Welke montageplaat voor de freestafel

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedenavond forumleden.

Medio dit jaar wil ik een start maken met de bouw van een freestafel. Essentieel onderdeel van zo'n tafel is de montageplaat (in het Engels: router plate). Op het web is daar eigenlijk niet zo erg veel van te vinden. Incra, Trend en Woodpeckers en dan hebben we het wel zo'n beetje gehad. Toch?? :confused:

Bij de diverse artikelen over freestafels zie ik dat een Triton veel gebruikt wordt als machine in dergelijke (quasi-)stationaire opstellingen. Ikzelf heb een OF-1400 van Festool. Ik twijfel of ik deze zal inzetten (i.v.m. de instelling van de freesdiepte) of eventueel toch een extra machine erbij aan te schaffen. Daarnaast wil ik de OF-1400 ook regelmatig los kunnen gebruiken.

Mijn vragen:

1). Wat zijn jullie ervaringen met de op de markt aangeboden montageplaten ? (als er naast de genoemde merken nog meer aanbieders zijn dan hoor ik dat graag...)

2). Wat is jullie advies v.w.b. het gebruik van de OF-1400 in de freestafel ? Een do of een don't ??

3). Is het handig om de OF-1400 voor zowel de freestafel als voor los gebruik toe te passen? Of wat een kwestie van ergernissen door het steeds moeten verwisselen van de machine ?

4). Als (als...) het aan te raden is een extra machine aan te schaffen, is een Triton dan de beste keuze (vanwege de mooie instellingsmogelijkheden) of... ??

5). Wat is de beste combinatie voor wat betreft machine en montageplaat ???

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Bedankt Wim voor je reactie!

In de door jouw aangehaalde post (die ik - uiteraard - al van begin tot eind heb bekeken schrijf je o.a. dit:
De montageplaat is voor Porter Cable routers ontworpen maar is aangepast aan de Triton.
Heb jij deze aanpassing zelf uitgevoerd of was dit af-fabriek al zo aangepast ?

Deze opmerking was ook een beetje de aanleiding voor vraag 5) >>> passen de bovenfreesmachines van de grote merken op de gemiddelde montageplaat, of is het op maat maken min-of-meer noodzaak ??
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
1) Ik heb een "standaard" plaat gekocht bij baptist in arnhem, Ik durf niet meer te zeggen of daar al gaten voor standaard machines in zaten of dat ie gatenvrij was, ik moest voor mijn triton iig nieuwe gaten boren + een gat voor de hoogteinstelling. (http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ij-het-frezen/freestafel-inlegplaat-225x307mm) Verder zaten er 4 magneetjes + 4 inbus stelschroefjes bij, waarmee je de plaat op de goede hoogte met je tafel kunt stellen.

2) heb geen OF 1400

3) Steeds je machine in en uit de tafel halen is toch lastig, heb een paar systemen gezien, die eventueel doable waren, maar die zaten van met "toggleclamps" onder de tafel/plaat vast

4) Qua gemak is de triton erg prettig onder de freestafel, verwisselen van bits en de hoogte is erg makkelijk, je zou misschien naar de Trend T11 kunnen kijken ik geloof dat die ook veel in freestafels gebruikt wordt, maar die is weer een stuk duurder dan de triton

5) is maar net wat je zelf prettig vindt
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
1) Ik heb een "standaard" plaat gekocht bij baptist in arnhem, Ik durf niet meer te zeggen of daar al gaten voor standaard machines in zaten of dat ie gatenvrij was, ik moest voor mijn triton iig nieuwe gaten boren + een gat voor de hoogteinstelling. (http://www.baptist.nl/houtbewerkers...ij-het-frezen/freestafel-inlegplaat-225x307mm) Verder zaten er 4 magneetjes + 4 inbus stelschroefjes bij, waarmee je de plaat op de goede hoogte met je tafel kunt stellen.

2) heb geen OF 1400

3) Steeds je machine in en uit de tafel halen is toch lastig, heb een paar systemen gezien, die eventueel doable waren, maar die zaten van met "toggleclamps" onder de tafel/plaat vast

4) Qua gemak is de triton erg prettig onder de freestafel, verwisselen van bits en de hoogte is erg makkelijk, je zou misschien naar de Trend T11 kunnen kijken ik geloof dat die ook veel in freestafels gebruikt wordt, maar die is weer een stuk duurder dan de triton. Mocht je voor de triton gaan, houdt er dan rekening mee dat je schroefjes met in de inch maatstelling nodig bent om hem aan de montageplaat vast te maken

5) is maar net wat je zelf prettig vindt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Elio je hebt de meest voorkomende merken platen.
Ik heb tijdelijk mijn of 900 onder mijn freestafel geschroeft kwa hoogte verStelling niet fijn. Advies maak een lift a la matheus wendel of op basis van een potkrik.
Punt 3 prima als je de festool freestafel neemt. Een goed wisselsysteem maken is lastig.
Ik heb deze maand een triton tra001 gekocht. Ideaal voor onder de tafel. Ik heb hem onder een verstevigde plaat geschroefd. Succes.
 

WR1944

Oud hout
Bedankt Wim voor je reactie!

In de door jouw aangehaalde post (die ik - uiteraard - al van begin tot eind heb bekeken schrijf je o.a. dit: Heb jij deze aanpassing zelf uitgevoerd of was dit af-fabriek al zo aangepast ?

Deze opmerking was ook een beetje de aanleiding voor vraag 5) >>> passen de bovenfreesmachines van de grote merken op de gemiddelde montageplaat, of is het op maat maken min-of-meer noodzaak ??

Zowel de fabrikanten van frezen als van montageplaten proberen zoveel mogelijk omzet te halen. Vandaar dat het zeer onwaarschijnlijk zal zijn dat je een populaire frees niet zou kunnen combineren met een populair merk montageplaat. Als je op zoek gaat naar montageplaten dan heb je meestal een lijstje met daarop alle mogelijke frezen die passen. Zelf pasmaken hoeft voor zover ik weet niet, alleen als je een erg oude of een heel exclusieve frees hebt zou dit misschien nodig zijn.
Vergeleken met de Festool is de Triton erg goedkoop en voor zover ik het heb kunnen beoordelen voldoende solide voor een lang gebruik. Ik zou je aanraden om de Triton of iets soortgelijks te kopen voor onder de tafel en de OF1400 gebruiken voor het uit de hand werken. Als je zorgt voor identieke diameters spantangen kan je alle freesbitjes in beide machines gebruiken.

Succes met je beslissing.

P.S. De Porter Cable had twee verschillende uitvoeringen voor hun frezen. Daarom kon ik kiezen uit twee verschillende platen. Maar alleen eentje was geschikt voor de Triton.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hiepie

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik zou geen wisselsysteem maken. Een frees is een van die machines waar een tweede exemplaar erg handig is.

Zelf heb ik hier een festool tafel met de frees module en ook een of1400. Ik overweeg steeds vaker om die festool tafel en module te verkopen en ook zelf een tafel te maken waar een frees onder komt te hangen die daar dan ook blijft hangen. Waarom niet met die freestafel van Festool? Allemaal leuk en aardig maar ik merk best vaak dat het gewoon A een te klein werkvlak is en belangrijker, het is niet exact vlak door die vulringen en als je een beetje op de plaat drukt zakt het gewoon. Aluminium is te dun...

Overigens heb ik ook gemerkt dat veel van die platen die te koop zijn aangeven dat ze voor een triton geschikt zijn. Ik ben nog geen enkele keer de vermelding van de OF1400 tegengekomen, of uberhaupt een festool .

Advies is gewoon een frees erbij te kopen die wel qua spantangen gelijl is aan de 1400.


Tijdje terug was ik overigens bij iemand die 3 of1010's had staan en een 1400. Hij legde me uit dat die 1400 voor de dingen waren waar een 1010 niet voldoende was. Die 1010's had hij gekozen omdat dat nu eenmaal goedkoper was dan 3 x een 1400... Maar waarom dan ? Omdat hij het zat was om bij bepaalde projecten steeds maar te moeten swappen van de ene naar de andere frees omdat nodig was. Probleem was dat als je dan weer met frees A aan de slag moest je nooit exact de zelfde afstelling terug kreeg voor je wisselde met frees B....
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Heren,

Bedankt voor de reacties tot nu toe... Alvorens deze vragen te stellen al het nodige hier op het forum bekeken. Inmiddels zijn een aantal vragen voor mij al voldoende beantwoord om een beslissing te kunnen nemen.

1). Wat zijn jullie ervaringen met de op de markt aangeboden montageplaten ? (als er naast de genoemde merken nog meer aanbieders zijn dan hoor ik dat graag...)

Hier ben ik nog wel benieuwd naar ervaringen van mede-forummers. Van wat ik tot nu op het web gevonden heb, ben ik geneigd op zoek te gaan naar een montageplaat van Woodpeckers (zie foto). Geen idee of deze in NL verkrijgbaar zijn, overigens. :confused:

Woodpeckers.jpg

2). Wat is jullie advies v.w.b. het gebruik van de OF-1400 in de freestafel ? Een do of een don't ??

Wat ik al een beetje vermoedde is nog eens bevestigd: de Festools zijn niet de meest ideale machines voor gebruik in een stationaire opstelling. Het kan wel, maar dan heb je wel een opstelling nodig met gebruikmaking van een separate, zelf te maken, hoogteverstelling. Van de Tritons heb ik gezien dat dit via de montageplaat kan. Ik ben wel iemand van gebruiksgemak, dus ik denk wel dat voor een dergelijke opstelling ga. Vraag 2 is voor mij dus beantwoord! :D

3). Is het handig om de OF-1400 voor zowel de freestafel als voor los gebruik toe te passen? Of wat een kwestie van ergernissen door het steeds moeten verwisselen van de machine ?
4). Als (als...) het aan te raden is een extra machine aan te schaffen, is een Triton dan de beste keuze (vanwege de mooie instellingsmogelijkheden) of... ??

Mede n.a.v. de antwoorden op vraag 2 heb ik inmiddels een besluit genomen: het wordt wel even doorsparen, want ik ga voor een extra machine. Zoals ik her-en-der begrepen heb, is de Triton wel een machine die goed is voor de job. Vragen 3 en 4 zijn voor mij dus óók beantwoord! :D

5). Wat is de beste combinatie voor wat betreft machine en montageplaat ???

Uitgaande van het gegeven dat het een Triton zal gaan worden: graag nog tips en adviezen over goed passende montageplaat (al denk ik niet, dat de combinatie met een montageplaat die van INCRA of Woodpeckers problemen zal opleveren...)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb het idee dat incra en woodpeckers samenwerken. Gereedschappro in Nederland heeft de inlegplaten van incra. Of die ze nu op voorraad hebben weet ik niet. Een van onze forumleden heeft er een besteld maar wachtte nog op de inlegplaat.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wellicht ook een optie: voor relatief weinig geld (200 a 300 euro) zijn er stationaire houtfreesmachines te koop. Deze hebben een opname (vaak spantangen van 6, 8, 12, 1/2" enz.) die je ook aantreft op een bovenfrees, dus geen 30mm spindel oid, waardoor alle frezen die je al hebt bruikbaar blijven. De machientjes hebben meestal een motor tussen de 1200 en 1500 watt en zijn soms zelfs qua toeren instelbaar. Ik ken er zelf met een keurig gevlakt gietijzeren werkblad.

Ik ben al ik weet niet hoe lang aan het dubben tussen het zelf bouwen van een freestafel tbv mijn bovenfrees en de aanschaf van een compleet machientje. Omdat ik mezelf ken weet ik dat als ik aan de zelfbouw ga er in no-time een tweede bovenfrees in mijn werkplaats verschijnt, omdat ik in- en uitbouw te veel gedoe vind en mijn bovenfrees net zo vaak los als ingebouwd gebruik. Dan wordt het kostentechnisch gezien toch wel interessant om een stationaire machine aan te schaffen, aan materiaal, inlegplaat, hoogsteverstelling, tweede frees en klein materiaal ben ik hetzelfde zo niet meer kwijt dan aan een kleine stationaire machine.

Hebben jullie nog andere overwegingen pro en contra?

Groet, Rob.

PS: 't is niet mijn bedoeling dit draadje te kapen maar het leek me een zinnige plek om het hier te plaatsen gezien de aanschafperikelen van Ekko ;)
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik heb zelf de plaat van de baptist in mijn freestafel samen met een festool OF1000

Dit is zelf mijn eerste freestafel(tje)

IMG_1773.jpg IMG_1783.jpg

De plaat van de baptist komt zonder gaten dus je moet zelf de gaatjes boren die overeenkomen met je freesmachine. De festool doet zijn werk prima daaronder maar ik ben geen zware gebruiker. Het is dan wel handig een tweede frees te hebben voor het losse werk want ff wisselen zit er niet in.

De hoogte gaat doormiddel van een potkrik en moet zeggen dat dat prima werkt. Het meten doe ik toch met een liniaal of een stukje hout om proef te draaien.

Hopelijk heb je er wat aan..
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Elke aanvulling is welkom! Dank voor je inbreng Roberto...

De hoogte gaat door middel van een potkrik en moet zeggen dat dat prima werkt. Het meten doe ik toch met een liniaal of een stukje hout om proef te draaien.

Deze optie had ik nog niet gezien. Zag in een filmpje van Holzwerken wel een variant met een schaarkrik (zie filmpje, vanaf 1 minuut komt het goed in beeld...). Als hoogte-instelling via de montageplaat niet gaat lukken, dan zou ik gaan voor die variant.

 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
1) Heb zelf de plaat van Trend, is OK, maar de platen van incra zijn van alu waar die van trend van een of andere kunststof is. Dieter schmidt en Gereedschappro hebben de incra spullen.

2 + 4) Vind persoonlijk de OF 1400 (heb hem zelf ook) een nogal dure frees om onder een tafel te hangen... Voor onder de tafel te hangen moet de frees in mijn ogen vooral voldoende vermogen hebben. In dat opzicht scoort de triton prijs/kwaliteit erg goed. Thuis hangt er een zware Dewalt (2000 watt) onder de freestafel.

3) Afhankelijk van hoe veel je hem gebruikt zeker... Ik zou mij doodergeren aan het constant in- en uitbouwen... Een bovenfrees heb je niet snel te veel.

5) geen idee

De krik is echt een aanrader!! Heb zelf een schaarkrik uit een autowrak gebruikt.

Filmpje is echt wel een supertafel.... Zitten veel knappe ideeën in verwerkt.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik werk met een Trend inlegplaat samen met een Triton 2400w dit alles ingebouwd in een oude naaimachinekas werkt prima!
Grts,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.