record power 300 lintzaag

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Al jaren verlang ik naar een tweede kleine lintzaag, want de grote is altijd opgesteld met een breed lint voor recht te verzagen. Als ik dan een paar krommingen moet doen dan zie ik er op tegen om het lint ter vervangen en de instellingen weer te regelen.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en deze Record Power 300 gekocht bij Baptist, gisteren betaald, vandaag binnen.

P1030796.jpg

Ik heb er dan meteen een simpele tafel voor gemaakt, die ganse hoek van mijn werkplaats ga ik binnenkort volledig verbouwen want het zijn nog kasten van hier en daar die ik gewoon daar had gezet, maar ik heb al lang andere plannen.

P1030797.jpg

Er kwam een stand bij maar die wilde ik niet gebruiken, op deze manier raakt ze de grond niet en heb ik ze op de ideale hoogte kunnen zetten om comfortabel te werken. 115cm ipv de 90cm van de Hammer, dat was te laag voor precisie werk.

P1030798.jpg

Eronder een plank en lade gemaakt, de plank is om het materiaal op te zetten.
Ik kan nog niet echt zeggen hoe ze werkt, het lint dat erbij komt is afschuwelijk, afwachten dus op die van Tuffsaws. De groene deuren ga ik ook nog spuiten in Felder donkergrijs, dat groen vloekt in mijn werkplaats!

Een video van de bouw en installatie volgt nog zodra ik tijd heb.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Netjes gemaakt
Ik dat je er veel plezier van zal hebben
Gr Leroy
 

Mawi

Nieuw lid
7 jan 2018
12
0
Almkerk
Hoi, kan je aangeven waarom je voor het merk Record gekozen hebt? Ben zelf op zoek maar een lintzaag als hobbyist en heb de record 350 in vizier maar twijfel of ik niet beter door kan sparen voor bv een Hammer. Ga geen boomstammen zagen in ieder geval. Vindt wel belangrijk dat de zaag snedes mooi zuiver zijn (voorzover mogelijk).
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik ben afgegaan op reputatie na lang wikken en wegen, op dit moment kan ik mij nog niet uitspreken. Het lint dat erop kwam is niet goed, en intussen zijn linten van De Houtdeler aangekomen maar die werken helemaal niet en buigen sterk naar links zodra je zaagt. Hopelijk een kwestie van afstelling.

Op de hammer heb ik dat soort problemen nooit gehad, het blijft Chinese bouw en dat verschil voel je toch wel.
 

tuoh

Oud hout
Vermoedelijk geen afstelling nodig aan de machine, als een nieuw lint wegloopt is bijna altijd een (slechte) tandzetting de oorzaak. Naar links weglopen duid op een probleem met de rechts getrokken tanden (als je voor de machine staat)

Veel leveranciers van zaaglinten slagen er blijkbaar tegenwoordig niet meer in om een fatsoenlijk lopend zaaglint te leveren, voor mij een raadsel in deze "cnc" tijden.
Gelijk welke HM bestuckte cirkelzaag kunnen ze perfect volautomatisch slijpen, daar komt geen man meer aan te pas, maar simpel een gelijke zetting aanbrengen op een zaaglint is teveel gevraagd?
Je hoort het regelmatig dat er geklaagd word over de zetting bij zaaglinten, vooral bij de kleine maten. Daar zal de druk op de kostprijs ook wel voor iets tussen zitten.
 

Mawi

Nieuw lid
7 jan 2018
12
0
Almkerk
Wauw, heb de website van dehoutdeler bekeken en dat lijkt me niet de eerste de beste en flinke prijzen. Dus zou je ook kwaliteit verwachten. Gezien wat Tuoh zei kan de record dus nog steeds een goede koop zijn. Zaaglinten wellicht van tuffsaws? Of loop je daar dezelfde kans of had je gewoon pech? Blijkbaar heb je dit nog nooit bij Hammer meegemaakt, dat zegt wellicht al genoeg.

Marc.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Tot nu toe kwamen al mijn linten van Tuffsaws, nooit problemen mee gehad altijd kaarsrecht "out of the box" en lang meegaan, omdat hier op het forum recent loof was over de houtdeler wilde ik wel proberen (6 en 8mm linten)

Ik kan dus niet vergelijken want ik heb geen linten voor de Hammer besteld maar wel voor de Felder die hem de komende dagen gaat vervangen. Hopelijk trekken die niet links.
Morgen zal ik een 8mm lint proberen op de RP om te zien.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Problemen heb ik ook gehad met de Uddeholm linten, het maakt niet uit van welke leverancier ze komen, deze knippen enkel op lengte en lassen de uiteinde aan mekaar.
en hoppa klaar.
Zetting van de tanden wordt zeker niet gecontroleerd (=duur)

Met de carbon-flex linten van de Houtdeler tot nu toe geen enkel probleem gehad.

Het lijkt er op dat de fa.Uddeholm eens naar de afstelling van de machines mag gaan kijken.
Nogmaals, het lijkt er op hé..
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb zelf nu de record power 400BS.
Deze zaagt perfect met de zagen van Tuff.
Moet wel zeggen dat het blad dat er origineel bij wordt geleverd geschikt is voor de container.
Heb nu zaaglinten van Röntgen besteld RRR plus hookzahn.
Deze schijnen erg goed te zijn en niet duur.
Enigste nadeel is dat je er 5 dezelfde tegelijk moet bestellen.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Raar dat je zelf zoveel tijd en geld moet besteden om een goed zaaglint aan te schaffen, kan je dan niet beter naar de zaak terug gaan waar je net je nieuwe lintzaag vandaan hebt en je zaaglint ruilen met een die het wel goed doet, als je uit eten bent en het eten bevalt wat doe je dan? ik sta nu toch sceptisch tegen over het aanschaffen van een Lintzaag aangezien ik zelden curve,s oid moet zagen is het in mijn geval misschien raadzaam om een ultra dun zaagblad op de tafelzaag te plaatsen zodat er zo weinig mogelijk materiaal verloren gaat.

Rinus
 
P

Pel

Guest
Timothy, Je zou misschien de lintzaag terug kunnen brengen bij Baptist en ruilen voor een Mafell decoupeerzaag PC1? Deze zaagt moeiteloos bochten, zaag zuiver haaks door 10 cm dik eiken, en kun je overal gebruiken. De prijs zal ongeveer het zelfde als de lintzaag zijn denk ik.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Problemen heb ik ook gehad met de Uddeholm linten, het maakt niet uit van welke leverancier ze komen, deze knippen enkel op lengte en lassen de uiteinde aan mekaar.
en hoppa klaar.
Zetting van de tanden wordt zeker niet gecontroleerd (=duur)

Met de carbon-flex linten van de Houtdeler tot nu toe geen enkel probleem gehad.

Het lijkt er op dat de fa.Uddeholm eens naar de afstelling van de machines mag gaan kijken.
Nogmaals, het lijkt er op hé..

Daar ben ik toch niet zeker van. Bij Pepe-werkzeugetechnik kan je zaaglinten zonder zetting en ongeslepen verkrijgen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vandaag het 8mm lint getest, doet exact hetzelfde en wil links in cirkels zagen. Ik heb er twee van elk en zo zijn ze onbruikbaar. Het heeft niets te maken met klassieke "drift" hier willen de linten echt een 180 graden bocht maken.

@Pel, de decoupeerzaag is eerder complementair. Ik heb nooit de P1CC gebruikt maar ik twijfel dat ze de hammer of eender welke goede lintzaag kan verslaan met een 6mm lint van tuffsaws, dat is als zagen met een laser.
Nu afwachten hoe de 25mm Houtdeler linten werken op de Felder voordat ik weer bij Ian ga aankloppen.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vandaag het 8mm lint getest, doet exact hetzelfde en wil links in cirkels zagen. Ik heb er twee van elk en zo zijn ze onbruikbaar. Het heeft niets te maken met klassieke "drift" hier willen de linten echt een 180 graden bocht maken.

@Pel, de decoupeerzaag is eerder complementair. Ik heb nooit de P1CC gebruikt maar ik twijfel dat ze de hammer of eender welke goede lintzaag kan verslaan met een 6mm lint van tuffsaws, dat is als zagen met een laser.
Nu afwachten hoe de 25mm Houtdeler linten werken op de Felder voordat ik weer bij Ian ga aankloppen.

Als de lintzaag goed is afgesteld, lijkt het me toch verstandig om eens bij de leverancier aan te kloppen, want dit is naar mijn idee echt niet normaal.
Ik heb dan wel de Bs 400, maar deze zaagt perfect, behalve met het originele lint.
Dit lint is gewoon slecht gelast en gaat iets van voor naar achter en links/rechts wat een erg ruw zaagvlak geeft.
Het zaagt echter wel recht.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als de lintzaag goed is afgesteld, lijkt het me toch verstandig om eens bij de leverancier aan te kloppen, want dit is naar mijn idee echt niet normaal.
Ik heb dan wel de Bs 400, maar deze zaagt perfect, behalve met het originele lint.
Dit lint is gewoon slecht gelast en gaat iets van voor naar achter en links/rechts wat een erg ruw zaagvlak geeft.
Het zaagt echter wel recht.

Hetzelfde met mijn origineel lint, zaagt mooi recht maar is niet in lijn gelast dus het schommelt naar voor en achter, dan krijg je een ongelijk en moeilijk te controleren zaagbeeld.
Ik ga horen wat de Houtdeler ervan zegt.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Vandaag het 8mm lint getest, doet exact hetzelfde en wil links in cirkels zagen. Ik heb er twee van elk en zo zijn ze onbruikbaar. Het heeft niets te maken met klassieke "drift" hier willen de linten echt een 180 graden bocht maken.

@Pel, de decoupeerzaag is eerder complementair. Ik heb nooit de P1CC gebruikt maar ik twijfel dat ze de hammer of eender welke goede lintzaag kan verslaan met een 6mm lint van tuffsaws, dat is als zagen met een laser.
Nu afwachten hoe de 25mm Houtdeler linten werken op de Felder voordat ik weer bij Ian ga aankloppen.

Ik had een HBM 350, die is wel een beetje vergelijkbaar qua bouw, die zaagde alleen met tufsaw linten goed, de rest was bagger,
Maar na dat de linten steeds van het wiel afliepen, ook na goede afstelling ben ik terug gegaan naar een scheppach vario, daar ook ik
een kleine linzaag nodig had voor wat rondjes e.d te zagen, de scheppach is daar geweldig in, en kan zelfs 3 mm linten aan die prima blijven doen wast ze moeten doen.

Het is misschien niet zo'n mooi apparaat in je shop, maar zaagt prima kleinere dingen voor weinig eurootjes, het is zelfs leuk om met deze lintzaag te spelen.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik volg dit draadje even aandachtig en ben benieuwd naar de eindconclusie. Deze lintzaag had ik namelijk ook al op het verlanglijstje gezet voor de hobbywerkplaats. Als het aan de machine blijkt te liggen ga ik weer op zoek naar iets anders.
 
P

Pel

Guest
Vandaag het 8mm lint getest, doet exact hetzelfde en wil links in cirkels zagen. Ik heb er twee van elk en zo zijn ze onbruikbaar. Het heeft niets te maken met klassieke "drift" hier willen de linten echt een 180 graden bocht maken.

@Pel, de decoupeerzaag is eerder complementair. Ik heb nooit de P1CC gebruikt maar ik twijfel dat ze de hammer of eender welke goede lintzaag kan verslaan met een 6mm lint van tuffsaws, dat is als zagen met een laser.
Nu afwachten hoe de 25mm Houtdeler linten werken op de Felder voordat ik weer bij Ian ga aankloppen.

Ik beweer absoluut niet dat de decoupeerzaag beter is als de Hammer, ik zou niet durven, maar je wilde een zaag voor korte bochten dan is deze P1CC zaag m.i. top, en ik denk zelfs dat ze beter is als die Record Power 300, en daarbij overal inzetbaar. Ik zat met hetzelfde probleem, ik heb een Dewalt lintzaag, en om iedere keer er een ander lint op te leggen daar was geen beginnen aan. Toen heb ik die P1CC gekocht extra voor het kort bochten werk die je wel eens in houtsnijwerken kunt hebben, en hij voldoet prima. Kom ze maar halen en probeer ze maar een tijdje uit?

Groet Pel.

- - - Updated - - -
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Pel. ik heb van Timothy begrepen dat hij de Hammer heeft ingeruild voor een Felder lintzaag en daarnaast deze record power 300 heeft gekocht om daarop altijd met een smal lint te kunnen zagen.
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.