Compacte iets stillere bovenfrees?

PaulB

Actieve deelnemer
2 sep 2010
39
0
Dag forumlieden,
Ik heb een Bosch bovenfrees die ik wil ombouwen tot stationaire frees. Maar deze machine is zwaar en maakt vreselijk veel herrie.
Kan iemand mij vertellen of er een compacte freesmachine bestaat die wat stiller is?
Te frezen materiaal is hout (MDF, multiplex, vurenhout).
P.S. Een bestaande freestafel gaat niet werken aangezien ik hem wil inbouwen in mijn in ontwikkeling zijnde verticale bewerkingsmachine....
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
In het verleden heb ik eens gewerkt met den DeWalt 613 of 614.
Het viel mij destijds op dat deze zo stil en licht was en erg prettig om mee te werken. Maar het kan ook mijn herinnering zijn, want het is zeker vijf jaar geleden.

Tegenwoordig gebruik ik zelf een Black & Decker van 1100 watt en die bevalt me zeer goed.
Ook lekker licht. Het voordeel van B&D is dat de accesoires van DeWalt en Elu ook passen.
Enne..erg goedkoop. Het was een overjarig model bij de Praxis. Ik kon hem meenemen voor vier tientjes.

gr,
gandel
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ik vind festool best beschaafd, ik irriteer me er nooit aan.

De 1400 is perfect voor hand en stationaire werkzaamheden.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
een handschaaf is zowel compacter als stiller, en je kan bijna alles wat je met een bovenvrees kan ook met een schaaf, wel heb je dan veel verschillende schaven nodig ;-)

Nee ik ga die discussie niet beginnen, ik heb een festool 1100, deze maakt minder herrie dan andere die ik gehad heb, maar nog steeds veel herrie en heel veel troep, dus zelf pak ik wel waar ik kan een schaafje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.