Bosch GKT55GCE vs Mafell MT55CC

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

Ik ben aan het sparen voor een nieuwe invalzaag. De Festool TS55 R valt voor mij af, omdat ik me een beetje zorgen maak over het motor vermogen.
Nu was ik initieel van plan om een Mafell te kopen. Maar dat is wel heel veel geld.
Voor iets meer dan de helft kan je de Bosch GKT55GCE kopen. en volgens mij is het verschil tussen een Mafell een paar nice to have.

Volgens mij zijn dit de verschillen:
- Echt dichte stofkap.
- Snel zaag verwisselen tool
- voorrits functie.

Voorritsen kan je ook doen door 3 mm achteruit te zagen.

Ben ik nog iets vergeten?

Want dan is voor een amateur de keuze snel gemaakt.

Hoor graag jullie mening.
 
A

Athanor

Guest
Als je alles er over wilt weten kun dat hier zien!

Veel leesplezier!


Fons
 
A

Athanor

Guest
Wat wil je gaan zagen en welke kwaliteit stel je op prijs?

Fons
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik heb zelf de makita sp6000 en die heeft ook een voorrits functie. Makkelijk zaagblad verwisselen. Dus het overwegen waard.

Zaagsnede valt en staat met het type zaagblad. Voordeel van de makita is dat deze niet zomaar van zijn geleiderails afvalt als je onder een hoek zaagt. De festool geleiderails past er ook op als je een korte geleiderails wilt van 80cm want die heeft makita niet.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Waar komen je zorgen mbt. motorvermogen vandaan?
Met een Panther zaagblad heb ik meerdere eiken balken van 15 x 15 in de lengte doorgezaagd met mijn REBQ.
Dwz. beide kanten 5,5cm ingezaagd en de rest met de hand.

Was absoluut geen probleem :) .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Okke helemaal mee eens. Heb met mijn festool ts55 diverse tafelbladen van 45mm opgezaagd met het panterblad. Gaat zonder probleem. Wel scherp blad en de zaag het werk laten doen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hallo,

Ik ben aan het sparen voor een nieuwe invalzaag. De Festool TS55 R valt voor mij af, omdat ik me een beetje zorgen maak over het motor vermogen.

Hoor graag jullie mening.

Dikke onzin dat verhaal van slecht motor vermogen over de Festool.
Werk al met dit model toen het nog ATF 55 heete, en ook daar nooit die problemen mee gehad, en daar is aardig wat bankirai mee gezaagd, varieerend van 20 to 40 mm.
Het juiste zaagblad en hoe hard je duwt op de zaag maakt vele malen meer verschil.
Afgelopen week zon 70 meter eiken mee geschulpt van 23 mm dik met een 48 tands blad, en totaal geen probleem, een 28 tands blad was misschien beter geweest, maar had geen zin om het blad te wisselen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Is er niemand die een Bosch GKT55GCE heeft? En bij voorkeur ook ervaring met een Festool of Mafell zaag?

Dit heb ik nog gevonden op de FOG.

Bosch GKT55GCE. £380. (includes rail can't find it with no rail)
http://www.bosch-professional.com:80/gb/en/ocs/tools/104655/27298/hand-held-circular-saws/gkt-55-gce/
Advantage: 1. Depth stop can be set for using saw ON and OFF the rail.
In fact, the Bosch GKT 55 is a version of the Mafell MT 55, the Bosch is build by Mafell. To justify the price they removed many features the MT 55 has from the Bosch GKT 55.
- to open the blade cover the Mafell has a lever, the Bosch has 4 screws
- Mafell when the blade cover is opened, the blade is locked, Bosch has a additional lever for this (in fact, the same lever that at the Maffel opens the blade cover and locks the blade at the Bosch locks the blade only, to open the cover there are four screws to be removed)
- the scale for the cutting depth is adjustable for the Mafell, so it's possible to zero the scale in case the blade has been sharpened - removed for the Bosch
- Mafell has a single clamp for angle adjustment, Bosch has two srews
- Mafell has a "Vorritzfunktion" (don't know how to translate this), a special depth setting for coated bords (so that the coating is not damaged along the cut)
- Mafell has position indicators (begin and end of the saw blade), adjustable to cutting depth - not at the Bosch
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Svp geen flamewar omdat de Festool een motor met minder vermogen heeft. Dat is niet mijn vraag.
Qua prijs zijn de Bosch en Festool ongeveer gelijk. Ik heb een lichte neiging tot de bosch. Als ik zo lees, kan je iets strakker zagen met de Bosch. En het voordeel om accessoires te kopen bij de Festool, ik niet zo zie.

Maar alle 3 zijn nog een serieuze optie. (bosch,festool,Mafell). Keuzes, keuzes
 

kluppel74

Nieuw lid
22 jun 2012
8
0
Ik heb de Bosch en ben supertevreden.
1. Stofkap; er komt erg weinig zaagsel vrij
2. Zaag wisselen; geen probleem er gebruiksvriendelijk. Knop zaag wisselen induwen en sleuteltje uitnemen, machine zakt dan zodat zaag vergrendeling toegankelijk is. Asblokkeerknop bedienen en blad losdraaien. Een kind kan de was doen...
3. Voorritsfunctie; voor mij niet nodig omdat ik liever niet met plaatmateriaal werk.

Ik heb geen ervaring met de Festool maar je doet met de Bosch zeker geen miskoop
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Mijn ATF 55 is inmiddels (waarschijnlijk) zo'n 20 jaar oud is regelmatig "liefdevol mishandeld" bij het zagen van o.a. eiken, meranti en merbau balken; nooit gemerkt dat het vermogen een probleem was dus wat dat betreft.... En het feit dat ik deze machine nog steeds regelmatig gebruik, zonder dat ie in al die jaren ook maar ooit voor service of reparatie is weggeweest zegt wel iets over de betrouwbaarheid.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ben ook overstag gegaan en heb ook maar een invalzaag gekocht. (reden is dat ik de stofproduktie van m'n traditionele cirkelzaag helemaal beu ben en er ook last van begin te krijgen)
Ik was in de omstandigheden dat ik zowel de Festool als de Makita een paar dagen mocht uitproberen ("mijn" winkel heeft helaas geen Bosch/Mafell in het assortiment)
Beide zijn zeer goede zagen en benaderen de kwaliteit van m'n zaagtafel. Ik heb uiteindelijk voor de Makita gekozen om de volgende redenen;
- zit stabieler op de rails bij 45 graden zagen (gebruik ik vaak) en heeft ook een instelpunt op 22,5 graden hoekinstelling (komt niet vaak voor, maar kan soms handig zijn)
- wat meer motorvermogen en dat merk je in de praktijk toch wel een beetje (bij het onder 45 graden doorzagen van een paar platen 22 mm MDF werd de Festool veel warmer dan de Makita)
- voorritsfunctie
- maar de belangrijkste, de prijs.

Ik heb hem nu een paar dagen in gebruik en het bevalt eigenlijk zeer goed. Had hem al veel eerder moeten kopen.
Alleen het koppelen van de rails vind ik wel een gedoe (mogelijk moet ik daar nog wat handigheid in krijgen). Bosch/Mafell hebben dat ogenschijnlijk beter geregeld. Ook is een rail van 1,40 meter naar mijn mening net wat te kort voor een 1,22 meter plaat. Het is goed mikken om zowel voor als achter goed uit te komen.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hoi Gandel69,

Dank voor je bericht (hoop dat je deze reactie in wat oudere discussie nog leest). Precies de zagen waar ik nu tussen aan het kiezen ben. Ik begon mijn zoektocht met de Makita. Later zag ik de Festool en was ik daar helemaal 'weg' van. Lijkt (op de foto's) wat steviger, precieser bij het instellen. Alleen, in de test van GereedschapPro komt deze zaag er niet goed uit. Ze vinden hem meer geschikt voor de bouwplaats, dan voor afbouwwerk / maken van meubels. Maar als ik die werkstukken van jou zie (leuke site!), is dat niet het grove werk.

Zou je daar nog iets meer over kunnen vertellen?
Kun je 'm zuiver instellen? Bijv. op 45 graden. Zaagt ie splintervrij.
En je schrijft dat de prijs bij jou ook heeft meegespeeld. Maar ik vind Euro 80 verschil op zo'n bedrag niet echt een "dealbreaker".
Ik vind Makita verder wel een sympathiek merk. Ze beantwoorden veel vragen op hun site. Ze reageren op vragen per e-mail. Festool lijkt afstandelijker.

Bij voorbaat veel dank voor je reactie. Blijf de keuze moeilijk vinden!

Groet, Hugo
 

avh

Nieuw lid
27 apr 2014
22
0
Is er niemand die een Bosch GKT55GCE heeft? En bij voorkeur ook ervaring met een Festool of Mafell zaag

Ik heb een Bosch GKT 55 GCE incl een aantal geleiderailen en die bevalt zeer goed. Mijn maat heeft een Festool die ik tijdens een gezamenlijke klus ook wel gebruik, maar de Bosch vind ik net zo fijn, zo niet fijner. Maar dat is misschien ook afhankelijk van gewenning. De Bosch doet in ieder geval niet onder van een vele malen duurdere Festool.

Succes met de beslissing.

 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Hugo, dank je wel.
Voor het maken van de meubels gebruik ik de zaag niet zoveel. Een zaagtafel vind ik dan handiger, maar daar heb je wel veel ruimte voor nodig.
Ik gebruik hem meer op locatie. Ik heb hem gekocht omdat ik toen een project onder handen had waarbij ik veel invalzaagwerk moest doen. Ook voor het verzagen van platen MDF is de zaag heel handig.

De zaagsnede is perfect en ik gebruik de voorritsfunctie ook regelmatig. Maakt het nog net even wat strakker.
Het prijsverschil was groter, uit m'n hoofd meer dan € 200,--, maar ik kocht dan ook een complete set met 2 linealen, draagtas, systainer en extra zaagbladenset.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
@EVS:
Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt:
de verschillen die je aangeeft:

- Echt dichte stofkap.
- Snel zaag verwisselen tool
- voorrits functie.

Ik heb zelf via MP de Mafell een tijdje in bezit, de Bosch lijkt er wel erg veel op.

Zo vlot zie ik nog 2 verschillen:
1. hoekverstelling met 1 versus 2 knoppen, geen breekpunt lijkt me.
2. In het Bosch filmpje laten ze zien hoe je vlak langs de muur kunt zagen. Bij de Mafell is dat een probleem, omdat de aluminium stofuitlaat in de weg zit, blijkbaar is de stofuitlaat bij de Bosch met zijn vaste kap wat smaller uitgevoerd.

De linialen Mafell en Bosch zijn het zelfde, behalve de opdruk, zo vlot zie ik dat de Bosch ook op de festool linialen past, dat is dat zwarte kapje aan de voorkant. zou ik wel even checken.
Ik zou bij een dealer die Bosch een uitproberen, uiteindelijk moet het gebruik de doorslag geven.
Tel wel bij de prijs een liniaal op, als die niet is inbegrepen in de koop

Joep
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
@EVS:
Ik weet niet of je al een keuze hebt gemaakt:
de verschillen die je aangeeft:

- Echt dichte stofkap.
- Snel zaag verwisselen tool
- voorrits functie.

Ik heb zelf via MP de Mafell een tijdje in bezit, de Bosch lijkt er wel erg veel op.

Zo vlot zie ik nog 2 verschillen:
1. hoekverstelling met 1 versus 2 knoppen, geen breekpunt lijkt me.
2. In het Bosch filmpje laten ze zien hoe je vlak langs de muur kunt zagen. Bij de Mafell is dat een probleem, omdat de aluminium stofuitlaat in de weg zit, blijkbaar is de stofuitlaat bij de Bosch met zijn vaste kap wat smaller uitgevoerd.

De linialen Mafell en Bosch zijn het zelfde, behalve de opdruk, zo vlot zie ik dat de Bosch ook op de festool linialen past, dat is dat zwarte kapje aan de voorkant. zou ik wel even checken.
Ik zou bij een dealer die Bosch een uitproberen, uiteindelijk moet het gebruik de doorslag geven.
Tel wel bij de prijs een liniaal op, als die niet is inbegrepen in de koop

Joep

Ik heb al een tijdje geleden de keuze voor bosch gemaakt. Waarbij ik een Holle-, daktand positief zaagblad erbij heb gekocht. Dat werkt echt super zonder voorritsen.
en de Bosch werkt bijna stofvrij. Als ik hem iets terug haal dan heb ik wat stof door de zaagsnede. Ik ben echt super tevreden met de Bosch en zou hem ook iedereen aanraden. Ik vind de rails ook fijner werken dan de Festool. Vind het eigenlijk jammer dat festool niet op de bosch/Mafell rails past.

Ik denk dat de voor de veel eisende hobbyist de Bosch een prima keus is en met het geld dat je bespaard koop je een paar goede extra zaagbladen. Dan heb je echt wel wat moois. goede zaagbladen worden te vaak vergeten/bespaard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.