Is massief altijd duurder?

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik zie wat ik soms betaal voor fineer op multiplex of mdf dan vraag ik mij af of het werkelijk de moeite is.
In het begin maakte ik zowat alles uit massief, toen ben ik panelen beginnen te vervangen door fineer platen en daarna volledige zijkanten door platen.
Niet om de kost te drukken, maar omdat het sneller en eenvoudiger werk is. stukken uit een plaat zagen is makkelijker dan 40 stukken uit een boomstam uit tekenen, uitzagen, schaven enz...
Maar ik begin het meer en meer zonde te vinden, een meubel met fineer in heeft voor mij veel minder waarde dan één uit massief hout. En dan heb je nog het probleem van een fineer te vinden dat werkelijk past bij het de rest van het massieve gedeelte.
Als je een moderne strakke look wil dan is fineer amper te mijden.

Ik zit hier nu een meubel te plannen voor het buitenland en de klant wil zoveel mogelijk massief er in (komt uit een antiquair familie) en ik ben er eigenlijk heel opgewonden door dat een klant zoiets vraagt. ik zal de kosten en de uren eens goed in de gaten houden en zien wat er echt van is.
 
A

Athanor

Guest
Nee hoor! Ik heb vorig jaar een M3 hard maple ingekocht voor een aantal meubels: een boekenkast, een bed en wat vensterbanken. Voor de boekenkast had ik een vergelijkende berekening gemaakt en kwam ik met massief hout voordelinger uit op de inkoop. Moet ik wel bij vertellen dat Hayo van de Akrumer houthandel mij een mooi prijs gaf en ook mooi hout leverde. Het is echter wel bewerkelijker, veel schaven en voegen om de juiste plankbreedte krijgen.


Fons
 

ArendH

Nieuw lid
30 jan 2014
4
0
Krimpenerwaard
Dit knagende gevoel kennen we vast allemaal. Volgens mij heeft het ook wel te maken met de complexiteit van het meubel. Hoe ingewikkelder hoe aantrekkelijker hout wordt. Daarnaast laat ik me bij het aanschaffen van het hout te vaak door mijn portemonnaie leiden; en dat kost tijd en ergernis. Hoe meer ergernis hoe meer ik me afvraag of ik de zaak wel goed aangepakt heb.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik denk dat de kosten afhangen van het betreffende project. Wij maken hier meubels uit massief hout maar ook veel uit plaatmateriaal. Massief hout vraagt wat meer tijd . Hout selecteren, zagen,vlakken,schaven....Deze tijd moet betaalt worden door de klant... Echter zou ik persoonlijk het liefste alles uit massief maken....Hout verwerken ? Heerlijk !!!
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Zelfde gevoel, ik heb echt een haat liefde gevoel met plaatmateriaal. Niet omdat het industrieel gemaakt is, maar vooral omdat het veel afgewerkt wordt alsof het massief is. Bij staal,beton of bepaalde kunsstoffen heb ik dit niet. Wat je ziet is wat het is.
Mdf krijg ik al helemaal de kriebels van, slachtafval van de houtindustrie noem ik het :). En toch kan je er prachtige dingen mee doen.
Of het goedkoper is, het zijn vooral de uren die tellen zoals reeds aangehaald. Maar als je een meubel voor je zelf maakt tellen de uren niet en ben je volgens mij zeker nier duurder af. Als ik zie wat een goede plaat berkenmultiplex kost . Bovendien heb je bij massiefhout leuke restjes, waar ik wel iets mee aankan. Bij plaatmateriaal restjes kijk ik al snel richting de kachel...
Bij massief heb ik steeds iets van, als de volgende generatie het niet mooi vind dan kunnen ze er nog iets mee. Ze verzagen het en maken er iets nieuw mee. Maar dat is dan ook mijn licht romantische visie...
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Herkenbaar verhaal. Persoonlijk werk ik liever met massief hout. Plaatmateriaal is een stuk ongezonder ivm. stof en je gereedschap wordt veel sneller bot. Mooi vlak plaatmateriaal is bovendien ook niet zo goedkoop en niet overal te krijgen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Massief blijft vind ik een veel mooier uitstraling hebben.

Maar mooi compact eiken of beuken kan ook stoffig zijn in de bewerking, zelfs met handmatig schaven.

Duur ligt er ook grotendeels aan wat voor kwaliteit hout je wilt gebruiken, foutloos vind ik persoonlijk mooier.
Maar mooi multiplex is ook prijzig, zeker vanaf 18 mm. En dan nog de prijs van eventueel fineer.

Een andere optie die ik hier nooit hoor is crossband/crossboard. Maar foutloze platen zijn flink aan prijs.

Vind het veel gebruikte mdf en betonplex er lelijk, zal het maar niet over spaanplaat hebben, want vind dat gruwel spul.
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik mag ook graag naar de functie kijken. Stel je maakt een keukenkast. Uiteraard kan je die opbouwen uit geheel masssief hout. Maar toch heeft dat niet mijn voorkeur vanwege de werking. Dan werk ik liever met een stabiel corpus waar ik een massief front op zet. Zo zou ik een keukenkast bijvoorbeeld uit multiplex maken en op de kopse kanten gewoon massieve kantlijnen erop zetten en massieve fronten hanteren. Bij zelfgemaakte lades werk ik omwille van de stabiliteit ook weer graag met multiplex, massief front zet ik vast op het multiplex. En idd multiplex is zeker niet altijd goedkoper dan massief.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Mijn ervaring is dat een goedkope sortering vaak veel werkt, met bomen die bv gedraaid zijn tijdens de groei.
of bomen die dicht op elkaar tonden en waar er een aantal tussen uit zien gehaald, en daardoor zijn gaan draaien.

Maar er is genoeg stabiel en droog hout voorhanden vind ik, maar die planken kosten vaak iets meer.
Hout wat geolied is kan ook iets meer werken, maar als het goed afgesloten is met bv UV bestendige lak, zal het amper tot niet meer werken, tenzij je in een extreem vochtig huis woont.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Massief is het mooist vind ik, dat praat niemand me uit mijn hoofd. Negen van de tien keer is meteen duidelijk of een meubel opgebouwd is uit massief hout of dat er delen van fineer zijn en bijna altijd vind ik het massieve veel mooier, ook al is het minder "gelikt" qua uiterlijk. Of misschien wel juist daarom. Komt bij dat ik werken met massief hout veel, veel leuker vind dan met plaatmateriaal.

Maar, als plaatmateriaal niet tracht hout na te doen, dan vind ik het wel weer erg leuk! Met betonplex en chipboard heb ik erg leuke dingen gemaakt. Betonplex in combinatie met blank aluminium is prachtig, heeft een moderne uitstraling en de kleur van betonplex kan erg mooi zijn. Chipboard is grappig, goedkoop en heeft een ruige uitstaling, is te beitsen en te lakken. En, met plaatmateriaal is errug snel te werken, das ook wel lekker soms.

Dus, liefst massief, maar zolang plaatmateriaal maar eerlijk is (dus geen nephout probeert te zijn) werk ik daar ook best graag mee. Gefineerd liever niet.

Groet, Rob.

Edit: Is massief duurder, was de vraag, ik doe nog een poging tot antwoord. Ik denk niet dat het veel prijziger is, wel iets. Goed plaatmateriaal is ook niet goedkoop en als je massief goed uitzoekt en gebruikt denk ik dat het prijsverschil wel meevalt zolang we het niet over de zeldzamere hardhoutsoorten hebben. De paar keer dat ik iets uit plaat (vooral als het MDF is) moet bouwen valt het me ook steeds weer tegen wat ik kwijt ben aan primer, plamuur en verf (en hoe weinig voldoening me dat geeft in vergelijking tot het afwerken van massief hout met olie).
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik probeer ook wel fineer te gebruiken waar het beter is dan massief, zoals de bodems van lades die volgens mij minder problemen geven als ze van plaatmateriaal zijn, dan kan je ze inlijmen en maken ze de hele lade sterk. Bij oude lades met massieve bodems gaat die altijd los zitten en komt er ook speling op de andere verbindingen.

Als ik mdf kasten maak dan is dat meestal dat de klant die zelf gaat behandelen, als je de werkuren daarvoor moet aanrekenen dan krijg je iets dat belachelijk duur is voor wat het is.
je kan wel prachtige constructies maken ermee die met massief onmogelijk zijn.

Maar ik ben het eens met wat velen hierboven denken, elke "hout-vorm" zijn gebruik, een strakke kast uit fineer kan erg mooi zijn, maar wanneer je fineer gebruikt om massief na te doen dan zie je als "kenner" dat er iets niet gaat. Voor de gewone mensen is het volgens mij niet zo'n probleem, mijn vriendin liet mij eens de nieuwe kersen badkamer meubel zien bij haar ouders, bleek dus hpl te zijn, plastiek en spaanplaat.
Als ik een oude kast zie waar je ziet dat die met de hand gemaakt is dan sta ik vol bewondering naar de moeite die daar in gestoken heeft, ik heb hier in de woonkamer een eiken kastje staan die ik in de avondschool gemaakt heb als eindwerk volledig uit massief, enkel in het tafelblad zit multiplex met boven en onder massieve marquetterie, dat kon niet anders. De kast vind ik niet bijzonder mooi, maar enkel omdat het massief is en omdat er zoveel werk in gestoken heeft zou ik ze voor geen geld wegdoen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De stelling is wel een leuke. Als je hoort waarom men kiest voor iets anders dan massief hout zijn de argumenten vaak; de kosten. Massief hout is duurder, het is door extra arbeid duurder.

Maar is het uitzoeken van fineer, het uitmeten van fineer en het plaatsen van fineer dan niet tijdrovend en kostbaar? Het eindresultaat vind ik, maar dat is persoonlijk, dan vaak toch tegenvallen. Ook moet bij het ontwerp veel meer rekening houden met wat nog natuurlijk overkomt. Naar mijn mening is kops hout faken zelden een geslaagde iets.

Zelf gebruik ik ook wel ander materiaal dan massief hout maar dat is dan meer omdat dat dan meer functioneel is of dat het een onderdeel van een constructie is die op geen enkele manier te zien is.

Persoonlijk denk ik dat er vandaag de dag al genoeg nep is in de wereld .
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Er zit meer fineer in antiek verwerkt dan je zou denken.

Gr Ed

Dat is wel waar, maar de redenering is precies omgekeerd natuurlijk. Vroeger was arbeid goedkoop en materiaal duur. Dus werd relatief goedkoop materiaal genomen (vuren, grenen, weetikwat) voor de bulk en vervolgens edel gefineerd. Nu kun je vaak rustig een complete kast uit duur hout maken, als de productie maar snel gaat.

Fineren is nu juist soms ongunstig. Niet door de materiaalkosten, want die worden daar lager van t.o.v. compleet edel hout, maar door het vele werk dat erin gaat zitten.

Zijn we er al uit met de vraagstelling van dit topic? Ik geloof dat het vooral afhangt van de situatie: neem je uren mee, wat voor effect wil je bereiken, hoe complex moet het werkstuk zijn etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.