Constructie hoogslaper

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
Dag Allemaal,

Ik heb een 2-persoons hoogslaper gemaakt van vuren 50x70mm balken. Deze stond altijd aan de muur verankerd en er was geen beweging in te krijgen.
Na een verhuizing kan hij niet meer in de muur verankerd worden en voldoet de huidige constructie niet meer (te veel speling/beweging op de verbindingen).

Dit is de situatie nu:
Hoogslaper_Nu_01.jpgHoogslaper_Nu_02.jpg
- De balken zijn verbonden met M10 draadeind en moeren, niet verlijmd dus
- verlijmen is geen optie ivm demonteerbaar houden


De hoogslaper moet nu dus eigenlijk vrijstaand komen te staan. Om de constructie voldoende stijf te krijgen ben ik het volgende van plan

1: Hoogslaper_Trespa_01.jpg 2:Hoogslaper_Trespa_02.jpg

- Trespa platen 8 of 12mm (hard, sterk en stijf)
- Rampa moeren M8 in de balken, 20mm lang
- Rampa moeren vastzetten in balken met constructielijm (PU of die nieuwe woodmax)
- Trespa platen vastzettem met M8 bouten, lengte 20mm
- Schuine zijde van trespa 500-600mm

Ik zou denk ik voor optie 2 gaan (de trespa driehoek met 3-4 bouten per rechte zijde)

Wat denken jullie, gaat dit voldoende stijf en stabiel zijn ?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Het laatste idee is wel sterk genoeg denk ik alleen zou je dit misschien moeten doen voor al de poten.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook de dichte hoeken gebruiken Bart, i.v.m kinderen die er met hun arm klem komen te zitten. Ik zou de trespa platen voorboren en er tegenaan schroeven, mocht de constructie dan nog teveel bewegen, dan zou je er misschien twee extra schuine schoren over de 180 cm breedte tegenaan kunnen maken.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vraag me af of poten van 50x70 niet instabiel blijven, ook met de verstevigingen in de hoeken. Als hij niet meer aan de muur vast kan, kun je dan niet 1 of 2 poten vervangen door langere en aan het plafond vastschroeven? Mijn laatste éénpersoonshoogslaper heeft poten van 9x9 die op halve hoogte nog aan aan elkaar bevestigd zijn door een horizontale plank van 10x3 cm. Ook dat is, met een puber er op, alleen mogelijk met muurbevestiging.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het perse trespa moet zijn prima.
Merantie multiplex is ook goed.
Ik zou alleen de hele hoek doen, dus ook bovenop.
Het is de som der delen die de stijfheid brengt.
Is het geheel niet in te korten of gelijmde pennen in de constructie te verwerken of wordt dat te ingewikkeld?
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Oh ja. Er hoeven echt geen bouten door en door in. Gewoon 5 mm schroeven die lang genoeg zijn volstaat.
 

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
@Pel: Ik wil dit inderdaad bij alle poten toepassen

@Jurriaan: Ik mag hier van de verhuurder niet in de muren/plafond boren :( Of het stabiel wordt, tja dat weet ik pas als ie staat.
Eventueel kan ik 68x68 tuinpalen gebruiken voor de poten, maar dat zijn extra kosten en denk dat het niet veel uitmaakt.

Heeft iemand nog een tip waar ik een offerte voor het zagen en boren van de trespa platen kan opvragen in de regio Den Haag ?

@bobmartin: Ik ben bang dat zachter hout op de duur speling gaat krijgen op de verbindingen, vandaar trespa. Lijmen is geen optie, moet echt demontabel blijven.
IVM demontage gebruik ik ook liever bouten ipv schroeven.

@Lontemanos: Aan een kruis heb ik gedacht maar de ruimte onder de hoogslaper wordt zithoek, vrije doorloop is dus wel fijn.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Trespa werkt. Volgens montagevoorschriften van Trespa moeten gaten voor schroeven overmaats geboord worden, om te voorkomen dat het inscheurt als het krimpt. Dan zou de stijfheid puur uit de frictie tussen trespa en balken moeten komen door de schroeven zo vast mogelijk aan te draaien. Ik zou voor multiplex gaan, dat laat zich wel klemmend bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Inderdaad wat Houtenklaas voorsteld, multiplex is hier beter op zijn plaats dan trespa, kun jezelf ook op maat zagen.

Groet pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voor dat multiplex hoeft u echt niet bang te zijn. In de constructie met de driehoek zijn uw balkjes de zwakste schakel.
 

Bart500

Nieuw lid
9 jul 2014
16
0
Ok, dat wist ik niet. Maar werkt dat dan onder invloed van temperatuur of vochtigheid ? Gewoon nieuwsgierig hoor.

Ja multiplex kan ik gewoon bij de gamma halen en zelf zagen. Welk multiplex kan ik het best gebruiken dan ? En de dikte, 12 zou ik denken of beter 18 ?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Watervast verlijmd meratie multiplex werkt weing. In de constructie hoe u hem samensteld met die bouten gaat het nergens heen.
Ik neem aan dat het een stabiel klimaat is daarbinnen.
In uw geval durf ik 10 mm al aan, maar als u 12 mm wilt mag u dat rustig gebruiken.
 

WR1944

Oud hout
Naar mijn gevoel zijn de balkjes van 50x70 net genoeg kwa sterkte maar het geheel maakt een wat zwabberige indruk op me. Als de ruimt eronder gebruikt moet kunnen worden neem ik aan dat alleen één zijde open hoeft te zijn. In dat geval zou ik balkjes langs de overige zijden op de grond aanbrengen en die ook met driehoeken versterken. Links en rechts bij de "ingang" één driehoek in het verticale vlak en de achterste hoeken drie driehoeken per hoek. De driehoeken achter en evenwijdig met de vloer geven torsiestijfheid aan het geheel.
Ik neem aan dat het bed voor jezelf en je partner is en het lijkt me een onbehagelijk gevoel als ook maar de geringste beweging van het bed te bespeuren is.
Ik heb ook in een huis gewoond waar er geen gaten in de muur gemaakt mochten worden. Daar heb ik boekenrekken en kasten zelf gemaakt tot vlak onder het plafond en ze met keggen vast geklemd. Eén kast kon ik tussen twee muren in klemmen. Met een plaatje triplex voorkom je beschadigingen aan plafond en muur.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Je moet in twee dimensies zorgen voor ‘stijve driehoeken’, dus niet enkel verticaal door de hoeken te versterken. Om het horizontaal stijver te krijgen kun je met spandraden werken, van hoek tot hoek via een ring in het midden, net onder het bovenblad. Met vier spanners kun je dan heel precies de boel haaks en strak krijgen.
Voor de hoeken zou ik zoals voorgesteld multiplex gebruiken. Als je met hpl beplakt berken gebruikt en dat netjes afwerkt, ziet dat er heel goed uit.

Trespa is rotspul en levensgevaarlijk scherp als het knapt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Lijkt me verstandig de poten te verdubbelen. Dus twee 2x3'tjes tegen elkaar lijmen. De verstijvingsdriehoeken bovenin moet je groter en op alle vier de poten maken.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Kun je niet aan twee of drie kanten met behulp van staal draad en spanners (lichte uitvoering) diagonale kruis verbanden aanbrengen die van boven hoek tot onderhoek lopen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die spandraden hebben geen zin als de poten niet aan de vloer verankerd zijn danwel ook onderaan door een frame met elkaar verbonden zijn. Zonder die bevestiging trek je aan de onderkant de poten naar binnen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik zou gewoon een nieuwe kooi maken van MDF.

Ik heb in het verleden een hoogslaper gemaakt van MDF als volgende 2 bedbakken gemaakt en 4 staanders deze als een hoek samengesteld en afgekort op de gewenste hoogte.
De hoeken in de bedbakken geplaatst en de bedbakken op de gewenste hoogte gelijmd en vast geschroefd daarna in iedere bedbak 4 latten geplaatst voor de lattenbodem het staat zo stijf als een rotsblok, ik denk dat dit simpler is dan verschillende constructies te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.