hoe kan ik het beste epoxy gebruiken

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo,
Ik ben momenteel onder andere bezig met een houten tafel. Die ga ik maken van de onderkant van een eiken stam.
P1060155.jpg
P1060156.jpg

Nu heb ik de bovenkant nagenoeg vlak, alleen er zit in het midden een gleuf, waar twee bomen in elkaar zijn gegroeid.
Ook zitten er veel kleinere scheurtjes in...
Die holte en scheurtjes wil ik opvullen met epoxy hars, een doorzichtige giet hars. Heb een kleine pot besteld, en ik heb nog nooit met dat spul gewerkt.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik dat het best gebruiken..
- Kan ik de epoxy nu gewoon over de tafel gieten, zorgen dan het in alle scheuren komt, en daarna al het overtollige epoxy weg schuren?
- Als ik dat zo kan doen, hoe krijg ik dan de epoxy weer transparant? Want ik kan me voorstellen dat na het schuren er allemaal kleine krasjes op de epoxy komen. Dat vind ik dan niet mooi.. Moet ik dan, nadat ik steeds kleiner ga schuren, op het laatst de epoxy nog polijsten..
- En als alles klaar is dan aflakken?
- Of gaat het helemaal niet lukken, moet ik bv eerst de tafel lakken en dan voorzichtig met epoxy de holtes opspuiten met epoxy.?

graag hoor ik jullie tips...
 

kodama

Actieve deelnemer
Werk eerst het oppervlakte volledig af met een scherpe schaaf vooraleer je met epoxy begint. Plak de randen van de scheur zorgvuldig af met tape en vul op met epoxy zorg ervoor dat je nauwkeurig werkt dan heb je geen/weinig kuiswerk.
Je kan het epoxy gewoon schaven zonder enige krassen achter te laten het blijft gewoon transparant met een scherpe schaaf.
Je kan ook schrapen, maar scherp gereedschap blijft het belangrijkste, zeker op dat kopshout.

Als je zo een grote scheur vult kan het zijn dat door het drogen de epoxy in volume verkleint en dan een licht concaaf oppervlakte vertoond. Dit hoeft geen probleem te zijn maar wel iets om rekening mee te houden als je het nodig acht.

Buiten die grote scheur zijn er nog talrijke andere kleinere scheuren. Heb je al beslist wat je daarmee wil doen? Het is ook belangrijk om die stam goed te laten acclimatiseren anders zal het zeker nog werken met meer scheuren tot gevolg. Het gedeelte dat je dan hebt opgevuld kan dan gewoon verder openen of vlak ernaast weer inscheuren.
Veel succes
 
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Leuk project maar sorry, je zult nooit meer zomaar een eiken tafelblad zien ;):p:eek:

P1060155a.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Allemaal bedankt voor de leuke reacties, ik kijk door een andere bril?
Sorry Roeliepoelie voor het afleiden van je vraag. Om daar toch nog even specifiek op in te gaan: je kunt er in ieder geval niet van uitgaan dat de materie in en rond de scheur bijdraagt aan de samenhang van het geheel. Heb vandaag ook zoiets vergroeids op de draaibank gehad, en dat knalde zo hard tegen het dak van mijn schuurtje dat mijn echtgenote het huis uit kwam rennen. Gelukkig geen andere schade dan het hout in kwestie. M.a.w. de delen zullen aan de onderzijde verbonden moeten worden, als je het var.... de tafel heel wilt houden. Succes,
Kor
 

gerardf

Nieuw lid
18 jul 2012
5
0
Nog een tip, vergeet niet de onderkant dicht te plakken; huishoudfolie is daar geschikt voor en plakt niet op (uitgehard) epoxy. Desgewenst kan je de epoxy mengen met zaagsel maar ik denk dat transparant te verkiezen is; je kan ook nog een zwaluwstaart inlegstukje maken over de scheuren.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Op de foto is het niet te zien, maar de tafel is zo'n 30 cm dik, dus er zit nog wel wat stevigheid in.. Hoop ik...
Het zal op den duur wel blijven werken, denk dat de twee stammen wel ieders apart uit elkaar gaan 'knallen'.
We zullen zien.
En terwijl jullie druk bezig waren om van mijn tafel een varken te maken heb ik op een ander stuk hout wat gaten geboord, die gevuld met epoxy, en als het goed is uitgehard ga ik eens kijken hoe goed ik dat spul kan afwerken. Dus ik ga eerst maar eens wat proberen...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou het hout zo lang mogelijk laten drogen, want als is epoxy nog zo sterk, het kan niet op tegen hout dat werkt. Als je gaat vullen dan de onderkant goed afplakken met b.v. ductape of zo. En de de scheur vanaf de bodem zo veel mogelijk opvullen met hout en zaagsel, dat is goedkoper dan epoxy. Je kunt epoxy ook kleuren met eigenlijk alle mogelijke kleurstoffen, maar poeders is het handigst. Als je het niet kleurt is het resultaat eigenlijk altijd zwart, of je moet er een led lichtje onderin stoppen. Bij het afwerken gewoon schuren, en als je alles met een blanke lak af wilt werken krijg je mooi 1 geheel. Als je het niet met lak afwerkt kun je het opschuren tot 600 of nog fijner en dan met de polijstschijf op de boormachine en een poetsmiddel. Het is wel zachter dan het hout, dus als je het vlak wilt houden moet je voorzichtig zijn met wegschuren.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.