zusjes in iep

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
iepzusjes.jpg
zusjes in iep en een beetje walnoot.

normaal met houtdraaien heb ik de zelfdiscipline van een grieks staatsambtenaar. tis tenslotte hobby en het heeft ook wel wat dat elk stuk uniek is. vrijwel iedereen uit mijn omgeving slikt dat ook voor zoete koek, dat ik dus zo lekker artistiek alleen maar unieke dingen maak. jullie weten natuurlijk wel beter: het is gewoon beremoeilijk 2 identieke vaasje, potjes, schalen, etcetera te draaien. voeg daar mijn griekse draaiersmentaliteit aan toe en resultaat is dat er niks van mij hetzelfde is.
dat moet maar eens afgelopen zijn. iepen zusjes dus. niet precies hetzelfde, dat nou ook weer niet, maar dan toch in ieder geval perfect in verhouding tot elkaar. grote zus zou op alle fronten 1 kwart groter zijn dan kleine zus.

eerst zusje gedraaid, wat natuurlijk niet moeilijk was, want die was immers nog uniek. grote zus met veel gereken en gemeet aardig in verhouding weten te krijgen.
maar zoals dat bij zusjes wel eens gaat, bleek de grote een loeder eerste klas, met noesten en scheuren in dr kern. in de laatste minuten brak de kelk met een plopje op zo'n noest uit...
goed, na wat zeer ongrieks gedrag mijnerzijds na een uurtje de beitel maar weer opgepakt en mevrouw dan maar een lullig kraagje gegeven.

weer twee lekker-artistiek-unieke stukken.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Da's echt een knap stel. Ik vind de vazen erg mooi van kleur en lijn, en die stoppen zijn echte kunststukjes. Een heeeeeel klein puntje: als je de voet van de stop in de kraag zou verzinken vormen de delen m.i. een nog mooier geheel.
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
@ kor: ik denk dat je een goed punt hebt met dat verzinken. moet wel even goed kijken hoe ik dat precies ga aanpakken, maar dan gaan ze toch even terug op de draaibank denk ik. bedankt voor het meekijken.
@renee: yup uit kopshout. ik doe dat niet heel veel meer omdat groen kopshout wel erg vaak scheurde bij mij, maar ik had met deze iep eerder wel goede ervaringen.
@mark: moest even googelen op stuart mortimer. het idee om het in hout te doen heb ik wel van het net geplukt,maar vooral van youtube eigenlijk. heel vroeger deze vormen al wel in zilver en in steen gedaan, maar daar komt wat andere techniek bij kijken. bedankt voor de onbedoelde tip! net weer wat ideen opgedaan.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Mooie klassieke vormen. Ik vergelijk het houtdraaien wel eens met skieen. In het begin bepaalt de sneeuw waar je je bocht draait, als je later wat ervaring hebt kan je het zelf bepalen. Bij houtdraaien is het net zo in het begin bepaal je noch niet alles zelf door een happer wordt de maat net even anders. Ik maak dan ook uitsluitend unicaten. Lekker makkelijk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.