Kromme (holle) zaagsnedes met decoupeerzaag

Marc

Nieuw lid
25 jan 2009
22
0
Hallo,

Ik heb onlangs geleerd dat je een kromming met een decoupeerzaag NAAST de lijn moet zagen en het laatste stukje moet schuren aangezien je nooit continu zo exact langs de lijn kunt zagen. Welk electrisch gereedschap kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik ben Festool fan naar de cms 120 module vindt ik wel erg duur op dit moment aangezien ik het ook weer niet zo vaak nodig heb. Is een bandschuurmachine een oplossing (mbv de kromming van de bandomloop) ?
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Marc zei:
Hallo,

Ik heb onlangs geleerd dat je een kromming met een decoupeerzaag NAAST de lijn moet zagen en het laatste stukje moet schuren aangezien je nooit continu zo exact langs de lijn kunt zagen. Welk electrisch gereedschap kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik ben Festool fan naar de cms 120 module vindt ik wel erg duur op dit moment aangezien ik het ook weer niet zo vaak nodig heb. Is een bandschuurmachine een oplossing (mbv de kromming van de bandomloop) ?


een decoupeerzaag moet je zelf het werk laten doen, dus niet duwen ;)
en zorg voor een scherp blad. Dan moet het al een stuk beter gaan :)


excuses, stukje verkeerd gelezen.
Dacht dat je zaagsnede scheef werd :oops:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Worstel op dit moment met hetzelfde probleem. Het kan ook met de Festool Rotex als je wilt schuren, maar een hol-bol schaaf is ook een oplossing, of een spookschaaf. Het hangt ook een beetje af van de dikte van het materiaal en de lengte. Of voor een specifieke toepassing zou je de vorm in dun mdf kunnen maken en met een kopieerfrees in de bovenfrees het deel van het werkstuk in de vorm kunnen frezen. Zeker als je meerdere onderdelen in precies dezelfde vorm moet maken is dat laatste een hele goede optie.
In mijn geval gaat het op vrije dunne (6mm) gebogen mahonie latten van 2,5 cm breed. De bolle buitenkant strak maken is een stuk makkelijker dan de holle binnenkant. Hmm, kijken wat het wordt ;) ;)

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.