached files
 

Chris

Nieuw lid
16 dec 2008
8
0
Ik zou, als je met een hoekprofiel zou werken, alu nemen. Is lichter, en laat zich wat makkelijker bewerken.

Maar waarom heb je niet rechtstreeks een "doos" gemaakt, inclusief (vals) front? Dan kun je tegen dit "valse" stuk je notenhouten front bevestigen met enkele schroefjes, tamelijk kort naar het midden (eventueel de gaten van de handgrepen gebruiken om de delen tegen elkaar te houden). Je massief hout kan dan alle richtingen uit.

Een front rechtstreeks bevestigen op de zijkanten van je lade wordt volgens mij meer gebruikt bij plaatmateriaal, dit trekt normaal niet meer.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Ik heb er wel aan gedacht om een doos te maken, maar zat een beetje met de bevestiging. Had zelf het idee dat als ik het front aan de doos zou vast schroeven het onvoldoende zou kunnen werken. Misschien zie ik dat werken van het hout wel te zwaar, maar heb daar nog niet echt veel ervaring mee. En dit wil je wel in 1 keer goed doen...

Alu profiel heb ik ook aan gedacht, maar het is toch wat minder stevig dan staal/RVS. Het is ook de bedoeling om het hout helemaal recht te trekken, vandaar dat ik aan staal dacht. Kan natuurlijk eerst ook alu proberen.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Avos,

Als eerste vraag ik mij af hoe een om en om verlijmde notenhouten plaat al zo krom kan trekken. Hoe vochtig was dit hout ? Of hoe vochtig is het na verlijmen geworden ? Ik ben bang dat je dit mbv hoekprofielen niet echt kan corrigeren. Hooguit aan de zijkanten van de lades. Als je een doosconstructie met vals front gebruikt, zoals Chris al voorstelde heb je meer kans dat je de fronten weer recht krijgt omdat je deze over een groot oppervlakte tegen het valse front trekt.
Als je de gaten voor de schroeven in het valse front een beetje groter maakt dan de diameter van de schroeven kan het echte front voldoende werken. Dit werken van het echte front zal bij een normale vochtigheid van het hout bij montage trouwens wel meevallen.

Ed
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dag Ed,

ik heb geen vochtmeter voor hout, dus kan dat niet meten. Het hout komt bij de fijnhouthandel amsterdam vandaan, daar is uiteraard wel goed naar het vochtpercentage gekeken.

Ze adviseren het daarna snel te bewerken en af te werken. Door omstandigheden is dat bij mij niet gelukt en heeft het enkele maanden rechtopstaand in de garage gestaan. Ik kan me voorstellen dat dit een nadeling invloed heeft gehad. Ik heb overigens meerdere platen staan, maar er is er maar 1 (die op de foto) die zo krom getrokken is.

Het idee om de gaten in het valse front wat groter te maken is een goeie. (zijn van die kleine dingetjes waar je net even op moet komen....)

Ik denk dat ik hier wel weer even verder mee kom.

Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.