iemand bekend met een systeem om grote vlakke stamschijven te zagen?

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ik ben op zoek naar informatie over het zo recht mogelijk zagen van schijven van grote boomstammen.
Ik bedoel daarmee dus in de dwarsrichting (cookies) en niet in de lengterichting (slabs).
Ik denk zelf aan een soort verticaal Alaskan Mill systeem waarbij de kettingzaag langs geleiders naar beneden zakt aan weerszijden van de stam.
Ik heb verschillende posts gelezen over een systeem met geleiders icm bovenfrees en dergelijke maar ik zou dat liever vermijden en direct een vlak genoeg oppervlak verkrijgen na zagen om te kunnen schuren.

Ik kan er echter nergens iets over vinden. Ik heb ooit iets gezien op een US website waarbij ze grote logs haaks afzaagden met behulp van een kettingzaag op een soort statief op wielen wat met behulp van een hefboom gekanteld werd. Nu staat er echter niet meer op helaas.

Is er iemand bekend met een dergelijk systeem? Of iets anders which does the trick?
Alvast bedankt voor een reactie.

groeten
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb wel eens dingen gezien waarbij het blad van een kettingzaag aan een as geschroefd werd - als je blad lang genoeg is om de stam in 1x door te zagen en de ketting scherp genoeg is om niet te verlopen, dan moet dat toch kunnen als je die as aan een ligger op de stam vastmaakt zodat hij de dikte van de schijf kan verschuiven?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Misschien mis ik hier wat hoor. Maar kan je dat niet gewoon met een alaskan mill doen?
Een normale kettingzaag is bedoeld voor crosscut snedes en de mill kan je boven over de stomp geleiden?

Edit: Ahhw, die boomstam ligt al op de grond natuurlijk....
 
Laatst bewerkt:

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Als het over niet te veel schijven gaat zou ik toch voor de bovenfrees kiezen.
Gewoon met de kettingzaag uit de hand zagen, vlakken met de bovenfrees en opschuren.

Wanneer er je begint te schuren na een snede met de kettingzaag ga je flink moeten schuren, waarschijnlijk schuur je dan nog wat extra golven in de schijf.

Moest je een breedbandschurmachine ter beschikking hebben is het natuurlijk weer een ander verhaal.

S.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo
bedankt voor de reakties.

@Juriaan Ik denk dat ik me een voorstelling kan maken van het principe maar zou je enig idee hebben waar ik er iets van zou kunnen vinden?

@Robert Het is inderdaad voor als een stam al ligt.

@Silvano Hoe ik het nu zie, zou ik het vaker willen doen. Daarom heb ik er wel wat voor over om het redelijk efficiënt te doen maar wel op een flexibele manier (dus zonder hulp van een zagerij)
Ik heb het nog nooit geprobeerd met een bovenfrees maar het lijkt me een heel tijdrovend karwei. Misschien valt het me wel mee in de praktijk maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat je het freesgedeelte zou kunnen overslaan als je maar heel precies kan zagen en dat het meerwerk in schuren niet opweegt tegen het frezen.
Een breedbandschuurmachine heb ik helaas niet ter beschikking. Misschien zou ik daar wel een bedrijf voor kunnen vinden.
 

Boo

Actieve deelnemer
@Iemen Een Alaskan Mill is de verzamelnaam voor het horizontaal zagen met behulp van een kettingzaag en een geleider, zoals de logosol die jij dan hebt vermoed ik. Wat mij dan direct brengt bij de vraag hoe die je bevalt.(?) Ik zat er namelijk toevallig vandaag naar te kijken. Het is het enige nl bedrijf dat ik heb kunnen vinden tot nu toe die ze levert en wat ik ervan kan zien ziet er degelijk uit naar mijn mening.
Wat ik zoek, is bedoeld voor vooral grote stammen, maar bedankt voor de link.

@Jurriaan dat is een mogelijkheid maar ik zou het in eerste instantie toch liever willen proberen met een soort geleider aan beide kanten van de stam. het lijkt me beter voor de zuiverheid van de zaagsnede (en beter voor het zwaard)

- - - Updated - - -

@tuoh dat is inderdaad wat ik ooit heb gezien. Het is nog niet wat ik in gedachten heb maar ik ga wel gelijk even zoeken wat Holtec precies heeft.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Een ouderwetse trekzaag misschien
ik heb eens staan kijken naar een houthakkers wedstrijd.
dat ging toch behoorlijk rap moet ik zeggen.

misschien bestaan er ook draadzagen voor hout.
met dergelijke zagen kan je in principe alles zagen tot hele schepen aan toe
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
De logosol bevalt prima.
Het is gewoon heel degelijk materiaal. Als je het bekijkt denk je een 4jarige kan het bedenken, maar het is netjes uitgevoerd.
Een buurman heeft een grotere met een gigantische lintzaag, maar met de kettingzaag is het eindproduct veel netter. ( misschien raar, maar het is waar)

Waar ik ook absoluut tevreden over ben is de service. Ik kan niet spreken voor de nederlandse ( of belgische) importeur/dealer maar hier in Noorwegen vallen ze gewoon op met hun service en kennis van hun product.
Ok heb het instapmodel M5, die is uit productie en vervangen door de M7. Als nederlander was ik er als de kippen bij toen de M5 tegen lage prijzen werd aangeboden.
Toeval is dat de noorse leverancier hier vlak bij zit. ( krap 2 uurtjes rijden )
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Er zijn afkortmachines te koop speciaal voor pakken gekantrecht hout, bestaande uit een kettingzaag die over een draaipunt zoals Jurriaan bedoelt vertikaal zaagt, volgens mij oa van Prinz. Zal wel erg duur zijn maar misschien kun je ze goedkoop op Ebay.de vinden, of ideeen opdoen hoe je er zelf een kunt maken.

groet, Chris
 

Boo

Actieve deelnemer
@boertje ja heb ik serieus ook al naar gekeken, een buck 1. Maar afgezien van de lichamelijke inspanning, vrees ik dat je het nooit echt recht houdt, zeker niet bij grotere diameters. Het lijkt me wel leuk trouwens, voor een keertje dan...;-)

@Iemen goed om te horen dat hij zo goed bevalt. Hier heet het de M8, ik weet niet of dat dezelfde is. Ik zat eigenlijk meer te kijken naar een Big Mill LSG van Logosol. Heb je daar toevallig ervaring mee?

tuoh ik heb net even gekeken bij Holtec, dat was een humbling experience. ;-)
Ik kon de door jou genoemde zaag eerst niet vinden.
Pas toen ik bij de 'entry models for beginners' keek, vond ik de piccolo en z'n grotere broertje de kappstar die een diameter van respectievelijk 135 en 200 cm in één keer doorzagen.
Ik denk dat ik wel op een goed spoor zit hiermee.

@chris bovenstaande is wat jij ook bedoelt. Ik ga ook zoeken op Prinz, bedankt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
De M8 is een stapje luxer dan de M7. Als je logosol.nl intoetst zie je rechtsboven direct een plaatje van de M7 :p
Ik moet bij de M5 een pennetje verzetten om de dikte van de te zagen plank in te stellen. Bij de M8 gaat het automatisch. M7 weet ik zo niet exact wat de verschillen zijn. ( indien nodig wil ik dat wel uitzoeken op de noorse of zweedse site)
Met de bjg mill LSG heb ik geen ervaring. Ik heb wel de filmpjes en ervaringen van de 'gewone' big mill gekeken, en vond het iets te primitief. Pls dat de werkhouding je rug om zeep helpt.
 

Boo

Actieve deelnemer
Ik heb een zaag gevonden zoals ik me voorstelde, de PK1500 pakketzaag van Logosol:

logosol_pk1500_3201.jpg
 

Boo

Actieve deelnemer
@ Lemen:
Ik vraag me af, hoe wordt bij een dergelijke mill als de jouwe (en alle andere alaskans) voorkomen dat het zaagblad bol trekt door het gewicht van de motor die toch eigenlijk aan het blad hangt voorbij het ophangpunt?
Ik zag in een eerdere thread waarin een zelfbouw mill aan bod kwam dat deze dat had opgevangen met een extra ophanging van de motor.
Bij geen enkele andere mill zie ik iets dergelijks.

edit; ik was in de war, de jouwe heeft een vaste motor op een frame volgens mij.
De vraag blijft echter wel hoe dit bij systemen met een 'losse' motorzaag zit
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
@boo die bedoel ik niet een dergelijke zaag noemen wij hier overigens een spanzaag
Ik bedoel deze Trekzaag
voor 2 personen
Als je recht begint blijft hij door de geleiding van het blad volgens mij bijna vanzelf recht
je zou eventueel een hele grote verstekbak kunnen maken voor het eerste stukje

Ik heb een bosbouw wedstrijd gezien waarmee het gelijk opging met een kettingzaag.
daar ga je wel van zweten uiteraard :D
maar rustig aan kan ook en is het niet veel zwaarder dan een gewone handzaag mist de stam op een goede hoogte ligt
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.