Canadees populier 8cm dik trekt krom

JonasLens

Nieuw lid
23 jan 2021
4
1
Mijn tafelblad 220x105x8cm uit canadees populier begint krom te trekken, zie foto. Ik had in gedachten om twee U profielen 40x40x40x4mm in breedte richting onderaan het blad in te frezen om zo het kromtrekken tegen te gaan. Door het gebruik van deze profielen zo ik naderhand ook het blad terug rechter willen trekken. Is dit een correcte manier om het blad recht te trekken of zal dit mijn blad enkel nog meer beschadigen en gaan er scheuren ontstaan?
 

Bijlagen

  • 322701C1-5E9E-4D93-8C70-A00283960D9F.jpeg
    322701C1-5E9E-4D93-8C70-A00283960D9F.jpeg
    125,1 KB · Weergaven: 135

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik zou het eerst even goed inzagen, want 8cm hout trek je niet zomaar recht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je de tafel gekocht hebt, zou ik toch eerst de leverancier contacteren. Een tafel hoort niet krom te trekken.
Terug nemen is dan de enige aanvaardbare oplossing.
Boomstamtafels zijn gevoelig voor kromtrekken. Een volledig schaaldeel van 8 cm dik door en door droog krijgen is niet evident. Canadese populier kan bovendien behoorlijk wispelturig zijn.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Dit is een kennelijk gevolg van de productie: toen het blad geschaafd en geschuurd werd, was het niet teruggedroogd tot kamerdroog (relatieve vochtigheid zo'n 12% als ik het wel heb). Ik vermoed stellig dat je dit met een stalen constructie aan de onderzijde niet goed gecorrigeerd krijgt. De gezamenlijke kracht van de houtcellen die zich daartegen verzetten is onvoorstelbaar sterk. Ze zullen niet buigen, maar barsten, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Athanor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Na bovengenoemde alternatieven is het een oplossing om het blad in de lengte doormidden te zagen en opnieuw te lijmen. De twee kanten naast het hart van de stam zijn behoorlijk vlak. Als je dan bij het doorzagen een kant al haaks hebt, moet je nog de andere kant ook haaks zagen. Daarna de twee delen weer verlijmen en je zult er relatief weinig van terugzien.

Fons
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
@Athanor: Ik zou denk ik nog liever het hart er helemaal uitzagen (als ik een nieuwe tafel voor iemand mocht maken).

@Charel09: Je vraagteken is terecht in die zin dat het zeker niet evident is dat het altijd goed zal gaan. Het kan wel (kan niet staat niet in ons woordenboek toch?), op voorwaarde dat het met geduld en beleid gedroogd wordt, eerst aan de lucht (duurt lang!) en tenslotte in een droogoven, graag door iemand die er verstand van heeft (een professional). Bedenk daarbij dat het hout sowieso zal kromtrekken, en niet weinig! dat zie je op de foto van de TS. Wil je er dan nog een dik blad uit krijgen, dan moet je ook nog eens met een flinke overmaat aan dikte aan beginnen. Al met al is het een werkwijze / product waar ik zelf ook niet aan zou beginnen. Sowieso voor niemand die snel resultaat wil boeken. Maar ik geef graag toe dat het resultaat geweldig mooi kan zijn, als het wel met geduld en op de juiste wijze wordt aangepakt.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Precies.... een tafel maken uit een breed deel met het hart er bijna geheel in is gewoon prutswerk.
En dat als je toch al een houtverbreding maakt (ik zie al 3 delen) dan is dit deel gebruiken niet erg professioneel.

Buiten het eruit zagen krijg je het nooit goed, als je het recht gaat trekken dan gaat het scheuren. Verbaasd me toch al dat het nog niet gescheurd is. Wat je hier ziet is gewoon de normale werking bij drogen.

Maar je tafel van 1,05m wordt dan wel wat smaller....
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je dit blad een paar weken in je schuur plat wegzet zodat er weer meer vocht in komt zal je zien dat het vanzelf weer recht wordt.

vervolgens doodzagen en voorzien van je stalen u profielen dan blijft het de volgende winter in ieder geval een stuk vlakker

waarom populier van de andere kant van de bol dat hebben we hier ook minstens net zo mooi
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
foutje dat kan natuurlijk ook had me niet gerealiseerd dat er ook verschillende populieren waren in nederland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wie alles over doodzagen op Woodworking wil lezen:
doodzagen woodworking site:www.woodworking.nl
Laat Google op bovenstaande zoeken en je krijgt alle onderwerpen op de site. Werkt beter dan de zoekfunctie van het forum.
 

JonasLens

Nieuw lid
23 jan 2021
4
1
Als je de tafel gekocht hebt, zou ik toch eerst de leverancier contacteren. Een tafel hoort niet krom te trekken.
Terug nemen is dan de enige aanvaardbare oplossing.
Boomstamtafels zijn gevoelig voor kromtrekken. Een volledig schaaldeel van 8 cm dik door en door droog krijgen is niet evident. Canadese populier kan bovendien behoorlijk wispelturig zijn.
Ik heb contact gehad met mijn leverancier en hij wilt tafelblad inwisselen tegen een nieuw. Aangezien ik er niet zo heel veel van ken, waar moet ik overal rekening mee houden en naar kijken? Indien er van in het begin U-profielen in gefreesd waren, had ik dit fenomeen (krom trekken) ook gehad of in zeer beperkte maten?

De leverancier zou blad me zelfde maten leveren (220x105x8cm) hoeveel U profielen zou moeten plaatsen en welke afmetingen zouden de U profielen het beste hebben?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Dit houdt je niet in bedwang met een U-profiel.
Eigenlijk is dat jouw zorg ook niet. De leverancier moet een product afleveren dat voldoet. Als jij tips gaat geven, of voorstellen voor aanpassingen is de kans groot als het achteraf toch nog misloopt dat de leverancier zicht terug trekt. Het was immers uitgevoerd volgens jou wensen.
Eerlijk gezegd zou ik gewoon afzien van de aankoop en geld terug vragen. Met de info die je gekregen hebt, merk je dat het maken van een tafel met een massief blad van 8 cm dikte dat niet gaat werken geen sinecure is. De kans dat het mis gaat is reëel.
Nog even een vraag. Heb je de tafel compleet gekocht, of blad en onderstel afzonderlijk en zelf samengesteld?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

JonasLens

Nieuw lid
23 jan 2021
4
1
Dit houdt je niet in bedwang met een U-profiel.
Eigenlijk is dat jouw zorg ook niet. De leverancier moet een product afleveren dat voldoet. Als jij tips gaat geven, of voorstellen voor aanpassingen is de kans groot als het achteraf toch nog misloopt dat de leverancier zicht terug trekt. Het was immers uitgevoerd volgens jou wensen.
Eerlijk gezegd zou ik gewoon afzien van de aankoop en geld terug vragen. Met de info die je gekregen hebt, merk je dat het maken van een tafel met een massief blad van 8 cm dikte dat niet gaat werken geen sinecure is. De kans dat het mis gaat is reëel.
Nog even een vraag. Heb je de tafel compleet gekocht, of blad en onderstel afzonderlijk en zelf samengesteld?
Geld terug geven in voor mijn leverancier geen optie, alleszins wilt hij dan maar een deel terug geven en niet het volledige bedrag. Dus ik zal het wel moeten doen met een nieuw blad, maar dan wil ik wel alle voorzorgsmaatregelen hebben genomen om het kromtrekken toch tegen te gaan of alleszins te beperken.

Het blad en onderstel zijn door mezelf samengesteld maar wel door dezelfde leverancier geleverd, maar ook hier had ik al een dispute met mijn leverancier omdat ik kokerprofielen van 80x80x3 had gevraagd en hij 50x50x2 heeft geleverd. Ook had ik gevraagd voor de type twist tafelpoot terwijl dit eerder een afkooksel is. Hier was al reeds overeengekomen dat hij me een nieuw onderstel zou bezorgen (ben ondertussen wel al bijna 3 maand aan het wachten). Hierdoor is het blad zelf nooit vast gebout op het statief, waardoor het blad sowieso vrij spel heeft om zijn eigen te zetten.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.177
352
Etten-Leur
Jonas, even terzijde, zou je je alsnog eens kunnen voorstellen, is een goede en fijne gewoonte op het forum.. evengoed leef ik met je mee, dit is een rampentocht.

groet, Hans
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou mijn rechtsbijstand er maar opzetten en een briefje laten schtijven. Als ik het zo lees heb je op geen enkele manier gekregen wat is overeen gekomen.
Geen fatsoenlijk product kunnen leveren is gewoon 100% geld terug.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en mathieu

JonasLens

Nieuw lid
23 jan 2021
4
1
Jonas, even terzijde, zou je je alsnog eens kunnen voorstellen, is een goede en fijne gewoonte op het forum.. evengoed leef ik met je mee, dit is een rampentocht.

groet, Hans
Hoi Hans,
Mijn excuses, ik ben Jonas , woon in Belgie (vilvoorde) ben 29 jaar en heb een probleem met mijn boomstamtafelblad waar ik graag door jullie werd geadviseerd wat ik hieraan kon doen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.