Modificeren Bosch PTS 10 tafelzaag

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Beste mensen *kuch*

Momenteel overweeg ik om mijn tafelzaag Bosch PTS 10 te *hoest* modificeren zodat deze een betere stofafzuiging krijgt.
Het zaagbladhuis is zeer open gebouwd, waardoor (naar mijn idee) het merendeel van het zaagsel buiten het afzuigsysteem in de machine zelf terecht komt.

Mijn 1e idee was om het zaagbladhuis dicht te maken, maar bedacht mij toen dat dit met het verstellen van het zaagblad mee beweegt.....

Mijn laatste hoop vestig ik dan ook op de Willie Wortels onder ons ;)
Iemand een briljant plan toevallig???
Alvast bedankt.

IMG_1089.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een jaar terug heb ik geprobeerd mijn tafelzaag afzuigtechnisch wat te verbeteren. Steeds iets toegevoegd, waaronder afzuiging boven de tafel, direct aan het zaagblad, afsluiten van de hele onderkant van de tafel met een aparte afzuigopening, een hendel met een veer die in zijn geheel trilt waardoor opgehoopt stof los zou moeten komen. Veel geleerd, het belangrijkste leermoment was toen ik moest constateren dat 95% van het afgezogen zaagsel door de afzuigmogelijkheid waar vanuit de fabriek in voorzien was weggetrokken werd..... :( De resterende 5% maakten al het werk niet de moeite waard en er "lekte" nog steeds aan alle kanten stof en zaagsel uit de machine, alleen nu op andere plekken (door ventilatieopeningen, de halvemaanvormige gleuf waar de bladverstelling doorloopt, et cetera)

Voornaamste probleem is dat die zagen overal open zijn. Je kan bepaalde delen wel afsluiten maar door alle "lekken" kan je nooit voldoende zuiging creëren om effectief het stof en zaagsel weg te werken, tenzij je met enorme overkill bezig gaat (een gruwelijk grote afzuiger, dus) Mijn bouwstofzuiger leverde in ieder geval ruim onvoldoende vermogen. Alle toeters en bellen heb ik er maar weer afgesloopt, behalve de trilhendel, die bleek zijn werk wel te doen hoewel het opgehoopte zaagsel nu gewoon op de grond valt....

Bij een volgende tafelzaag zal de afzuiging een belangrijk punt worden, bij de huidige heb ik de moed opgegeven. Veel positiefs kan ik niet aandragen dus, alleen het advies om er niet al te veel tijd en geld in te stoppen.

Groet, Rob.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Dank voor je bericht.

Tijdens het nemen van de foto realiseerde ik mij ook dat het een bewegend deel betreft en dus lastig af te sluiten valt........
Vanuit een ooghoek dus al gekeken naar iets anders, in dit geval een Makita 2704.

Ike gevraagd wat ik mag verwachten, en wat schetst mijn verbazing????
Het antwoord:


De 2704 is voorzien van een aansluiting voor stofafzuiging, dus stofafzuiging is mogelijk. Of de stofafzuiging voldoende is hangt ook sterk af van de stofzuiger.
De manier waarop bij de 2704 stof wordt afgezogen is nagenoeg hetzelfde als bij de PTS 10 van Bosch. Ik vermoed dat er qua stof niet veel verschil zal zijn tussen beide.
Met vriendelijke groet,

Ike Vogels

Valt een beetje tegen dus :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.