Low angle jack plane

twdi

Post veel
15 jul 2019
877
135
Sterksel
Is een low angle jack plane echt een aanrader om te hebben voor de betere handwerker?

Ik heb er wel eens 1 gebruikt in een shooting board en mijn 5 1/2 is niet haaks genoeg. Dus wellicht een mooie nieuw speeltje?

Waar gebruik jij hem voor?
 

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.864
1.050
Moordrecht
Op een shooting board... Mijn 5 1/2 is ook niet haaks genoeg, maar met een stukje tape aan 1 kant als "shim" wel. Of ik een betere handwerker ben daardoor weet ik niet, maar het helpt wel. De tape methode heb ik overigens ook op meerdere schaven gebruikt. De 62 is wel echt een fijne schaaf voor kops hout, dikke beitel, vlijmscherp, alsof je kaas schaaft, maar dan met een beter geluid
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Post veel
15 jul 2019
877
135
Sterksel
Op een shooting board... Mijn 5 1/2 is ook niet haaks genoeg, maar met een stukje tape aan 1 kant als "shim" wel. Of ik een betere handwerker ben daardoor weet ik niet, maar het helpt wel. De tape methode heb ik overigens ook op meerdere schaven gebruikt. De 62 is wel echt een fijne schaaf voor kops hout, dikke beitel, vlijmscherp, alsof je kaas schaaft, maar dan met een beter geluid
Mijn 5 1/2 zou ik zeker ruim 1 a 2mm moeten liften om hem haaks te krijgen. Op de andere zijde is hij haakser maar dan moet ik een lens shooting board maken. Dat werkt voor een rechtshandige ook niet :)
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
566
272
Almen aan zee
Ik kon de verleiding niet weerstaan toen ik een mooie Veritas nr 62 kon overnemen, want het is de "alleskunner" (en een erg mooi ding ;-)
Je kan er inderdaad erg veel mee, als je maar één schaaf zou hebben zou ik die zeker kiezen.
Om flink wat hout weg te schaven is-ie zwaar genoeg, om oppervlaktes te vlakken is-ie kort genoeg, en ook lang genoeg om kanten recht te schaven. En die van mij is echt haaks, dus langs de futselplank gaat heel goed. En kops hout ook. Super dus!

In de praktijk... pak ik toch nog wat vaker m'n schaven die zo geslepen en afgesteld zijn juist voor dat ene.
Twee nr 4's de een voor grover, de ander wat zoeter, dat ene blokschaafje voor die fijne kantjes, etc.

Maar die nr 62 is wel echt de koning en zou 'm zeker niet willen missen.
Dus ook zeker een aanrader als mooi nieuw speeltje :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.