Vraagje over kettingzaag ketting

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Even kijken of ik het een beetje duidelijk kan formuleren...
Op de ketting heb de de zaagtand.. Het gedeelte wat dus geslepen moet worden.. Daarvoor heb je de ''haaienvin'', de dieptesteller als ik het goed begrepen heb. Maar wat daar dan naast? Dus in het midden van de ketting.. Het midden van de schakel, daar zit ook nog weer een soort van vin. Waar dient die voor?
Als ik andere kettingen bekijk hebben die dat volgens mij niet.

stihl ketting.jpg


Ik heb een tijdje geleden namelijk zo'n Timberline sharpener gekocht voor de kettingzaag. Nu heb ik nog niet gezaagd met deze zaag maar ik wou dus even kijken hoe dat ging op zo'n zaag. Maar dat freesje loopt dus aan tegen die vin in het midden van de ketting. Moet die dan gewoon met dat freesstiftje ook weggefreest worden?
Het gaat om de standaard ketting op een Stihl MSE200 trouwens.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dit is een veiligheids schakel. Die worden gebruikt om het risico op kick-back zo veel mogelijk te verminderen.
Je moet er echter nog steeds op beducht zijn dat kick back nog steeds kan gebeuren. Probeer zo weinig mogelijk met de bovenkant van de punt van het zaagblad te zagen!
Je kunt rustig met de Timberline sharpener er iets van af halen.
Kijk anders ook eens op http://www.oregonchain.eu/fileadmin/support/2_technical/maintemanual/MM_NL.pdf
Daar staat van alles over het onderhoud van je ketting en zaagblad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.