Festool cxs

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo heeft er op het forum een cxs boormachine
En hoe bevalt hij ?
Ik zit er aan te denken een set aan te schaffen
Ik hoor graag van jullie
Mvg Leroy
 

Karel79

Nieuw lid
29 apr 2013
5
1
brielle
ik had er 1.. heb 'm weer terug gestuurd. Want hij is alleen geschikt voor kleine gaatjes en schroefjes. Bij de wat grotere gaten en schroeven was ie vrij snel leeg of trok ie het niet, moet je toch weer de grote broer pakken, dus daar had ik snel genoeg van. Ik had van voor de aanschaf een filmpje gezien van iemand die op 1 accu lading 200+ schroeven in een balk schroefde, zag er erg overtuigend uit, maar dat was helaas niet mijn ervaring.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Sinds 1 1/2 jaar gebruik ik nu ook een cxs. In tegenstelling tot Karel naar tevredenheid.
Vooral het snel wisselen van boortjes naar bits ed bevalt uitstekend.
Schroeven tot 10 cm lengte geen enkel probleem.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb er ook een (ooit gewonnen bij bij een festool event) en meteen gedacht die verkoop ik ( heb een Panasonic set boor machine en slagschroevendraaier).
Maar gebruik hem nu verbazend veel, is voor zo'n klein ding behoorlijk sterk en klein en handzaam. Alleen bij veel of zwaar schroeven pak ik nu nog de Panasonic ....
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor in een werkplaats gewone meubels te maken is het een zeer goede machine, vooral de set versie. Ik gebruik de grotere T15 enkel voor zwaar werk of gaten boren.
Maar als enige accu boor heeft hij niet genoeg "guts" voor die zwaardere taken, bij mij doet hij 80% van het werk. Maar voor de rest heb ik echt een grotere T15 nodig.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Top voor de vele reacties
Dan weet ik wat ik een beetje kan verwachten
Het wordt wel een tweede hands setje
Maar dat mag de pret niet drukken
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hier ook al enige tijd de CXS in gebruik.
Zeer leuk om te gebruiken bij kleine werken (wat schroeven, boren, ...).
Ook zeer licht in de hand, dus dat maakt het ook zeer aangenaam.
Onlangs nog enkele gaten moeten boren in een kast (van beneden naar boven, in een hoek) en toen is dat hoekaanzetstuk zeer goed van pas gekomen.
Voor het zwaardere werk heb ik een Makita 18V, ook een beest van een machine, maar zeker niet voor het fijne werk.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mij bevalt de CXS veel beter dan ik vooraf had verwacht. Tijdje terug een 10mm slangenboor erin gehad om diep gaten in eiken te kunnen boren en dat ging probleem loos.

Dan kom ik overigens wel direct bij wat me onlangs ook voor een probleempje stelde... In de variable bek past maximaal een 8mm boor. Die slangenboor die ik heb heeft een 6kant die er wel in past. Gewone houtboortjes die ook een 6 kan optie hebben en die groter zijn dan 8mm zijn lastig te vinden.

Van de week had ik 9mm nodig en na veel zoeken kwam ik de 9 tm 14 mm met een dergelijke 6 kant aansluiting tegen bij de gamma. Enige nadeel is dat het geen topkwaliteit boortjes zijn dus maar een paar meegenomen.

Qua kracht is het dus een prima ding al hoewel die kracht wel zijn beperkingen heeft natuurlijk maar als je er een 10mm slangenboor 10 cm in eiken mee kunt krijgen is het prima toch ?

Andere nadeel is dat de haakse houder toch wel minder kwalitatief is dan de grotere broer EN dat er geen off center houder voor is.
 

PBT

Actieve deelnemer
gompy58 als ik me niet vergis is het centrotec systeem passend op alle festool boormachines. de off-centre kop kan je er dus los bij kopen net als een boorkop tot 13mm.

Ik ben overigens een zeer tevreden CXS gebruiken :)
 

tillywood

Nieuw lid
8 aug 2012
9
0
PBT, ik moet je helaas corrigeren want de 13 mm kop past niet op de cxs, ik heb beide machines van Festool en spreek uit ervaring ( lees proberen )
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Ook ik ben een tevreden gebruiker.
Na bijna 20 jaar met een 7,2 volt, 1,5 ah Metabo te hebben gewerkt (verschillende accu's versleten) leek me dit een passende opvolger. Zeer handzaam, goed te beheersen.
En aangezien de rest van het huishouden uit dames met kleinere handen bestaat (ook de meiden van 9 en 11 gebruiken 'm) was ook het formaat en gewicht een belangrijk argument om voor de CXS te gaan.
Slangenboren met een zeskant-uiteinde gaat prima, mits met beleid.
Voor de echt grote schroeven pak ik trouwens de booromslag!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
PBT, ik moet je helaas corrigeren want de 13 mm kop past niet op de cxs, ik heb beide machines van Festool en spreek uit ervaring ( lees proberen )

De offset kop en haakse kop van de grote broers van de CXS passen er niet op, maar de boorkop wel. De kop van mijn T15 past op de CXS en andersom.
Heb vandaag trouwens mijn CXS binnengebracht voor reparatie, hij maakte een krakend geluid als je hem naar beneden richt. Gelukkig had ik nog 10 dagen garantie.
Ben wel verbaasd dat het al 3 jaar is, want ik merk niet aan de batterijen dat ze opmerkelijk in capaciteit verliezen. De blauwe Bosch LI's die ik voor de Festools had toonden hun moeheid binnen de twee jaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.