is er voor stalen profielen een relatie tussen gelijkmatige belasting en puntbelasting?

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.449
862
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk er over om een andere hijsoplossing in mijn werkplaats te maken. Ik zie dat voor een bepaalde capaciteit en een bepaalde overspanning bv. portaalkranen met IPE 300 profiel worden aangeboden.

De hoogte is beperkt, dus alles wat het profiel lager kan zijn, is beter. Als het gelijkmatige draagvermogen van een IPE 300 balk ruwweg gelijk is aan dat van zeg een HEM 160 profiel, hoe zit het dan met de belasting op 1 punt - is dat ook vergelijkbaar?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.771
3.959
Volgens mij zijn die waardes gerelateerd. Een hem 160 is ruwweg dubbel zo zwaar en dus ook dubbel zo duur. Die gebruik je alleen als het niet anders kan. Kan je die 12 cm niet op een andere manier winnen?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.650
566
Steenbergen, Noord Brabant
Verdelen over 2 profielen? Er moet wel even aan gerekend worden, maar ff met de natte vinger zou je met 2 x een IPE 180 een eind moeten komen. Kun je een idee geven van overspanning en gewicht wat je wilt kunnen liften? Een HEM profiel is sterker in de andere richtingen dan een IPE.
 

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
21
9
Beernem
het start zoals EdP hierboven zegt met wat je maximaal wil/kan heffen en de overspanning van je ophangpunten/steunpunten van je profiel.

Als je die 2 kan geven, kan ik wel bekijken met welk profiel je uit de voeten kan. Eenmaal moment in de ligger berekend, is het eenvoudig om bij de verschillende types profielen te controleren wat voldoet (IPE, HEA, HEB, HEM ed.)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
201
150
Zuid Holland
Als je toepassing een portaal kraan is de situatie met gelijkmatige verdeelde belasting helemaal niet relevant. De belasting in jouw situatie is een puntlast, dat is dan ook het enige waar je naar moet kijken.

Voor standaard stalen balken zijn technische gegevens makkelijk te vinden, bijvoorbeeld hier voor IPE: Technische gegevens IPE :: Claessens Wettstein en hier voor HEM: Technische gegevens HEM :: Claessens Wettstein

De weerstand tegen buiging wordt vooral bepaald door het traagheidsmoment, wat ze in volgende tabellen Ix-x noemen. Voor de IPE 300 is dat 8356 cm4 (centimeter tot de 4e macht, let op dit getal wordt in andere bronnen vaak in mm4 gegeven), en voor HEM 160 is dat 5100 cm4. HEM 160 is dus geen goede vervanging van een IPE 300 in een portaal kraan.

Als voor jouw situatie een IPE 300 de juiste balk is kun je in de tabellen gaan zoeken naar een lager profiel dat een traagheidsmoment van tenminste 8356 cm4 heeft. Elke balk die hieraan voldoet is net zo goed als de IPE 300. Ga je voor 2 balken naast elkaar dan kun je het traagheidsmoment van de balken bij elkaar optellen, maar dan wel alleen als de 2 balken identiek zijn en de loopkat de belasting ook daadwerkelijk goed kan verdelen!!

Doorbuiging van de balk is 1 ding, je moet ook checken of je sectie de dwarskracht ter hoogte van de oplegging kan hebben. Meestal is de buiging leidend in portaalkranen, maar om het veilig te houden zou ik het op zn minst even checken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.449
862
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik stel mij 4 poten met 2 liggers van 450 cm voor, en dan daarop 1 dwars profiel van 350 cm breed. Ik hoop 2 ton te kunnen tillen, zodat ik er ook machines zoals mijn draaibank mee kan tillen/verplaatsen.

De bedoeling is dat het precies in de hoogte tussen de bovenkant van de opening van de sectionaaldeur en het horizontale vlak waarin de sectionaaldeur zich opent blijft (want daaronder belemmert het de inrijhoogte, en daarboven gaat niet ivm schuin dak), dus ik heb totaal een 45 cm hoogte, vandaar mijn vraag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.771
3.959
Je komt dan vermoedelijk op een kraanbalk die op de langsliggers rijd. En dan met de kraanbalk daar boven, zodat je zo veel mogelijk hijshoogte over houd. Ik gok dat je met iets van een 200mm h profiel uitkomt.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
201
150
Zuid Holland
Dan komt een portaalkraan als deze wel aardig in de buurt wat betreft afmetingen: Portaalkraan 2000kg Maar dit is slechts 1 mobiel portaal, en jij wilt 2 vaste portalen met een extra balk, kortom een mooie bovenloopkraan die vrij inzetbaar is op een gebied van 4.5 bij 3.5 m.

Met een beschikbare hoogte van 45 cm moet je daar wel iets moois in kunnen maken. Ik ben niet zo thuis in de bovenloopkranen business, ik verwacht niet dat je een passend systeem zo kunt kopen, dus het wordt maatwerk. Wat dat betreft zeg ik zoals we hier vaak horen in vergelijkbare situaties: zoek hulp van een expert! Het bepalen van de sectie op basis van doorbuiging is zo'n beetje het makkelijkste klusje voor dit ontwerp. Daarnaast heb je te maken met afschuiving, dwarskrachten, knik, lokale spanningen, stabiliteit en dynamische krachten (en waarschijnlijk nog wat fundering of op zn minst een check van deze belasting op de bestaande vloer). Hiervoor klop je aan bij een werktuigbouwkundig ingenieur voor een ontwerp of een gespecialiseerd bedrijf in bovenloopkranen die wellicht hun eigen schaalbare standaarden hebben ontwikkeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.449
862
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Lijkt me lastig, dat wordt dan al een hele flinke jongen voor 2 ton op 4 meter, met een dikke kolom, een flinke voetplaat en mogelijk een eigen fundering. Los daarvan is dat een dusdanig specialistisch product dat je het echt niet zelf kunt maken of bij een plaatselijk metaalbedrijf (deels) kunt laten maken.En het is niet zo dat ik er 6000 euro ex btw op wil stukslaan, eigenlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.771
3.959
Ik heb geen idee van de hal waar je een kraanbaan in wil maken. Ik denk wat met je mee in mogelijkheden. Een 2 tons bovenloop kraan valt in mijn optiek buiten wat hobbyen. Daar moet je echt wel een beetje aan laten rekenen. In de praktijk wordt meestal een gebruikte kraan aangepast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.