houten hamer

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
van het weekend eindelijk weer eens iets van echt hout gemaakt, lekker op me gemak aan het keutelen geweest :cool:
ik heb alles volledig mt de hand gedaan


IMAG0049.jpg
IMAG0050.jpg
IMAG0051.jpg
IMAG0052.jpg
IMAG0053.jpg

op en aanmerkingen zijn altijd welkom
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Mooie hamer. Lekker groot ook. Ik vraag me alleen af of je de steel niet veel dieper in de kop had moeten laten vallen. Voor zo'n grote hamer lijkt dit me aan de korte kant.

Ik ben zelf ook bezig met een hamer en hoop 'm deze week af te kunnen maken. Ik zal mijn foto's dan ook publiceren. Ik heb 'm van essen- en notenhout gemaakt. Welk hout heb jij gebruikt?
 
A

Athanor

Guest
Fijn hè, weer eens wat met hout bezig zijn..... Wordt je weer mens van:)

Mooie hamer is dat geworden, ook een slimme oplossing om de steel onwrikbaar in de hamerkop te zetten! Ik vraag me alleen wel af of de verjonging door de zwaluwstaart ook niet tegelijkertijd de zwakke schakel is geworden als er (te) grote krachten op worden uitgeoefend?
Maar ik ben niet zo sterk in krachtenleer...

Veel plezier ermee!

Fons
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
heerlijk lekker ontspannen weekendje vol met hout :)

de kop is van mahonie en amerikaans esdoorn en de steel is van essen

wat de sterkte betreft weet ik ook niet dat zal de tijd moeten leren

groeten Bas
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Zoals beloofd hierbij wat foto's van de houten hamer die ik zelf vorige week gemaakt heb. Hij is van Amerikaans Noten en Essen. Ik ben vergeten om foto's te maken tijdens het maken, dus daarom plaats ik de tekening erbij zodat duidelijk is hoe hij in elkaar zit.

De hamer weegt 680 gram. Ik had de steel eerst nog willen bewerken zodat er een ergonomische handgreep ontstaat. Maar bij nader inzien blijkt hij prima in de hand te liggen, dus ik heb 'm zo gelaten.

Houten hamer.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0006.jpg
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
@Knutselaar

Mooie hamer. Leuk met verschillende houtsoorten. Mag ik vragen hoe heb je de steel gemaakt hebt? Ik ben op dit moment bezig om een kopie te maken van Woodrob's hamer, maar dan met een ergonomisch handvat.

@ Woodrob

Ik hoop niet dat je het heel erg vind, dat ik je tekening geleend heb. ;-)

Ik zal dezer dagen wat foto's plaatsen van mijn werkstuk in wording.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Erg mooie hamer, leuk bedacht die zwaluwstaart er in, de vorm van de steel waar je hem vastpakt had ik persoonlijk 90 graden gedraaid, zodat het smalle stuk van de steel in de slagrichting zit.
 

Deeka

Actieve deelnemer
5 apr 2013
82
0
Zaanstad
Bij deze wat foto's van mijn vorderingen.

Begonnen met de Essen steel.
IMG_20130428_133908.jpgIMG_20130428_135523.jpgIMG_20130428_142112.jpgIMG_20130428_150946.jpgIMG_20130428_160405.jpgIMG_20130428_205423.jpg

Aftekenen, zagen en schaven van de Noten "wangen"

IMG_20130428_205818.jpgIMG_20130428_220127.jpgIMG_20130429_215733.jpg
Nog niet helemaal af. Tot zover ben ik vandaag gekomen.
Morgen weer een dag.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
@deeka die stel heb ik gemaakt met een spookschaaf, het was mijn eerst keer met een spookschaaf

groeten bas
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik steek het op het feit dat het nog vroeg was voor mij .... moet jij de koningin niet gaan uitzwaaien ofzo? :rolleyes:

alternatief op spookschaaf in deze toepassing: schaaf, haalmes, een goed mes (houtsnijmes, opinel of een ander scherp zakmes), schuurpapier, ...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Geinspireerd geraakt door deze post en omdat i genoeg had van koninkje kijken dacht ik ook maar eens eindelijk een houten hamer te maken. Niks fancy, niets te precies, best quick en dirty, al zit er in de middelste laag nog wel een zwaluwstaart om de steel aan de kop vast te zetten.

De houtjes, iets wat mij ooit eens verkocht is als Afzelia aan de buitenkant en oude beuken latten van een pallet waar openhaardhout op werd gebracht als steel en middelste laag van de kop.

Afwerking moet nog plaatsvinden...

foto 1.jpg

foto 2.jpg

foto 3.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.