klappoten

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

Ik ben een MTFC-light of MFT/3 kloon aan het maken.

Bekijk bijlage 21152

Nu heb ik het volgende probleem. De klappoten zijn niet heel stevig. Hij wiebelt op de scharnieren. Nu heb ik de scharnieren nog niet in gehakt zodat het nog niet hout op hout steunt en ik wil halverwege de poten een plank maken die je met vliegmoeren vastzet. Maar wellicht hebben jullie nog advies hoe ik het beter kan oplossen.

Bedankt!
 

WR1944

Oud hout
Het geheel oogt inderdaad vrij fragiel. Ik weet of je met de hand gaat zagen, schaven of met een beitel aan de slag gaat maar wat versteviging is wel nodig.
Voor meer stabiliteit moet je driehoeken in je constructie vormen. In het vlak van de poten (zijkanten) kan dat met een diagonaal tussen de poten maar een kruis is beter. Dit kan geschroefd worden. Aan de voor- en achterkant kan je een diagonaal met vleugelmoeren vastzetten, zo hoog mogelijk aan de ene kant en zo laag mogelijk aan de andere. Als alternatief kan je denken aan twee diagonalen zowel voor als achter, lopende van het midden van het blad naar de onderzijden van beide poten.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb niet de ruimte voor een vaste werkbank. Dus het moet op te ruimen zijn. Dat maakt het allemaal wat minder stevig. De poten zijn half hout verbinden verlijmd dus daar zit voorlopig niet het grootste probleem. flinke driehoeken zijn wel heel stevig, maar maken het allemaal wel minder inklapbaar. Maar weet iemand niet of je ergens van die metalen vouw driehoeken kan kopen, maar dan wel stevig. Dat zou wel een idee zijn.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het een los staande tafel moet zijn, dan is 1 van de beste oplossingen een onderstel met pen-gat verbinding, die met wiggen vast zitten en die je er weer uit tikt en gemonteerd na gebruik. David Charlesworth neemt zijn werkbank zo mee naar beurzen etc.
Een andere oplossing die ik zo zie, is de tafel met 1 zijde scharnierend aan de muur te bevestigen, zodat deze na gebruik tegen de muur omhoog geklapt kan worden. Je hebt dan wel veel steun van de muur. Een MFT is overigens ook niet zo stevig, prima als je met elektrisch gereedschap werkt, waarbij het gereedschap het werk doet. Maar als je met handgereedschap aan de slag gaat en je zelf serieus kracht op het gereedschap uitoefent, dan moet en echt een serieus stevige werkbank hebben, anders is het bijna geen doen.


jaap

voorbeeld van een demontabele pen gat verbinding met een wig

case-5.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.