inschrijven KVK?

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Hallo,

Ik ben nu 17 jaar en zit te denken om mij in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Omdat ik af een toe een klus doe en om mijn BTW te kunnen declareren.

De inschrijving kost zo een 50 euro
Zijn er nog andere regels aan verbonden omdat ik nog minderjarig ben?
ik hoorde ik dat je een x aantal klussen per jaar moet doen, weet iemand hoeveel dit is en of dat nog steeds geldt?

Alles tips en adviezen zijn heel erg welkom

alvast bedankt!
Paulo
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
onder de 18 toestemming en mee tekenen nodig van een van de ouders ivm wettelijke aansprakelijkheid vlgs mij
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Laat dat bedrijfsplan maar zitten, dat is niet nodig. Je schrijft je gewoon in als eenmanszaak.

Gelukkig is de jaarlijkse vergoeding afgeschaft, want behalve een btw-nummer en toegang to de groothandel heb je verder niet veel aan de KvK. Je krijgt vooral een berg ongewenste mailing van administratiekantoren etc. Daarvoor kun je je uitschrijven.
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
interessant onderwerp, ik zat namelijk precies aan het zelfde denken. qua het bedrijfs plan dat is volgens mij ook niet nodig. voor zover ik geleerd heb op school is dat alleen nodig als je ook een lening af wilt afsluiten dan willen ze precies weten waar je alles aan gaat besteden en zo. als dat niet zo is hoor ik dat graag. moet volgend jaar een ondernemingen plan schrijven voor school dus ik blijf zeker mee lezen. kan nog interessant zijn voor volgend jaar.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een onderneming moet gebaseerd zijn op een plan. Oftewel, een ondernemingsplan. Schrijf dat (dat doe je voor jezelf, niet in eerste instantie voor een bank), laat iedereen die je kent er gaten in schieten, pas het aan, doe hetzelfde nog eens tot je het gevoel hebt dat het gaat werken EN nog steeds is wat je wil. Heb je dat gevoel niet, begin er dan niet aan. Wees kritisch, realistisch en bovenal eerlijk tegenover jezelf. Dat is de zin en het nut van een ondernemingsplan, ook al heb je dat niet perse nodig voor een bank of een andere geldverstrekker. Er zijn legio voorbeelden te vinden op het net van dergelijke plannen en de kamer van koophandel kan je daar ook bijzonder behulpzaam bij zijn. Er zit daar veel kennis van zaken waar je wel degelijk heel veel aan kan hebben.

Een eigen bedrijf is ontzettend leuk, maar er komt wel het een en ander bij kijken, zoals administratie (boeken moeten kloppen), belastingzaken (de belastingdienst wil van alles van je [voornamelijk geld en daar is niks mis mee maar kunnen ze dat nou niet wat eenvoudiger maken?]), marketing (of verwacht je dat de opdrachten vanzelf op je af komen?), planning (die opdrachten moeten op tijd af en het materiaal moet er tijdig zijn). Dan krijg je nog je huisvesting met alles wat daar weer bij komt kijken, vervoer, je machinepark, voorraden...... Enfin, het is nogal wat. Al die zaken moet je de revue laten passeren in je ondernemingsplan. Alles op een rijtje, en dan de beslissing nemen. De meeste ondernemers gaan stuk doordat ze van te voren niet geweten hebben waar ze aan wilden beginnen.

Neemt niet weg dat ik respect heb voor iedereen die wil gaan ondernemen, zeker op jongere leeftijd! Doen, maar wel doordacht.

Succes!!

Groet, Rob.
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Tja, met zo'n advies was ik nooit ondernemer geworden... :D

TS doet al klussen dus een eenvoudige vorm van "marketing" heeft hij al onder de knie, het gaat hem nu vooral om de voordelen van een btw-nummer. Daarbij kan hij ook nog in aanmerking komen voor startersaftrek. Prima manier om er in te rollen en het vak en het ondernemen te leren. Een eenvoudige administratie voldoet. Al doende leert men.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Rob heeft helemaal gelijk een ondernemingsplan schrijf je voor jezelf.
Bedenk wel dat er eisen aan vast zitten aan een inschrijving voordat ondernemer bent en de btw mag verrekenen. Juist voor deze eerste vragen kan je prima bij de kvk terecht.
Een jaar geen omzet of activiteit dan kan de ficus heel vervelend doen (spreek uit eigen ervaring en het bedrijf is van 1823)
Toch moet je er in jouw geval niet tegenop zien. Je hebt waarschijnlijk nauwelijks vaste kosten (geen gezin geen eigen huis geen energie nota etc) Heel simpel gezegd geef je niet meer uit dan er in komt dan kan je geen buil vallen. Koop niet op rekening betalen moet je toch en je krijgt geen onverwachte uitgaven. Bovendien hebben heel veel bedrijven graag meteen geld. Kan je weer een betere korting bedingen.Zet meteen het bedrag dat je aan btw moet betalen op een aparte rekening en reken erop dat van elk bedrag dat je onttrekt uit de onderneming je zon 30% belasting moet betalen. Dit is een grove indicatie
Heb je een broertje dood aan administratie laat dit dan door een ander doen.(liefst een onbetaalde vrijwilliger die je wil helpen) Betaal altijd je eigen rekening zelf en teken alles af.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
De belastingdienst heeft een uren criterium om als ondernemer actief te zijn, af en toe een klus (je) zal niet voldoende zijn.
als je jonger dan 18 bent moet je voogd/ouder meetekenen. Die dus mede verantwoordelijk zijn.
als je weinig werk hebt en veel aankoopt krijg je btw terug (declaratie) dat vind de belastingdienst niet leuk en kan je sneller controle verwachten.

De kvk inschrijving kost niets, ze zullen je adres gegevens verkopen.
waar je rekening mee moet houden is de belastingdienst ga daar eens op gesprek dat kan gewoon.

aankopen tot €700 per stuk zijn een directe volledige afschrijving en geen investering.
aankopen boven de €700 zijn veelal investeringen dus afschrijven in 3 a 5 jaar hier gaan veel startups vaak de mist in.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik zou héél voorzichtig zijn met mondelinge informatie inwinnen bij de belastingdienst.
Ik zou zorgen dat ik alles zwart op wit heb ( mail tel ik daarbij mee, als je goede back-ups maakt)
Alle informatie die je krijgt en die je achteraf niet kan bewijzen is levens gevaarlijk.
Degeen die je helpt kan een 'foutje' maken.

Geld niet alleen voor de belastingdienst, maar ook de KVK, sociale verzekeringbank en ga zo maar door.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
wat mij lijkt wat de topic starter wilt is alleen bij de kvk in geschreven zijn en btw kunnen rekenen om gezeur te voor komen als die wat meer gaat verdienen. volgens mij is het niet de bedoeling om echt vast elke maand werk te hebben of zo lijkt mij zo dus huisvesting is er al niet als die dit allemaal thuis doet. voor zo iets lijkt mij een ondernemingen plan nog al onnodig aangezien je dan niet echt een onderneming bent maar meer wit bij klust zeg maar, het kan dat topic starter tog wat anders bedoelt dan moet die dit maar even melden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als je wit bijklust heb je dus gewoon een onderneming met alle lasten en lusten. Veel mooier is het gewoon niet. Goed beslagen ten ijs komen is dan DE manier om ellende voor te zijn.

Tip nav de post van Lemen: ik vraag altijd bij gesprekken met fiscus, accountant et cetera "waar kan ik dat terugvinden? " Alles staat wel ergens op de site van belastingdienst, KvK en dergelijke. Genoemde instanties zijn niet de vijand, mensen, integendeel, de belastingdienst en de KvK hebben mij meer dan eens goed getipt en voorgelicht.

Groet, Rob.
 

PBT

Actieve deelnemer
Vergeet niet dat je als "beunhaas" een klantenkring opbouwt, waarvan als je officieel start de meesten afhaken omdat je omhoog moet met je uurprijs ivm loonheffing en dat soort dingen.
Je kan ook bij de jaarlijkse belastingsaangifte opgeven dat je bij verdient.
Je hebt het over btw berekenen... vergeet niet dat de door jou berekende btw afgedragen moet worden, en de btw die jij betaald over aangekochte spullen krijg je terug. Hierbij is het zo dat je eigenlijk altijd btw zal moeten afdragen aangezien je ook over de verkochte materialen wat marge hebt.

Mocht je vragen hebben over het starten van een bedrijf op jonge leeftijd kan je me altijd een pb doen. Ik ben zelf begonnen toen ik nét 24 was. Wat ik je wel al kan zeggen is dat veel potentiele klanten afhaken omdat ze denken dat je het werk niet aankan aangezien je nog jong bent. Dit heb ik zelf in het begin vaak meegemaakt.
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Kleine samenvatting van de site van de Belastingdienst. Vanwege het urencriterium komt Paulo waarschijnlijk (nog) niet voor zelfstandigenaftrek of startersaftrek in aanmerking. De kleine ondernemersregeling is wel interessant voor hem.

Voor wie geldt de btw?
Als u ondernemer bent, hebt u te maken met de btw. U betaalt over uw omzet btw aan ons. Meestal berekent u deze btw aan uw klanten. Van de inkopen en kosten die u maakt, kunt u de btw aftrekken.

Wanneer ondernemer voor de btw?
U bent ondernemer voor de btw als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. Meer hierover leest u bij Ondernemer.

Ondernemer
U bent ondernemer als u zelfstandig werkzaamheden uitvoert en daar inkomsten uit hebt. Als u een onderneming start, moet u zich bij de Kamer van Koophandel aanmelden. Vervolgens wordt beoordeeld of u ondernemer bent voor de btw.

Voorwaarden ondernemerschap
Om te beoordelen of u ondernemer bent voor de btw, letten wij op de volgende zaken:
• Oefent u zelfstandig een bedrijf of beroep uit?
Als u zelfstandig werkt en u hebt inkomsten, dan bent u meestal ondernemer voor de btw. U kunt ondernemer zijn voor de btw, ongeacht de rechtsvorm die u kiest.
• Hebt u regelmatig inkomsten?
U moet regelmatig inkomsten hebben uit uw bedrijf of beroep. Het maakt hierbij niet uit of u winst beoogt of maakt. Mogelijk maakt u in het begin van uw onderneming zelfs verlies. Ook dan moet u btw betalen over uw omzet.
• Hebt u inkomsten naast uw werk in vaste dienst?
Over inkomsten naast uw werk in vaste dienst moet u meestal btw betalen. Bijvoorbeeld als u als stukadoor naast uw vaste baan regelmatig stucwerk doet. Meer hierover leest u bij Nevenwerkzaamheden.
• Exploiteert u een vermogensbestanddeel of een recht?
Als u een vermogensbestanddeel of een recht exploiteert, bijvoorbeeld omdat u een pand verhuurt of een vergoeding voor een octrooirecht ontvangt, dan bent u meestal ondernemer voor de btw.

Urencriterium
Bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan kunt u in aanmerking komen voor bepaalde soorten ondernemersaftrek. Voor sommige van deze ondernemersaftrekken moet u voldoen aan het urencriterium of het verlaagd urencriterium. Lees op deze pagina wat het urencriterium is.

Voorwaarden urencriterium
U voldoet meestal aan het urencriterium als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
• U besteedt 1.225 uren aan uw onderneming(en). Onderbrak u uw werk als ondernemer door uw zwangerschap? Dan tellen de niet-gewerkte uren over totaal 16 weken toch mee als gewerkte uren.
• U moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst). Was u in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer? Dan hoeft u niet te voldoen aan deze voorwaarde.

Zelfstandigenaftrek 2015
Bent u ondernemer, voldoet u aan het urencriterium en hebt u aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet bereikt? Dan is de zelfstandigenaftrek in 2015 een bedrag van € 7.280. De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst vóór ondernemersaftrek. Deze beperking geldt niet als u in aanmerking komt voor de startersaftrek.
Als uw winst te laag is om de zelfstandigenaftrek geheel toe te passen, kunt u het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek verrekenen in de volgende 9 jaar. De winst moet in die jaren dan wel hoger zijn dan de zelfstandigenaftrek in die jaren.

Startersaftrek
De zelfstandigenaftrek wordt verhoogd met een startersaftrek van € 2.123 in de volgende situatie:
• U was in 1 of meer van de 5 voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer.
• U paste in die periode niet meer dan 2 keer zelfstandigenaftrek toe.
De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst vóór ondernemersaftrek. Deze beperking geldt niet als u in aanmerking komt voor de startersaftrek. Als u in aanmerking komt voor de startersaftrek, hebt u recht op het volledige bedrag van de zelfstandigenaftrek.

Kleineondernemersregeling
Moet u in een jaar minder dan € 1.883 btw betalen? Dan kunt in aanmerking komen voor belastingvermindering. Of u hoeft helemaal geen btw te betalen. U maakt dan gebruik van de kleineondernemersregeling.
 
Laatst bewerkt:

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Laat je niet afleiden door wat hier geschreven staat hoor over een plan. Alles wel afhankelijk hoe 'full-time' je het wilt aanpakken. Maar met 17 jaar ga je waarschijnlijk in eerste instantie naar school neem ik aan. En zo niet, dan lijkt me het verstandig van toch wel.

[dikke disclaimer, want onderstaand is natuurlijk 100% afhankelijk van wat je wilt gaan doen; ik ging uit van een pro-hobbymatige part-time bijklusser]

Maak een afspraak bij de KVK en ga maar inschrijven als ondernemer met een eenmanszaak en laat je voorlichten door henzelf. Als je niet meer als een half jaar per jaar onderneemt (alle uren tellen mee) dan zul je inderdaad vanuit het perspectief van de belastingdienst in eerste instantie een ondernemer zijn voor de BTW en krijg je van de belastingdienst een BTW nummer (dat is NL<je BSN>B01). Je bent dan nog geen ondernemer voor de inkomstenbelasting als je het 'urencriterium' van ca 1200 uren niet haalt per jaar. Je zult je zakelijk bestede bonnetjes (aparte rekening bij je bank aanvragen; altijd slim om de boel gescheiden te houden en alles pinnen - geen cash) moeten bijhouden en eens per kwartaal je BTW moeten aangeven. Een simpele rekensheet in excel is afdoende administratie. Maak gebruik van de kleine ondernemersregeling (zie belastingdienst site) als je minder als ca. 10000 EUR 'winst' maakt per jaar, zo hoef je geen ontvangen BTW af te dragen.

Verder kun je, je verdiensten opgeven in je inkomstenbelasting als 'resultaat uit overige werkzaamheden', daar geef je je inkomsten op en aftrekbare kosten. Verder zul je moeten leren wat je wel helemaal en gedeeltelijk mag opvoeren als kosten (bijv zakelijke etentjes waarbij je zelf deel in neemt; en nooit je eigen lunch!).

Wellicht kun je iets meer zeggen hoe 'serieus' je bent, of dat je alleen wilt gaan voor een Makro, Sligro, Bouwmaat en Jongeneel pas.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Zo moeilijk is het echt allemaal niet..

Mijn meisje heeft ook net een bedrijfje opgestart en heeft zich zodoende laten inschrijven. Idd 5 tientjes en dan kan je ook gelijk je klanten natrekken bij de Kvk. Een administratieprogrammaatje gekocht voor 5 tientjes per jaar (kan ook gratis) en met veel ondernemers praten hoe zij bepaalde zaken aanpakken als je tegen iets aan loopt.

That's it, klaar. Een ondernemingsplan is pas echt nodig als je serieus wilt investeren en daarvoor geld nodig hebt. Je kan er natuurlijk wel 1 voor jezelf schrijven..

Het advies van Bijtel is een goeie, bezoek 's zo'n startersdag!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Erg jammer dat er weinig waarde wordt gehecht aan een goede, gedegen voorbereiding voor het starten van een eigen bedrijf of bedrijfje.... De schuldhulpsanering zit vol met mensen die even snel een bedrijfje begonnen zijn....

Nee, het is niet moeilijk om iets op te starten. Het is wel moeilijk om het goed draaiende te krijgen en te houden. De meeste bedrijven en bedrijfjes in moeilijkheden die ik in een periode van vijftien jaar als bedrijfsadviseur uit de prut moest helpen hadden zich niet goed voorbereid. Vaak cashflowproblemen niet aan zien komen (en dat zijn niet alleen grotere bedrijven, integendeel, juist de kleintjes komen snel in de knoei als betalingen uitblijven), administratie niet op orde is ook een veel voorkomende en natuurlijk de vrolijke aanslagen van de belastingdienst waarvan iedereen weet dat ze komen maar die op een of andere manier geen dwingende reden zijn om er geld voor te reserveren....

Wat is er op tegen om een paar avonden achter je PC te gaan zitten en alles eens goed op papier te zetten en te overdenken? Kost weinig tot niets en je voorkomt er vaak veel ellende mee. Misschien kom je wel tot de ontdekking dat het financieel veel aantrekkelijker is om geen bedrijfje te beginnen. Kom je alleen achter door je goed voor te laten lichten en alles rustig te overzien. Neem dan pas je beslissing!

"That's it, klaar" heb ik drie keer in mijn leven als ondernemer kunnen zeggen, twee keer na verkoop van mijn bedrijf met de centen op de bank en alles juridisch dichtgespijkerd en één keer na het net op tijd stoppen met een bedrijf waardoor de schade gelukkig zeer beperkt bleef. In alle andere gevallen ben je als ondernemer NOOIT klaar. Onderschat het niet, als je het serieus wil aanpakken.

Grappig, vóór iemand aan een project begint, zij het een grote verbouwing of het timmeren van een kippenhok, wordt er een plan gemaakt met een schetsje of tekening, minimaal. Vreemd dat de waarde van een goed plan bij het oprichten van een onderneminkje, hoe klein dan ook, niet gezien wordt....

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.