Soft Start / Softstart toevoegen aan afkortzaag

Emklap

Nieuw lid
20 nov 2017
9
0
Hallo klussers,

Ik heb een Ryobi EMS254L afkortzaag waar ik heel tevreden over ben, goede fijnafstelling en een groot bereik (300mmx90mm)

Het enige wat minder prettig is dat deze machine is dat deze geen softstart heeft. Daardoor heeft deze machine voor mij kleine 3 nadelen.
1) De machine meer schud/schokt meer bij het opstarten tov een soft-start
2) Dat door de hoge piekstroom bij het opstarten de stoppen er constant uit vliegen. Dit heb ik opgelost door de voor de garage een andere automaat in mijn meterkast in te bouwen (ik dacht C-karakteristiek).
3) Bij familie en vrienden heb ik geen C-karakteristiek automaat tot mijn beschikking en is het daarom lastig klussen.

Kan iemand me zeggen of er iets bestaat als een soft-start module die ik op deze (en andere) machine kan plaatsen zodat de functie achteraf wordt toegevoegd? bv een kastje tussen de wcd en de machine.

alvast bedankt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Simpelste oplossing, 50m goedkoop verlengsnoer 1 of 1,5 mm/2. Werkt als weerstand en dempt de aanloopstroom. In alle moderne gereedschappen met een hoog vermogen universeelmotor, zit tegenwoordig zo'n blokje. Vergelijkbare motor zoeken en zo'n blokje bij bv kruis bestellen.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Bij mij vliegen ze er ook continue uit bij opstarten, maar nu ik via een haspel van 20 meter werk geen problemen meer.


Simpelste oplossing, 50m goedkoop verlengsnoer 1 of 1,5 mm/2. Werkt als weerstand en dempt de aanloopstroom. In alle moderne gereedschappen met een hoog vermogen universeelmotor, zit tegenwoordig zo'n blokje. Vergelijkbare motor zoeken en zo'n blokje bij bv kruis bestellen.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Oud topic, maar heb dezelfde zaag en ervaar hetzelfde probleem, hoe heb je dit uiteindelijk opgelost? Vind de genoemde inschakelstroom begrenzers nog best prijzig.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Hier is een link naar youtube waar gesproken wordt over een softstart module voor een Ryobi afkortzaag. Niet hetzelfde zaagtype en jammer genoeg in het pools, maar het toont wel aan dat het mogelijk moet zijn.
Ik heb in mijn Dewalt 7492 een softstart ingebouwd en ik ben geen elektronisch genie...

Probeer iemand te vinden die verstand heeft van elektronica en je kan vertellen welke softstart module je nodig hebt en hoe die aangesloten moet worden.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ja precies, bedankt voor het meedenken, ik ben ook geen electronisch genie, zoals de meesten hier een houtmannetje. Maar als ik een oplossing vind laat ik het weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Heb in ieder geval de tekst bij het filmpje vertaald, ten minste Google heeft het vertaald:

Het Ryobi-servicecentrum was niet beschikbaar, dus kocht ik een softstarterkubus voor PLN 20 met twee kabels en verbond deze op het apparaat. Mijn Ryobi blies zekeringen tot 16A door, dus het was onmogelijk om ermee te werken.We ontkoppelen het kleine witte kabelbrugje in de schakelaar en sluiten de softstarter ertussen en de schakelaar aan. De volgorde van de kleuren maakt eigenlijk niet uit. De softstarter past met zijn kabellengte en vorm perfect bij de behuizing, alsof hij speciaal voor dit apparaat is bedoeld. Ik raad een softstarter van 20 A aan vanwege de kracht van het apparaat.
Voorheen had ik de softstarter aangesloten op een universeel verlengsnoer, maar de Ryobi vertraagde niet, terwijl de flexes en drills perfect werkten.


Ik maak hier alvast uit op dat ik op zoek moet naar een 20A softstarter, en deze moet niet te groot zijn om in de behuizing te passen.
 
Laatst bewerkt:

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Jouw Ryobi heeft een 2000 watt motor, net zoals mijn Dewalt zaagtafel. Ik ga er dus van uit dat de module waarnaar ik hierboven gelinkt heb, zou moeten werken voor jou. De module gaat volgens amazon tot 2500 watt. Formaat van de module zou ook goed moeten zijn.

En als ik goed kan rekenen, komt 15 ampere overeen met ongeveer 3300 watt belastbaarheid (tenzij ik nu complete onzin aan het verkopen ben).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Volgens mij is dat alles wat die dingen doen. Als je echt gecontroleerd wil aanlopen, dan worden de printjes een heel stuk duurder.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Net even de zaag open geschroefd, ga er denk ik maar gewoon een bestellen en monteren.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Heb de softstarter ertussen gezet. Heb gebruik gemaakt van kabeleindhulsjes en een kroonsteentje. Heb een foto en filmpjes voor en na gemaakt. Alleen filmpjes uploaden lukt niet.
 

Bijlagen

  • PXL_20240125_174428110.jpg
    PXL_20240125_174428110.jpg
    102,2 KB · Weergaven: 39
  • PXL_20240117_102712368.MP.jpg
    PXL_20240117_102712368.MP.jpg
    97,5 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Draai de koonsteenjes echt goed vast.
je kan eigenlijk beter een kabelverbinder gebruiken
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
180
29
Ok bedankt voor de tip, dat kan ik nog aanpassen. Had dit idee van de Pool op youtube gestolen, daar komt onderstaande foto vandaan. Het werkt goed, op de filmpjes goed te horen/zien, misschien heeft iemand nog tips hoe ik die kan uploaden...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240117-122932.png
    Screenshot_20240117-122932.png
    312,4 KB · Weergaven: 28

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.