Rekbouten Deutz luchtgekoelde motor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
Mijn tractor D6005 met F4L812 heeft motorschade. Een zuigerring van is gebroken en in de de verbrandingskamer terecht gekomen.
De betreffende cylinder is gedemonteerd, maar vermits de schade en slijtage wil ik de vier zuigers en cylinders vervangen.
Gelijktijdig wil ook de krukaslagers vernieuwen.
Zowel de krukas als de cylinders zijn met rekbouten bevestigd. Moeten deze bouten sowieso vervangen worden, of kan ik die herbruiken?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
615
141
Waar staat dat de draadeinden vervangen moeten worden? Das meer iets voor moderne auto's. Ik heb vnml gesleuteld aan motorfietsen maar nog nooit draadeinden vervangen die niet gebroken waren. Gezien de leeftijd van de trekker kan ik me niet voorstellen dat dat hierbij wel moet.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.782
Normaal gesproken zitten de rekbouten al bij de revisiekit. Ze zijn altijd ingerot en ze breken vaak al bij de demontage. Bussen imal gaan je vriend zijn. Waarom wil je je krukas doen? En als je die dan toch gaat doen, doe dan ook je drijfstangen .Nieuwe busjes in top eind en nieuwe lagers. En als je dan toch al zo veel geld uit geeft, ga je niet gokken dat je de rekbouten opnieuw kan gebruiken. Daar stop je dan gelijk nieuwe in. Zoals de fabrikant dat dus voorschrijft. En ja v/d linden, die motoren hadden dus 60 jaar geleden al bouten die op hoekverdraaiing vast werden gezet. Uit mijn hoofd iets van 20 Nm voorspanning en dan 3 trappen van 45 graden hoekverdraaiing. De compressiehoogte wordt gesteld met de voetpakking. Dus goed meten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
Voor deze motor is geen complete revisiekit verkrijgbaar. Onderdelen apart te bestellen. De defecte cylinder is gedemonteerd en dat ging eigenlijk probleemloos. De vier bouten kwamen zonder al te veel moeite los.
De krukas zelf ga ik niet laten reviseren, maar ik wil wel de lagerschalen vervangen. Enerzijds omdat die los moeten om de zuiger te demonteren, anderzijds omdat die waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe zijn.
Extra pakking is enkel nodig als de cylinderkop gevlakt wordt, Wat ik niet van plan ben te laten doen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.782
Om de zuiger te demonteren hoeft alleen de pistonpen er uit. Het onderblok hoeft niet open.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.406
3.782
Ik moest even zoeken, maar bij delegro heb je een complete set voor 810 euro in de btw. Zuigers, pakkingset , rekbouten, cilinders, veren, pistonpennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
164
108
Zuid Holland
Rekbouten zijn bedoeld om voor te spannen tot in de plastische vervorming (>0,2% rekgrens). Dat is een prima methode om de maximale voorspanning uit de bout te halen en om een consistente voorspanning over meerdere bouten te krijgen. De bout opnieuw plastisch vervormen na demontage kan in theorie een paar keer goed gaan, maar je hebt niet meer de voordelen van consistentie omdat de bout wat betreft vorm en materiaal eigenschappen is verandert na de eerste keer voorspannen. Hergebruik van een rekbout geeft simpelweg niet meer de boutverbinding zoals die ontworpen is, daarom wordt dit in de praktijk niet gedaan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
Ik moest even zoeken, maar bij delegro heb je een complete set voor 810 euro in de btw. Zuigers, pakkingset , rekbouten, cilinders, veren, pistonpennen.
Dat is het set voor de FL812 maar ik heb een 812D waarbij de D staat voor directe inspuiting. Die hebben ze bij Delegro maar niet als set. De piston van de D heeft een kamer. Ik heb het gelukkig gezien dat er een verschil is tussen de originele 812 en de 812D.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
Om de zuiger te demonteren hoeft alleen de pistonpen er uit. Het onderblok hoeft niet open.
In principe wel, maar ik moet er wel aan kunnen om de pen er uit te slaan. In het handboek staat om de zuiger te verwarmen voor de montage, dus zal die pen wel behoorlijk vast zitten. En ik wil ook niet te gek doen met zijdelingse krachten op zuigerstang.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
De cylinders zijn alle vier gedemonteerd.
Het is de cylinder waar de zuigerveer gebroken is wat het meeste slijtage heeft. De zuiger is zwaar beschadigd.
IMG_3918.jpegIMG_3919.jpegIMG_3920.jpegimage.jpgIMG_3921.jpeg

De cylinderkop is beschadigd door de gebroken veer, maar dat schuur ik weg in de mate van het mogelijke.
De andere zuigers zijn versleten, maar niet beschadigd.

IMG_3923.jpegIMG_3924.jpegIMG_3925.jpegIMG_3926.jpeg
De lagers en bussen zijn nog verrassend goed, net zoals op het eerste zicht de rest van de motor.
Nú nieuwe onderdelen bestellen en alles netjes maken.
 

Bijlagen

  • IMG_3922.jpeg
    IMG_3922.jpeg
    88,5 KB · Weergaven: 6

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
De motor doet het ondertussen weer. De vier cilinders, zuigers en injectors zijn vervangen en de cilinderkoppen proper gemaakt. Bij de eerste proef kreeg ik bijna een hartverzakking. De vierde cilinder (die wat defect was) liep nog niet goed. Uit de luchtinlaat van die cilinder kwamen rookgassen en het vreemde, puffende geluid was nog aanwezig. Na even nadenken en mogelijke oorzaken de revue te laten passeren, kwam ik tot de conclusie dat de inlaatklep het probleem moest zijn. Inderdaad, de klepspeling zat niet meer goed waardoor de klep bleef openstaan. Klepspeling aangepast en toen was het in orde. Ik heb meteen de speling van de andere kleppen ingesteld, wat hoognodig was. Vermits ik geen ervaring heb met verbrandingsmotoren, was dit toch een uitdaging. Gelukkig is er het werkplaatshandboek waar alles in detail beschreven staat. Strak een proefrit!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
Ik heb ondertussen nog informatie gevonden over de rekbouten. Volgens het werkplaatshandboek moetende bouten pas vervangen worden als ze duidelijk uitgerekt zijn.
Die Dehnschrauben sind laut Ersatzteilellisten bei allen 812 gleich . Die Dehnschrauben beim 712 und 912 sind anders . Die Länge ist bis zum Kopf , also ohne Kopf , 211mm . Die Toleranz bei neu ist - 0,5 mm . Die Dehngrenze ist + 3,5 mm also max. 214,5 mm .
Vervangen was dus niet nodig geweest, want ze waren niet langer geworden.
De injectoren moeten nog wel afgesteld worden. De motor liep niet helemaal mooi. Oorzaak was de openingsdruk van de nieuwe injectoren die veel te hoog was. Ik verwacht een van komende dagen de instelschijfjes om de druk af te stellen op 175 bar.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.752
1.097
71
Veldhoven
Vervangen was dus niet nodig geweest, want ze waren niet langer geworden.
Ik heb in een grijs verleden bij kleine motoren op schepen wel met rekbouten gewerkt.
Ik heb het eens nagevraagd bij een oud collega die als surveyor bij Bureau Veritas dagelijks met die dingen te maken had.
Ze worden zodanig voorgespannen dat ze tot een 70% van de onderste vloeigrens worden voorgespannen. Ze volgen dan nog de Wet van Hooke. Dat is het recht lopende deel van een trekkromme.
Bij een dynamisch belaste boutverbinding komt bovenop de kracht in de bout nog een extra spanning ten gevolge van de wisselende gasdruk in de cilinder of de ook wisselende kracht op drijfstangbouten. Die kunnen daardoor uiteindelijk door vermoeing breken. Het is daarom dat de motorleverancier een maximum aantal draaiuren opgeeft of zoals o.a. bij Pielstick een maximale permanente verlenging.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu, Roel22 en jaap

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
Pet af Mathieu!

jaap
Dankjewel, Jaap.
Het is een leerproces geweest, maar leuk om te doen. Ik ben eigenlijk verbaasd over de goede staat van de motor na 55 jaren dienst. Weinig zichtbare slijtage, behalve de cilinders en zuigers. Ook het demonteren ging verrassend goed. Alle bouten gingen relatief makkelijk los zonder ze te beschadigen. Gelukkig is het internet en een Deutz forum. Hopelijk blijft het nu nog een tijdje droog zodat ik de stam essen eindelijk kan uitslepen om te laten verzagen in planken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.900
1.281
Riemst
Ik heb in een grijs verleden bij kleine motoren op schepen wel met rekbouten gewerkt.
Ik heb het eens nagevraagd bij een oud collega die als surveyor bij Bureau Veritas dagelijks met die dingen te maken had.
Ze worden zodanig voorgespannen dat ze tot een 70% van de onderste vloeigrens worden voorgespannen. Ze volgen dan nog de Wet van Hooke. Dat is het recht lopende deel van een trekkromme.
Bij een dynamisch belaste boutverbinding komt bovenop de kracht in de bout nog een extra spanning ten gevolge van de wisselende gasdruk in de cilinder of de ook wisselende kracht op drijfstangbouten. Die kunnen daardoor uiteindelijk door vermoeing breken. Het is daarom dat de motorleverancier een maximum aantal draaiuren opgeeft of zoals o.a. bij Pielstick een maximale permanente verlenging.
Waarschijnlijk kan je oud-collega hier een hele middag over praten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.