Werkbank voor Draaibank

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Goede avond allen,

Ik zit te spelen met een ontwerp voor een werkbank voor mijn (nog al lange) kinzo draaibank. (zie foto)
Het volgende ontwerp is in me opgekomen:
Werkbank draaibank.jpg

Een lang werkblad waar de draaibank op past, plus wat ruimte om het klepje open te doen om de snelheid aan te passen.
Op de plank komt een opvang bak voor krullen te staan (vandaar het gat midden achterin) met daar onder m'n stofzuiger.
Links een lade voor gutsen en accessoires en rechts ruimte voor de cycloon met emmer.
Het linker en middelste vak geven nog extra ruimte voor wat planken.
De achterkant is recht, de voorkant loopt wat schuin.

Zou dit ontwerp sterk en zwaar genoeg zijn als ik het van 18mm multiplex maak? In theorie zou ik het aan de wand kunnen vastzetten, maar gezien mijn garage inpandig is ben ik bang dat het hele huis mee gaat schudden, dus ik laat het liever los staan.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en suggesties!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor het blad zou ik op zoek gaan naar een of enkele schaaldelen eik van mindere kwaliteit. Kost dan niet zo heel veel (misschien nog goedkoper dan multiplex) en je hebt een stevig en zwaar blad.
En achteraan inderdaad genoeg materiaal voorzien om een stijf geheel te bekomen.
De hoogte lijkt me wel wat veel. Zou ik nog even bekijken wat het beste werkt.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Bedankt voor jullie input. De achterkant dicht maken heb ik aan gedacht maar hoopte dat het niet nodig zou zijn met de regels onder en boven. Wel dus :)
Bovenplaat van masief eiken, dat klinkt duur, maar wellicht de moeite om eens te onderzoeken. Zou een plak (of twee) MDF ook een optie zijn? Heeft in ieder geval het gewicht mee.
De hoogte is gebaseerd op de huidige hoogte, maar ook dat is de moeite om eens mee te experimenteren.

Als jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag!
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Misschien kun je eens bij een kringloopwinkel in de buurt kijken voor een eiken tafel oid. voor je bovenblad, kost doorgaans niet zo heel veel.

succes

Leendert
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Twee multiplex platen op elkaar gelijmd geven ook een stevig werkblad. Achterkant kun je in het linker en rechter vak ook een schoor plaatsen. Dan hoeft het niet dichtgemaakt te worden en daar haal je dezelfde stabiliteit uit.

Met passen en meten red je het dan misschien wel met 1 grote multiplex plaat, zou je even uit moeten tekenen.
Werkhoogte lijkt mij ook aan de hoge kant, je spil zit zo op meer dan 1.20 hoog, dat is een werkhoogte van mensen die boven de 2 meter zijn.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
goedkoop en onnoemelijk stevig: IKEA keukenwerkblad. De goedkoopsten kosten een €40 geloof ik voor 186cm x 62cm x 3.8cm dikte. Mijn hele werkplaats is er van voorzien, incl het stuk waar mijn metaaldraaibank (van zo'n 150kg) op staat. Werkt fantastisch.

one.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Recuperatie materiaal van een afgedankte tafel is inderdaad een goed idee, net als de bladen uit de Ikea. Goede MDF of multiplex kosten behoorlijk. Een schaaldeel van mindere kwaliteit (noesten en scheuren) hoeft niet veel te kosten. Het moet niet noodzakelijk eik zijn. Eigenlijk is alles geschikt.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had vroeger zo'n draaibank, die zijn niet stijf genoeg en buigen door als je iets opspant, dus zo'n werkbank als getekend gaat het alleen maar erger maken. En erger nog, je trekt hem misschien kapot als je gaat spannen. Ik had hem geschroefd op een dennen balk die zo'n 70-80mm dik was. Dag en nacht verschil.
Dus zoals anderen het aanraden, een dichte achterwand voor stabiliteit en een zo dik mogelijk werkblad. 40mm hardhout of 60mm zachthout.
Een gans massieve structuur zou nog het beste zijn, en waarschijnlijk goedkoper dan multiplex.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Rechtuit gezegd zou ik niet veel investeren in een tafel voor deze draaibank. Dat is ze niet waard. De tafel gaat meer kosten dan de draaibank zelf. Als je de smaak te pakken krijg, ga je waarschijnlijk snel een betere willen. Als het een tafelmodel wordt, kan deze werkbank terug dienen, maar een groter model heeft zijn eigen onderstel. (Ik spreek uit ervaring en de tafel die ik had gemaakt staat hier nu in de weg te staan.)
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga nog even opzoek naar massief hout, maar ben bang dat het toch een combinatie van multiplex en mdf wordt. wellicht verstevigd met een paar flinke balken.
Het is inderdaad nogal een slappe bank, maar voorlopig goed genoeg. Als er een nieuwe komt zal het vast geen hele grote worden, maar dan is er ruimte op de werkbank voor ander gereedschap.

Ik hou jullie op de hoogte van wat het wordt
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ondanks m'n backup is de tekening die ik maakte verloren gegaan, wat me mooi een kans geeft voor een nieuw, eenvoudiger ontwerp.
Dit ontwerp kan precies uit 3 balken van 300cm (44x94mm). Als ik de balken aan elkaar lijm en eventueel met een stuk draadeind met elkaar verbind zou ik een redelijk stevige bank moeten maken.
Hopelijk ook zwaar genoeg, anders kan ik 'm altijd nog verzwaren met een bak zand of wat tegels.

Opbergmogelijkheden voor accessoires kunnen er altijd later onder gemaakt worden.
Draaibankbank.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Of lijmen, of draadeinden. Allebei voegt niets toe. En denk nog steeds aan twee schoren aan de achterzijde, zo wordt het nog een wiebelding.
 

tuoh

Oud hout
Of, zet de poten in vooraanzicht gezien ook schuin (15°) , en frees ze een 10mm diep in de liggers in, zo krijg je een zeer stabiel onderstel.
Zou de poten ook niet lijmen maar vastzetten met draadeinden door het bed heen, kan je bij krimpend hout de poten nog altijd naspannen.

Zoals de koppeling tussen "bed" en poten nu getekend is kan er nooit een stijve verbinding gevormd worden, wat toch essentieel is bij een onderstel voor een draaibank.
 

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Stom, totaal niet aan gedacht.
Ik denk dat ik de achterpoten (tegen de muur) toch rechtop hou, dan kan ik m makkelijker dicht maken, zowel aan de bovenkant als de achterkant. Dan wordt het steviger, en loopt niet alles vol krullen en stof.
De voorpoten kunnen dan schuin naar voor en opzij geplaatst worden, een stuk verzonken in het blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.