Krom vuren

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Dag allen,

Mijn eerste post op dit forum :) Ik ben een absolute beginner en heb tot op heden alleen wat kleine kistjes gemaakt, geinspireerd door die handgezaagde zwaluwstaartverbindingen van Paul Sellers. Maar mijn werktafel is niet heel stabiel, dus ontstond het idee om een werkbank te gaan maken (ook Paul Sellers stijl). Maar, de vuren balken die ik ervoor gekocht heb krijg ik niet vlak genoeg geschaafd om aan elkaar te lijmen. Nou zijn dit balken van de Gamma, dus ben ik even gaan kijken bij Pontmeyer, maar daar was het niet veel beter.

Wie heeft er tips voor bijvoorbeeld een zaak waar de houtkwaliteit beter is, of om die balken toch zo vlak te krijgen dat ik ze kan lijmen?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dit heet een Pleonasme.

net als groen gras, scherp mes en krom vuren :)

Vuren is gevoelig voor zijn omgeving en zal altijd werken, krom trekken en torderen
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vuren van de bouwsuper is meestal niet zo best, je moet dan echt de beste planken/balken eruit zoeken.
Hier is een overzicht van houthandels die worden aanbevolen door de mensen op dit forum; http://www.woodworking.nl/showthread.php?2290-Overzicht-houthandels&highlight=houthandels
Als je goedkoop uit wilt zijn kijk dan op mp voor eettafel gratis afhalen of voor weinig geld.
Dan heb je niet de lol van het zelf bouwen maar kost je weinig.
Je kan dan ook op de eettafel een werkbank maken, dan heb je in ieder geval een lekker werkblad en daarna zet je de tafel weer op mp bij gratis afhalen als je klaar bent.
Of je gebruikt alleen het blad en de poten maak je zelf of andersom, kortom allerlei mogelijkheden.

Om nog even in te gaan op Sang z'n opmerking, alle hout werkt maar belangrijk is dat je na de bewerkingen snel erna gaat verlijmen
En voor je het hout gaat bewerken is het aan te raden het hout eerst een paar dagen in de ruimte te leggen waar de werkbank komt te staan.
Dan acclamatiseert het hout en kan je daarna gaan schaven, verlijmen enz.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Schapie,

ik zou toch verder gaan met dit hout, omdat je de planken verlijmt op de breedste kant. Door het lamineren houden ze elkaar wel recht. Gewoon lichtjes schaven tot de machinemarkeringen weg zijn. Of zijn ze echt superkrom? Een foto zou helpen.
Had je ze willen verlijmen tot een paneel, dan was het een ander verhaal geweest. In dat geval moeten de randen naadloos sluiten met handkracht alleen.
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
@Willem1958 Bedankt voor de tips!

@BossyRangs In dit geval gaat het inderdaad nog om een paneel, omdat ik nog bezig met de "aprons" (schorten?). Dat naadloos aansluiten met handkracht alleen wil dus niet echt lukken..
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ah ja, voor de schorten moet het inderdaad preciezer passen. Ik lees met interesse mee, want heb toevallig een gelijkaardig probleem. Ik moet een houten bar maken uit recuperatiehout, en de naden willen ook niet mooi aansluiten.
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Als ik zo in mijn werkplaats ben zal ik wat foto's maken. Even kijken of jullie het hout ook superkrom vinden..
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ach het is niet alleen vuren, kregen een lading billinga voor een hoop duiten en sommige palen kon je haast mee hoolahoopen. Maar ja, die waren dan ook bestemd voor schuttingen :p

En heb verder balken van vuren gezien die leken wel kurken trekkers!
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Als ik 1 kant en in het midden klem, ziet de andere kant er zo uit:

IMG_20160421_202129306.jpg

De geklemde kant ziet er dan wel acceptabel uit:

IMG_20160421_202200094.jpg

Maar goed, inmiddels begrijp ik dat het misschien wel meevalt, gezien @Wooper het heeft over hardhouten hoolahoops en vuren kurketrekkers.. :) Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je hebt alleszins al de jaarringen goed georiënteerd: om en om. Ik zou denken dat je het wel kan rechttrekken met de klemmen, maar ben nog niet zo ervaren hierin, dus ben benieuwd wat andere leden hiervan denken.

"Aprons" zijn blijkbaar schoten, en niet schorten.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Als je geen betere bestemming voor de balken hebt, zou je het kunnen proberen en het resultaat hier posten :)
Het je ook wat zwaardere klemmen? Bij een paneel klem ik de te verlijmen planken tussen een serie van 2 balkjes overdwars om het paneel vlak te houden.
Ben benieuwd naar het resultaat!
 

schapie1978

Nieuw lid
21 apr 2016
16
0
Ah, schoten! :)

@janwillem: Ik heb er geen betere bestemming voor, dus misschien moet ik het maar gewoon proberen. Ik heb nog wat zwaardere klemmen, wie weet lukt het gewoon!
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou de balkjes nogmaals zagen, zodat ze niet meer zo breed zijn.
Denk dat het dan beter gaat passen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Maar proberen te verlijmen, dan wel op de delen die boven het vlak gaan uitsteken met een balkje boven en onder het blad klemmen zetten . Dan forceer je de kromme delen weer wat in het vlak. Even plakband op de balkjes om te voorkomen dat je ze meelijmt op de lijmnaden.... Luk dat niet dan kun je ze altijd weer loszagen;)

Succes! Fons

P.S. Laat je nog wat foto's zien vanhet eindresultaat?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het is handig om te proberen het hout in één bewerking te schaven en te lijmen. Gezien de lengtes en de kwaliteit gaat het al na een uur of paar uur werken. Anders gezegd je blijft schaven. Aanrader is eventueel om naar de sloop te gaan. Dat hout werkt minder.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Schapie, de eerste foto zit de klem ver weg dus ik vraag me af als je aan die kant ook een klem zet hoe het er dan uitziet.
Ik heb 't idee dat het meevalt.
Als je geen schaafbank hebt en op de hand schaaft dan moet je wel een lekkere lange reischaaf hebben anders krijg je het nooit behoorlijk vlak en haaks.
Wat soms kan helpen is de balken in een andere volgorde leggen of sommige omdraaien zodat er minder verschil is, let wel op de jaarringen als je gaat rommelen.
Kijk dan hoe je het beste uitkomt en de 1 of 2 balken die dan nog wat wijken die schaaf je een klein beetje bij tot de naden redelijk sluiten.
Als je dan je blad verlijmt is dan kan je daarna nog wat schaven en schuren zodat je blad redelijk waterpas is.
Je kan ook eventueel per 2 balken verlijmen als die wel behoorlijk sluiten en als je dan zeg 4 keer 2 stuks tegen elkaar aanlegt dan die zijkanten nog wat schaven zodat het wel behoorlijk sluit.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ben ook benieuwd :) Onderts. heb ik oplossing gevonden heb voor mijn probleem. Ik heb 2 balken naast elkaar gezet en tegelijk met de hand geschaafd. Op die manier hoeft het zelfs niet haaks te zijn, want de 2 balken compenseren elkaar dan. Ik heb wel 1 balk met wiggen moeten ondersteunen want ze zijn niet allemaal zelfde breedte:
IMG_20160422_154652.jpg
Dan de 2 balken samen gelijmd, en het ziet er goed uit:
IMG_20160422_164650.jpg
Ik ga nu doen zoals Willem zegt: nog eens 2 balken aan elkaar lijmen, en dan die 2 panelen samen lijmen om een paneel van 4 te hebben. Bij mij lag het niet naadloos sluiten wellicht aan mijn nog niet zo ver gevorderde schaaftechnieken. Maar als je de 2 te verlijmen planken naast elkaar zet, zie je veel beter waar het kan misgaan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het naast elkaar zetten van 2 planken en dan schaven is een prima oplossing, goed bedacht!
Zo krijg je ook meer oppervlak waardoor het makkelijker schaven wordt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.