Zithoek voor de eetkamer

Dag

Nieuw lid
15 jan 2015
2
0
Mechelen, België
Hallo,

We hebben onlangs een huis gekocht, en ik heb mijn vriendin overtuigd om een combine te kopen i.p.v. de meubels onder het motto 'ik maak het zelf wel' :)
Ik wou me inschrijven in de avondschool voor meubelmaker, maar dat zal pas voor volgende semester zijn, blijkbaar is dat zeer populair hier in de streek.
Maar ik heb in het oude huis een hoekbank voor in de tuin gemaakt. Ik vond die best wel aardig gelukt, maar de koper van het huis ook, dus we hebben die daar gelaten (ik heb ze zelfs nooit echt gebruikt :( )
Dus tijd voor project twee, zijnde een eethoek. Ik was aan het denken van het in eik te maken. Zijn er specifieke dingen waar ik mee rekening moet houden bij eik? Is een andere houtsoort misschien en beter idee?

Hieronder heb ik de sketchup plannen gezet. Lijkt dit jullie stevig, of zou ik dat beter anders doen?
Dit is mijn tweede grote project, en ik stop graag veel tijd in de voorbereiding. Dan heb ik tijd om me nog vijf keer te bedenken en het toch volledig anders te doen.
eetkamer boven.jpg
eetkamer onder.jpg
Alvast bedankt voor de eventuele hulp. Geef gerust commentaar, zolang het maar niet is 'zet die plannen toch uit je hoofd, begin met een nachtkastje' ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Dag :D

Welkom op het forum.

We hebben onlangs een huis gekocht, en ik heb mijn vriendin overtuigd om een combine te kopen i.p.v. de meubels onder het motto 'ik maak het zelf wel'

Dat roept bij mij de vraag op: Zitten jullie nu op de grond? :p
haha.

Antwoorden op je vragen:
Eik is best een harde houtsoort. En als je de verkeerde planken koopt, zit je met warrige nerven en knoesten. En dat is lastig te bewerken.
Daarnaast kan Eiken ook best werken. Binnen en in een geconditioneerde omgeving valt het wel mee, maar 1% is toch een 1 cm op een meter.
En als je daar geen rekening mee houd, krijg je lelijke scheuren.

Je ontwerp ziet er aardig uit, maar zoals je ontwerp nu is vind ik het meer iets voor buiten dan voor binnen.
Je kan eens wat op 'stube en oostenrijk' kunnen googelen. En dan afbeeldingen, dan heb je veel voorbeelden.

Omdat het grote oppervlakten zijn, zou je ook kunnen kiezen om verschillende houtsoorten door elkaar te gebruiken of om de oppervlakten te breken door panelen te gebruiken ipv schroten-werk.

Succes, en als je tijdens het werk vragen hebt: kom maar op!

Groeten, Raymond
 

Dag

Nieuw lid
15 jan 2015
2
0
Mechelen, België
Op de grond zitten hoeft nog niet, maar ik wacht liever niet tot onze ikea meubels uiteen vallen :)

Heb je dan een beter idee van wat voor hout ik beter zou gebruiken?

En wij gaan wel graag op skivakantie, maar om nu thuis ook in een skichallet te wonen is mss wel een brug te ver. (Al lijkt het me wel leuker om te maken).
Ik weet gewoon niet hoe je kussens moet tekenen in sketchup maar het idee is ongeveer zoals hieronder. Op een tafel staat toch meestal iets op om het grote vlak te breken.

Oostenrijkse_eethoek_model_Kaprun_klein.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Op de foto ziet het er eigenlijk wel netjes uit.
Ik was wat gereserveerd omdat het hout op de sketch-up tekening donker is.

Eiken is wel goed te doen, maar let vooral op welke planken je koopt.
Probeer ze ergens te kopen waar je ze zelf uit de stapel mag pakken.
Dan kan je goed op de nerf en knoesten letten.

Je zou bijvoorbeeld voor grote oppervlakten ook gefineerd multiplex kunnen nemen.
Dat kan je met een echte eiken fineer er op kopen.
Dat werkt nauwelijks.
Dit samen met massief eiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.