servo motor als aandrijving draaibank

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
hallo
ik heb een iets oudere grotendeels zelfbouw draaibak vastgekregen , maar er zit geen motor bij .
Ik kan nu ze schappelijk geprijst een complete dc servo set bekomen de motor loopt echter maar 140rpm ( de rest is niet echt leesbaar maar betwijfel dat het 1400 zou zijn ) met 4.5 NM torque
bedoeling zou eerder zijn van bredere stukken te draaien dan het echt lange spindelwerk .
iemand die hiet ervaring mee heeft ?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Je hebt niets aan die servomotor, als aandrijving voor het draaigedeelte van een houtdraaibank is die niet geschikt. Een servomotor is een regelmotor zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Servomotor . Wanneer je een cnc draai- of freesbank zou hebben dan is dat een ander verhaal , maar als primaire draaimotor heeft het geen nut .
Je moet een draaimotor hebben geen servo.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Je hebt niets aan die servomotor, als aandrijving voor het draaigedeelte van een houtdraaibank is die niet geschikt. Een servomotor is een regelmotor zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Servomotor . Wanneer je een cnc draai- of freesbank zou hebben dan is dat een ander verhaal , maar als primaire draaimotor heeft het geen nut .
Je moet een draaimotor hebben geen servo.

eerlijk gezegd begrijp ik de beschrijving niet op Wikipedia.

is het een steppenmotor?

Impuls geeft verdraaiing?
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Waarom zou je een servomotor willen gebruiken ? Misschien snap ik de vraag niet goed ?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Een servo motor zou gebruikt kunnen worden,het is een gewone gelijkstroom motor met een detectie sensor er op zodat hij weet waar hij staat.
de vraag is wel of het toerental en het koppel voldoende zijn.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Waarom wil je een servo motor gebruiken? Als het een kosten overweging is dan is het een slechte keus. Goede servomotoren zijn factoren duurder dan draaistroommotoren. Als je je servomotor goed gedimensioneerd dan kan het prima. Maar niet andersom.
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
is voor een stuk uit kosten overweging . ik kan deze relatief goedkoop krijgen , (goedkoper dan de meeste 2dehands 220v motoren laat staan de 3fase met een frequentieregelaar ( geen 3 fase in huis )
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hm, Ik zou het (nog) moeten weten maar dat is niet zo. Dat gezegd zijnde toch een opmerking die zou kunnen pleiten voor een servomotor (of eigenlijk liever een ""gewone"" toerengeregelde compoundgelijkstroommotor): Het koppel bij lage toertallen is hoog. Dit in tegenstelling tot een draaistroommotor met freq. regelaar.
Ikzelf zou alleen voor deze weg kiezen (toerengeregelde gelijkstroommotor etc) als je naast houtbewerking ook elektrotechniek als hobby hebt.

Kun je de aansturing voor de servomotor erbij kopen en werkt het allemaal? Vind je het vermogen groot genoeg?
En wat is het koppel als functie van het toerental? (ik denk dat het min of meer vlak is. Dat zou mooi zijn, maar.... Is het ook zo, in dit geval??)
mvg
klaas0639
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
servo driver zit erbij alsook de omvormer naar 110v dus volledig werkende set behalve de controller ervoor hiervoor ga ik een simpele arduino gebruiken
koppelcurve zou zo goed als vlak moeten zijn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.